AromaJohanna
Jag har en kanin och de skiter VÄLDIGT mycket de där små rackarna... Torra, runda små kulor i mängder...
Kom på att jag borde pröva lägga ner lite av de där kaninkulorna i krukorna som gödning till mina plantor under våren - sommaren... Här producerar ju kaninen massor av dem och det är giftfritt och naturligt osv... Vore det inte en bra idé...? biggrin.gif
KURT
Strö eller halm som samlat upp urinen, är nog mycket mera näringsrik.
marcus24
varför inte köpa PMDD? har det till akvarie växter men fungerar lika bra till krukväxter,men man får prova fram doseringen.
Alexander-VG-zon3
CITAT (marcus24 @ 15-03-2009, 14:56) *
varför inte köpa PMDD? har det till akvarie växter men fungerar lika bra till krukväxter,men man får prova fram doseringen.

eller varför inte använda Blåkorn,Organisktgödsel mycket enklare att doser när det är gjort för krukväxter än med PMDD som är gjort för att dosera i akvarium.

CITAT (AromaJohanna @ 15-03-2009, 13:48) *
Jag har en kanin och de skiter VÄLDIGT mycket de där små rackarna... Torra, runda små kulor i mängder...
Kom på att jag borde pröva lägga ner lite av de där kaninkulorna i krukorna som gödning till mina plantor under våren - sommaren... Här producerar ju kaninen massor av dem och det är giftfritt och naturligt osv... Vore det inte en bra idé...? biggrin.gif

jag vet inte om det innehåller så mycket näring, men jag tror heller ej att det skadar. och det borde du också kunna använda ute i trädgården om du vill.
skogstroll
jag tog halmblandat marsvinsbajs från mina fd grannar och oj vad det växte w00t.gif Maken till majskolvar och rödbetor har jag aldrig sett!
Meriona
Vilken tur att jag läste ditt inlägg innan jag svarade, jag var nämligen i funderingen att kaniner (liksom harar och marsvin) äter upp de första pluttarna och låter dem gå igenom matsmältningen en gång till, och att det därför skulle vara svagnärande, men så verkar det ju inte tydligen. Kul vetskap! laugh.gif
Piccante
CITAT (Meriona @ 16-03-2009, 19:49) *
Vilken tur att jag läste ditt inlägg innan jag svarade, jag var nämligen i funderingen att kaniner (liksom harar och marsvin) äter upp de första pluttarna och låter dem gå igenom matsmältningen en gång till, och att det därför skulle vara svagnärande, men så verkar det ju inte tydligen. Kul vetskap! laugh.gif

Men kaniner är väl koprofager? Har för mig att det är just kaniner man brukar nämna som exempel på det. Kaningödsel kan väl närmast jämföras med hästgödsel, båda är ganska torr och rik på fibrer men lite kväve. Men som jordförbättring duger de ju.
Meriona
CITAT (Markus_H @ 16-03-2009, 20:49) *
Men kaniner är väl koprofager? Har för mig att det är just kaniner man brukar nämna som exempel på det. Kaningödsel kan väl närmast jämföras med hästgödsel, båda är ganska torr och rik på fibrer men lite kväve. Men som jordförbättring duger de ju.

Jo det var ju det jag menar, de äter bajsarna. Men jag har/hade ingen koll på näringsvärdet för växterna efteråt. Lite kväve...hm kanske funkar till pelargonerna då? tummenupp.gif
Fru DC
Kaningödsel har HÖGT kväveinnehåll inte lågt! Är ganska snabbverkande och funkar utmärkt till surjordsväxter då pH brukar vara lågt.
Näringsinnehåller varierar naturligtvis lite på vad man stoppar i sin kanin, men på ett engefär;
Kanin N 2,4 P 1,4 K 0,6
Meriona
CITAT (Fru DC @ 17-03-2009, 13:59) *
Kaningödsel har HÖGT kväveinnehåll inte lågt! Är ganska snabbverkande och funkar utmärkt till surjordsväxter då pH brukar vara lågt.
Näringsinnehåller varierar naturligtvis lite på vad man stoppar i sin kanin, men på ett engefär;
Kanin N 2,4 P 1,4 K 0,6

HUR Vet man sånt, himmel vad det här forumet är utvecklande! smiley_small_hug.gif
Söttok06
Jag har Marsvin och brukar slänga ut några påsar av avfallet i deras burar. Det är spån blandat med urin och deras bajs. Nackdelen är att spånet tar väldigt långt tid innan det bryts ner. Annrs tror jag att det är jättebra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon