Full version: Vem har tomater nu?
vicky-g
Har lyckats övervintra en tomatplanta. Från början var de tre, men en tynade bort ganska snabbt. En dog med lite hjälp av mig i början av februari, den var jätte risig så jag klipte av de finaste skotten och det dog den av. Men den tredje växter så det knakar och det gör skotten som jag tog också. Alla blommar och jag har fåt en del tomater. Det ser ut som de har gröna ärtor lite överallt. Ska bli kul att se hur stora de blir nu. De tomater jag har fått under vintern har inte varit så mycket större än de här, men något. Sorten är Tiny Tim har jag för mig att den heter.

Någon annan som övervintrat tomater, eller är det bara jag som är knäpp? crazy.gif
rosita
Grattis! Jag har också haft tomater i vinter, inte många men kanske 1 - 2/vecka. I januari tog jag sticklingar och skrotade plantan, eftersom jag behövde platsen i växthuset. 2 Fina sticklingar har jag som nu är ca 30 cm höga plantor och blommar, en planta har dessutom 2 frukter på gång!
Myrilla
Inte visste jag att man kunde övervintra tomater. Vad häftigt! Jag har övervintrat physalis i år, antar att tomat klarar samma miljö?
Hur har ni övervintrat era tomater?

Mvh Anna
blomkronan
Jag försökte oxå med att spara en planta, men den dog sad.gif Hade jag vetat att man kunde tagit sticklingar kanske den hade klarat sig??? Har ni haft era svalt?? eller i rumsvärme??
rbn
Shit va häftigt. Jag är också nyfiken på hur du gjorde för att övervintra!!

//rbn
julia1
Nyfiken...Hur gör man för att övervintra tomater? Tacksam för tips/svar// Helena
MariaS
Jag har aldrig provat att övervintra. sår nya var 6:e vecka istället. Då slipper man problemet med spinn och svampangrepp också.
julia1
Du skriver att du sår nya hela tiden...Men har du växthus med värme eller hur förvara du dom? Jag har ju litet växthus, men ingen värme på/i så blev lite nyfiken om jag kanske skulle kunna så och förvara tomatplantorna inomhus under vintern. Tacksam för tips/svar// Helena
DragonLady
CITAT (julia1 @ 16-03-2009, 19:29) *
Du skriver att du sår nya hela tiden...Men har du växthus med värme eller hur förvara du dom? Jag har ju litet växthus, men ingen värme på/i så blev lite nyfiken om jag kanske skulle kunna så och förvara tomatplantorna inomhus under vintern. Tacksam för tips/svar// Helena

Här i tråden tomatblommor har MariaS skrivit om detta tummenupp.gif
http://www.odla.nu/forums/index.php?s=&...st&p=985459
vicky-g
Jag har behandlat mina som alla andra krukväxter här hemma. De har stått i söderfönster med element under. Från början var de 3, men 2 har dött. Har inte haft problem med ohyra. De har blivit lite rangliga, så jag har beskärt dem lite nu och då. Lite extra näring när andan faller på. Inget märkvärdigt. Kanske bara gröna fingrar. biggrin.gif

Ett tips kan ju vara att ta stiklingar med jämna mellanrum. Måste ju gå fortare än om man hela tiden sår nytt. En stickling är ju redan en bit på väg och mina började blomma och sätta frukt jätte fort. De rotade sig bara lite och sen blommade de för fullt.

Jag har bara testat med Tiny tim, men i år har jag fler busktomater. Tror just att busk är att föredra, de andra blir lite väl stora. Undrar vad maken skulle säga om jag odlade en vildtomat inne. Jisses vad det skulle vara tomat överallt med den växtkraften.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon