Full version: pampasgräs
4:an
Hej på er alla!

För första gången i fjol skaffade jag mig ett pampasgräs, ett rosa. Det växte dåligt men blev till slut ca 50 cm högt när säsongen var över. Idag tittade jag till det och vet inte om det är så det är med pampasgräs, men där syns absolut ingenting.....är det normalt...tror ni att det har dött...kommer det senare???? sos.gif
Alexander-VG-zon3
det Rosa har sämre härdighet än övriga, och för att klarar vintern bör den stå väldigt torrt och också täckas om det blir kallt. mitt rosa pampas klarade inte en varm vinter i zon 1-2 skåne.

men vänta in i maj-juni innan du anser den som död. den kan skjuta skott sent. dock är det väldigt tidigt för att den ska skjuta skott nu.
då ger jag inte helt upp hoppet om den! Planerar dock att köpa in en bambu om den inte tar sig....vill ju inte ett hål i min myshörna! Tack för hjälpen!
strandskatan
Hoppas ditt gräs klarat sig, 4:an. Jag har mitt (vita) i en trälåda som stått under tak hela vintern, och det har varit grönt hela vintern. Pampasgräs är inte så svårt att fröså (vilket jag gjort), så det ute i mars i en kruka så gror det när det blir lagom varmt!
Var i stugan idag...tyvärr ser det heldött ut...de andra gräsen har börjat "gröna" till sig lite, men inte mitt pampasgräs....! crying.gif
Alexander-VG-zon3
pampasgräs kräver högre temp så den kommer inte börja att bli grön förens det blir varmt. vänta in i juni innan du anser den som död.
Trodde i min naivitet att det skulle synas något grönt när jag låg på knä och skrafsade runt.... duh.gif
Alexander-VG-zon3
en del gräs växer redan vid +5c +10c medan andra behöver över +15c innan dom ger aktiv tillväxt. så vänta och se in i maj-juni.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon