Monarda
Kan man göra lika som med tomaterna när man planterar om chili? Alltså stoppa ner stjälken en bra bit i jorden?
Nauti
Jag gör då det utan att det har blivit några problem.
blomkronan
En fråga till...

Vilken typ av jord vill chili stå i??

Ren kompostjord?, blomjord, citrusjord, U-jord, P-jord.... ska man blanda i leka?, torv?, sand?????

(Jag tycker mina växer dåligt... jag tog "ren" U-jord och står +15 grader, med 14 timmars ljus)
MariaS
Jag kör allt i P-jord, utom kaktusar och suckulenter som får hälften sand också, samt änglarna som får U-jord.
blomkronan
Tack Maria för svaret... då vet jag att jag har valt rätt sorts jord biggrin.gif
Jag läste på påsen... (jag skrev fel bokstav innan) jag omskola mina i P-Jord.
Eva 33c
CITAT (Monarda @ 15-03-2009, 16:32) *
Kan man göra lika som med tomaterna när man planterar om chili? Alltså stoppa ner stjälken en bra bit i jorden?

Även om jag ser att Nauti har goda erfarenheter av detta så skulle jag vara försiktig. Paprika och chili bildar inte lika lätt rötter efter hela stammen som tomater gör tycker jag. Det kan göra att plantan växer onödigt långsamt efter omplantering. Speciellt om jorden blir lite kall ,som den lätt blir när man vattnar och plantan inte "dricker upp" allt . Jag tycker nog 15 grader är väl svalt för chili. Chilin växer långsammare än tomater och blir inte alls lika lätt ranglig om den får lite varmare. Det är i allafall min erfarenhet.
Preussen
CITAT (Eva 33c @ 16-03-2009, 09:05) *
Även om jag ser att Nauti har goda erfarenheter av detta så skulle jag vara försiktig. Paprika och chili bildar inte lika lätt rötter efter hela stammen som tomater gör tycker jag. Det kan göra att plantan växer onödigt långsamt efter omplantering. Speciellt om jorden blir lite kall ,som den lätt blir när man vattnar och plantan inte "dricker upp" allt . Jag tycker nog 15 grader är väl svalt för chili. Chilin växer långsammare än tomater och blir inte alls lika lätt ranglig om den får lite varmare. Det är i allafall min erfarenhet.

fungerar inte likadant som tomat men fungerar ändock ypperligt att plantera ner chileplantor.
sen så har du helt rätt när det gäller värmen på chileplantor, ha gärna varmare än 20 grader. det är lite komplicerat att odla tomat och chile tillsammans
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon