Full version: Ledsna tomater
Lindh87
Hej!

Jag har nu i år börjat odla tomater, det är inte första gången men förut så kunde far min hjälpa till.
Bladen har börjat skruva ihop sig, är detta pga av kyla?
Jag har haft en lampa till mina tomater, hade den nära i början så jag brände dem lite men sad.gif
Tomatplantorna står i frönstret och lampan är påslagen på morgonen och kvällen för att förlänga ljusperioden.

Kan någon hjälpa mig utifrån den här bilden?
Kopia av Mars 009.jpg
Rötterna mår ju bra i alla fall! Växer så det knakar!

Mars 013.jpg
Nauti
Om rötterna mår bra och ser fina ut så brukar ju plantan må bra och se fin ut. Har du kollat så att du inte har någon ohyra? Bladen ser litet ut som på min chili som var trips- och spinnangripen.
Lindh87
Jag har kollat igenom alla plantorna och hittar inga skadeinsekter, Jag har haft/har blommflugor (sorgmygg) fast ser kanske 2-3 i veckan. De brukar komma till min datorskärm och då slår jag ihjäl dem smile.gif

Kanske ska tillägga att vissa blad känns torra fast jag vet att de har gott om vatten, jag trodde att detta berodde på att jag hade lampan förnära och de blev lite brända. Men det kanske har något betydelse...
Torra och ihopkrullande blad fast de har vatten.
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan vara bladskador från lampan det kan även vara så att du låtit planorna få näringsbrist, övervattnat el dyl ifall det bara är de nedersta bladen som ser skadade ut (vid näringsbrist och dyl. gör sig plantan av med de äldsta bladen och de sitter längst ner), ser toppen OK ut är det oftast ingen fara den har ju vuxit ut ganska nylgen och är en indikation på hur odlingsförhållandena varit under den senaste tiden.
Nauti
Om det vore från lampan skulle det väl inte vara utspritt i sådana där små torra fläckar litet varstans på bladen? De lägre bladen ser faktiskt litet gulare ut än de högre upp, men det borde inte ha med fläckarna att göra.

Att toppen ser bra ut tyder ju inte på att plantan mår bra om den ser ut sådär eller om de gamla bladen ser dåliga ut. Som du sade, den tar näring(de mobila näringarna) från de lägre bladen och förflyttar dem upp till den nya tillväxten där de behövs mer. Om man inte gör någonting åt det så kommer den ju slutligen att dö. Men det är helt klart värre om den nya tillväxten ser dålig ut än om gamla blad gör det.

Men vad det kan vara för fel på dina tomatplantor har jag ingen aning om. Eftersom det liknar de symptom mina stackars chiliplantor har så skulle jag gärna vilja veta vad det är om det nu inte är skadeinsekter som jag trott.
Lindh87
Jag testar att tillsätta lite näring, jag har bara för grönväxter då jag inte pysslar så mkt med blommor.
För tomat är väl en blomma? Själva frukten alltså unsure.gif
rosita
Jag tycker bladen ser ut som på mina plantor förra sommaren, när de hade spinn. Har du undersökt ordentligt? Med förstoringsglas eller lupp?
Lindh87
Rosita, nej det har jag inte. Äger nämligen inte någon sad.gif
Men är det inte konstigt om mina 3 senaste växter har fått det?
Jag har ju ett 10tal växter till och ingen av de som var i drivhuset tillsamans med tomaterna visar något....
Spinn knanske inte gärna sprider sig?
Bassam
Tack för frågan

titta På undersidan av bladen ser jag ibland små millimeterstora avlånga svarta små kryp.

Obs ihopkrullande blad bror på om de haft insekter som spinn eller om de står i kalt väder eller varm väder.

H: Bassam

Lindh87
Det var nog ingen fara med tomaterna, de var nog bara lite ledsna för jag råkade bränna dem!
Hände en annan olycka förra veckan också, en lampa ramlade ner och bröt av ena tomatplantan och bränade det som var kvar crying.gif
Men! De andra plantorna har börjat ge frukt nu!

Mars 015.jpg Tomaterna börjar ge frukt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon