|
Idag skickade jag min rosbeställning iväg.Koggens rosor är ny för mig,spännade att testar något nytt företag. Jag läste att det blir dyrt hos Rosenposten nu med var svaga krona,likaså om man beställer i Tyskland vilket jag inte gör ändå. De jag beställde är: Leda La Belle Sultane (Violacea) Félicité Parmentier Alfred Damas Dainty Bess. Cloris köpte jag på mässan i Malmö Nu gäller det att placera alla och gräver rosgropar.
strandskatan
15-03-2009, 18:42
Jag har ingen av de rosor du beställt, men alla har jag tittat på, och de är jättefina, särskilt Dainty Bess. Beställde en del från Rosenposten hösten 07, och var ganska nöjd. Alla växte i alla fall, men sommaren 08 var fruktansvärt torr hos mig, så det var inte lätt att vara nyetablerad ros här! Lycka till med dina nya rosor!
Trevligt, nu finns det hopp ! Tar också Koggens i år första ggn, har beställt 11 st. Jag letade på din Dainty Bess, en Tehybrid från 1925, så nu blir jag nyfiken varför du beställt den ? Ja den var ju väldigt söt med sina fladdrande enkla blommor.
Jag blev helt enkelt förälskat i den rosen,jag brukar inte bryr mig om terosor jag vet.Jag har en liten minirosrabatt vid min uteplats(i samma rabatt står New Dawn en bit därifrån)De flersta av minirosor är borta nu,bara några få kvar.Jag vill inte ha stora buskrosor där och tänkte där passa Dainty Bess.Platsen är skyddat och soligt.Förvisso fick en av mina 2 Louise Odier ett nytt hem där bredvid ND.
Ezereht
15-03-2009, 21:52
Vilka 11 tog du Kajsa?
Får jag fråga när ni får era rosor från Koggens, beställda nu på våren.. kommer de i vår också, vet ni??
Önskade rosorna av Koggens under april, så fort tjälen släpper och man kan gräva, beställde rosorna i vintras. Det blev dessa Rugosarosor, Jens Munk, Ritausma och Therése Bugnet Morden Snowbeauty, vill ha flera av denna favorit Gallicarosor, Belle Isis och Belle Doria Klätterrosor, Starkodder och Goldener Olymp, Ilse Krohn Superior Portlandsros, Jaques Cartier, min gamla har gett upp.
Från Flora Linnea Austinrosor, Port Sunlight, The Generous Gardener, Crocus rose Gallica, Cosimo Ridolfi Kanadarugosa, Sweet Adeline Klätterros, Golden Gate
Kajsa, vilka fina rosor du får.. nästan alla vill jag ha. Då kanske jag får mina ungefär samtidigt.. Duchesse d´Angoulême, L Éveque, rosa pendulina, Ruth, Mme Legras de St Germain.. en lagom beställning denna vår. Någon som har Ruth? Minns inte riktigt vad jag beställde.. en rugosa-gallica med vacker ljusröd färg tror jag. Färgen blir en överraskning.. kanske illskär!
Kajsa, Port Sunlight måste du rapportera om sedan, den är jag väldigt nyfiken på!
AnnammA
16-03-2009, 10:51
CITAT (Kajsa @ 15-03-2009, 18:43)  Trevligt, nu finns det hopp ! Tar också Koggens i år första ggn, har beställt 11 st. Jag letade på din Dainty Bess, en Tehybrid från 1925, så nu blir jag nyfiken varför du beställt den ? Ja den var ju väldigt söt med sina fladdrande enkla blommor. Jag planterade "Dainty Bess" förra sommaren, och den hann ge ngn blomning. Söt ros, men sägs vara kinkig. Vi får se hur det blir med den denna sommaren. Dainty B.JPG
CITAT (AnnammA @ 16-03-2009, 10:51)  Jag planterade "Dainty Bess" förra sommaren, och den hann ge ngn blomning. Söt ros, men sägs vara kinkig. Vi får se hur det blir med den denna sommaren. Dainty B.JPGÄr den kinkigt hos dig Anna,hur skall det blir här?jag prova den där jag planerat,går det inte får det väl blir kruka.Jag skrev inget när jag vill ha rosorna trodde vårbeställning kommer på våren.Har inte fått någon orderbekräftelse.
Jag vill inte göra er besvikna, men koggens brukar vilja ha beställning i november för leverans i april... Men han kan ju ha ändrat iofs. Sen har han ju en del på lager åxå, då kanske det inte spelar någon roll. Hur som helst så kan det ta nån dag innan man får orderbekräftelse. Jag beställde första gången därifrån ifjol och blev jättenöjd, och väntar nu på ett gäng till (just, ja, de hade jag glömt, måste leta fram nåt att plantera dem i, här har vi ju en hel del snö ff  Tack för att ni påminde mig!)
gulmåra
16-03-2009, 23:35
Vilka kalasrosor du beställt Renate. Jag har inte Alfred Dalmas men han har stått på önskelistan länge. Dainty Bess är nog för kinkig för min trädgård för här blir inga rosor täckta över vintern. Men vilka förföriska ögonfransar den damen har! Lyckliga ni som väntar på rosor! Hoppas ni får dem i vår. Här fås det inte beställas något mer......iaf inte just nu ...övervintringen är överfull av rosor som kom i nov. Jag hoppas på ordentlig snösmältning och en påsk som medger rabattgrävning! Ruth har jag inte mer koll på än vad som står på Cedergrens hemsida.... Röd, kanadensare, remonterar! Låter trevligt! Den blir säkert inte illskär.....
AnnammA
17-03-2009, 09:12
CITAT (renate @ 16-03-2009, 21:22)  Är den kinkigt hos dig Anna,hur skall det blir här?jag prova den där jag planerat,går det inte får det väl blir kruka.Jag skrev inget när jag vill ha rosorna trodde vårbeställning kommer på våren.Har inte fått någon orderbekräftelse. Renate, det är hörsägen att "Dainty Bess" är kinkig, men eftersom rosen blev planterad hos mig förra året(försommaren)har jag ingen erfarenhet än, huruvida kinkigt den beter sig. Den har iallafall fått en bra rabattplats tillsammans med några andra kinkmadammer: "Mrs John Laing" och "Mme Pierre Oger"...Så vi får se hur det blir till sommaren. Den har iallafall överlevt vintern, med lite granris kring "fötterna"...
renate, dom rosor som det står finns i lager hos Koggens kan ju inte vara problem med. Jag mejlade lite fram och tillbaka med ägaren om mina rosor, fler st fanns inte, det var Austinrosor. Han skulle säkert hört av sig om någon av dina rosor inte finns renate. Betalade du rosorna i förväg Tosan ?
Jag fick svar idag,och han skulle kollar med sin leverantör vilka rosor fanns kvar i lager sedan skulle han hör av sig till mig.Jag har inte betalt mina än,det gör jag när jag vet vilka jag får.Hoppas alla nu till våren.
CITAT (Kajsa @ 17-03-2009, 16:43)  renate, dom rosor som det står finns i lager hos Koggens kan ju inte vara problem med. Jag mejlade lite fram och tillbaka med ägaren om mina rosor, fler st fanns inte, det var Austinrosor. Han skulle säkert hört av sig om någon av dina rosor inte finns renate. Betalade du rosorna i förväg Tosan ? Hm, nu satte du mig på pottkanten... Minns faktiskt inte, men jag tror att det var faktura förra gången, eller postförskott. Det är nog samma nu. Jag beställde ju som sagt redan i november...
Ezereht
21-03-2009, 13:35
Nu blev jag lite stressad. Iiip ... men jag tycker det känns lite svårt att beställa till vårplantering nu när snön ligger i meterhöga drivor. Sen skulle man ju vilja utverdera vad som överlevt, och hur zonkänsligt det verkar vara här, planterade ju lite ömtåliga saker förra sommaren. Men kände jag måste ju försöka prioritera i alla fall då bland alla gosaker *snyft*. Helt säkert på min shoppinglista står i alla fall: Crown Princess Margaretha (efter mycket velande bland de gula Austin). Mary Rose (för att den verkar härdig och blommar hela tiden). Chloris (taggfri och en alba vill man ju ha va, den eller nån annan Leonardo da vinchi eller Prairie Joy (rosa buskros att ha i närheten av mina Raubritter tänkte jag). Saker man "kanske" skaffar under sommaren/hösten: Mme Hardy, Assemblage des beauties, Robert le diablo. Klättrare: Irma eller Little rambler Mossros som Little Gem, eller Salet kanske..Mossrosorna verkar lite klena. Cutbert Grant (kanadaros). Diverse: Mme Boll, Poppius (undrar om Svennis kommer sälja nå poppiusplantor ^^ ). Ska försöka sticka Hansaland och Louise Odier från en kompis. (Objekt för framtidens lista lite osorterat: Quadra, Red cherry, Therese Bougnet, Jan spek, Madame de la roche Lambert, Violacea, Le Eveque, Rosenholmeller//drottningholm/Astrid lindgren/Bonica. Triumph de flore. Aimable Aime. Capitaine John Ingram. Brennius. Robert Leopold. Kordes Aloha. Louise Philippe).
Nu kunde inte jag stå emot längre heller.  Jag har slängt iväg en beställning till Koggens. Det var några rosor som jag inte fick tag på i höstas. Hoppas de finns kvar. Christer på Koggens mailade och sa att det inte finns många rosor kvar att få tag i för vårleverans. Passade också på att beställa en Clematis, även om det inte fanns några specificerade. Var inne och tittade i Kajsas album, och bestämde mig för Niobe.  Den ska få klättra i en Schersminbuske har jag tänkt mig. Kajsa, du har ju hur mycket växter som helst i ditt album, hur får du plats med allt i din trädgård? De allra flesta bilderna är "städade", dvs det ser inte ut som en djungel? /S
Klematis Niobe är ny från förra våren, ljuvligt röd, krånglade inget eller vissnade. Vi gjorde damm förr året och en stor rabatt runt den, där är knökfullt med nya pioner, klematis ( är mycket svag för klematis, blir 6 nya i år ) och så en del nya rosor runt dammen. Stefan en del av rosorna i mitt album finns ej kvar, en del rabattrosor som fick mycket svartfläck år efter år och en del andra som inte höll måttet är slängda, jag är ganska hårdhänt med rosor jag surnar till över, jag ser alltid nytt jag vill ha. Har kanske ingen djungel här men en massa röriga blandningar, kameran ljuger allt lite.
Koggens skickar inga klematis jag har redan frågat, har mejlat dig var du kan hitta Niobe Stefan. Hortogreen har annars jättefina klematis men inte Niobe.
Ezereht, en massa fina rosor där som du önskar, dom kan du säkert få hos en bra handelsträdgård där du bor.
Ezereht
21-03-2009, 19:55
mm mina plantskolor som jag kallar dem vill gärna man förbeställer om man vill ha något utöver standardsortiment, och då får man inte ens veta vad det kostar förän dom kommer. Min beställning där uppe är i alla fall till en plantskola i Boden som trodde dom skulle kunna ta hem rosorna åt mig. Det är väl kanske så att många inte vet att det går att odla rosor här uppe förutom Hansa/Finlands vita ros/Tornedalsrosen. I allmänna trädgårdsfolket menar jag, och då tar inte plantskolorna hem det. Eller att det ska vara så "svårt" med rosor. Jag hade inte heller en aning om att utbudet var så stort förän jag började vara här  Om det är svårt vet jag inte ännu, jag lär väl märka om jag tagit mig vatten över huvudet. Men jag har minsann i min tur frestat en av mina grannar  och Smultronstället som fick nya ägeare från Tyskland i fjol har också börjat lite försikigt ta hem lite fragilare saker. Det var där jag köpte Awakening i fjol. Sen har jag handlat från Ö-vik och Kalix. Men vi pratar ju avstånd... man kör ju inte till Kalix 35 mil för en ros utan att ha ett annat ärende. Till Boden ska jag på utplacering i maj så jag får ta dom på tåget
Kruxet med Handelsträdgårdarna är att man inte vet vad dom säljer för rosor förän man står där, det är där impulsköpen kommer. Nätets ros shopping är överlägset, man kan läsa på om rosorna först, tänka ut platser, kolla bilder, prata med rosvänner innan köpen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|