Klarblå himmel, på norrsidan huset –3,5° På termometern där solen ligger på är det +6.7°. Lätt takdropp. Fortfarande snö på taken där det inte är skottat och bara en dm snö efter sista snöfallet på de skottade taken. Men det smälter så sakteliga.
Snön i övrigt har sjunkit ihop någon dm. På Jespers översnöade Volvo245 (jaktbil) börjar man se övre delen på fönstrena.
Ljuset är bländande vitt. Livsfarligt att vara ute länge utan solglasögon.

Klockan 12.00 när solen står som högst går nog tempen upp minst 5 grader till och håller hela eftermiddagen. Det är i det här vädret som fjällsolarna bränner sina näsor och får skador på kinderna. För att inte tala om tidiga rynkor i ansiktet vid 40-årsåldern.

Såg just ett nytt spår nere vid vedboden så Jonna och jag tog en tur i skoterspåret, Blev en riktigt trevlig spårexcursion. Räven hade sökt runt lite och från vedvoden gick ett mårdspår rätt över ”lustgården”. Nere i lägdkanten hade en hare käkat rönn och låga sälgkvistar. Dessutom fanns spår efter en ensam älg.

Fåglarna var i full färd med älskog och sjöng för full hals. Härom kvällen hörde jag ugglor uppifrån berget.

Jag vågar mig inte på någon gissning när snön är borta men ca 5 veckor är nog en nästan låg siffra. Men blir det ett par varmnätter så går det fort. De gamla byborna talar om att det är snörekord i år.

Ny skall vi ut och njuta i en snögrop en timme och le mot moder sol och dricka lite kaffe. Och får vi ork så skottar vi fram lite altan framför huset. Där älgarna klev omkring och käkade Evas julnypondekorationer.

Ligger kölden kvar över Stockholm till mässan rekommenderar jag glögg som fördrink inför forummiddagen. Sitter som en vass yxa i en färsk björkvedklabb.

Gräv ni, plantera och njut av vårblommor. Här laddar vi för den som spar han har.