Hej, söker tips för en hörna, omgärdad med avenbokhäck i vår trädgård. Vill gärna ha ett blommande träd som inte blir för högt, typ svampform, vilket ämnar sig bra att sitta under i skugga och ta en kopp kaffe vid mindre kaffebord. Bor i Skåne ca 700m från havet, blåser hyfsat kraftigt emellanåt. Väl dränerad, sandig jord. Soligt. Parkeringsplats på andra sidan häcken samt pool i trädgården så inte för mycket fröer/löv. Gärna färg! Avenbokhäcken kommer att vara ca 1,80 så nederdelen av kronan bör väl då vara i den höjden eller? Gör inget om trädet växer till sig på höjden ordentligt men inte för pyramidformat. Vill gärna kunna köpa det i hyfsat stor storlek redan nu - så tar gärna emot tips på bra köpställen i Skåne också.
Eller önskar jag för mycket?!?
Anders zon 1
15-03-2009, 22:51
Någon sorts prydnadsapel skulle nog passa bra i det läget. Det är ofta välväxta små träd. Finns massor av olika sorter. En del, t ex rosenapel (Malus floribunda), har fantastisk blomning men är relativt anonyma därefter. Andra sorter, t ex M. 'John Downie' har något mindre spektakulär blomning men får i gengäld väldigt vackra frukter på hösten. Vissa får också vackra höstfärger, t ex M. 'Charlotte'.
Någon sorts rönn skulle säkert också kunna funka bra. Ullungrönnen (Sorbus 'Dodong') är en personlig favorit som har "allt": vackert växtsätt, fin blomning för att vara rönn, vackra blad, stora klasar med knallröda frukter och fantastisk höstfärg. Tål dessutom blåst mycket bra och är frisk. Enda nackdelen är att den möjligen blir lite väl stor med åren för den placering du tänkt dig. Ullungrönnen är ganska bredväxande. Det finns många andra rönnar som också är fina och inte blir fullt lika stora, t ex carmencitarönn och ambrarönn (S. 'Joseph Rock'). Varken rönnar eller aplar uppfattar jag som särskilt "skräpiga". Fast löv fäller dom ju naturligtvis på hösten. Beroende på sort så kan aplar också fälla en del frukt på hösten-vintern. Bären på rönnar äts ofta upp av fåglar innan dom ramlar av.
Tack för fullödigt tips!
Rosenapel låter som ett utmärkt förslag eftersom jag har en carmencitarönn i en annan "sitthörna". Är det något jag skall tänka på när jag planterar rosenapel? Tänker mig att köpa en så rejäl som möjligt.
Anders zon 1
17-03-2009, 17:08
Nja, rosenapel är ett tämligen lättodlat träd som nog inte behöver någon särskild behandling vid plantering. Eftersom det är sandjord så kan det nog vara bra att tillföra organiskt material, t ex kompost och kogödsel innan planteringen. Det är inte bra att gödsla för mycket vid planteringen men kogödsel brukar vara så "svagt" att det inte är någon risk att använda det. Undvik dock att lägga kogödel i botten på gropen. Blanda istället i huvudsak in det i de övre jordlagren. Om det är mycket organiskt material djupt ner i gropen kan det i värsta fall förbruka syret i jorden när det bryts ner och även ge otrevliga restprodukter vilket trädet inte mår bra av. Risken för detta är dock sannolikt inte så stor i sandig jord eftersom den är så genomsläpplig. Gör en rejäl grop, bredden är viktigare än djupet. Stötta trädet med rejäla stöttor som får stå kvar tills det etablerats ordentligt (ofta ca 3 år). Och sist men inte minst se till att vattna rikligt om vädret blir torrt. Sannolikt behöver du vattna extra vid torka under ett par-tre år tills trädet etablerat sig ordentligt.
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.