Sommartjejen
Hej

I vår syrénhäck runt torpet växer flera björkar. Planerade för många år sedan (förmodar jag). Stammarna är 10-15 cm i diameter. Häcken är cirka 2 m hög, så björkarna är beskurna på samma höjd under många år. Någon som vet om jag kan såga dom jäms med marken och att de dör av den behandlingen. Skräcken är ju att jag sågar av dom och att dom sedan börjar skjuta skott. Det går inte att komma intill med något annat än ren handkraft så att gräva är totalt omöjligt. Tanken är att jag ska kunna plantera fler syrener där björkarna har stått.

Alla tips och idéer om hur jag kan göra blir jag jätteglad för.

Tack på förhand!

Sommartjejen
Huggorm
Dom kommer skjuta skott, men inte värre än att det går att hantera. Klipp skotten ett par gånger så dör björkarna sedan
toreij

Om du skall plåga björkarn riktigt så såga ner dom på våren när dom savar, då har dom svårare att överleva och skjuta skott. Det finns något som heter ecoplugg som du kan slå in i stubben. Vet inte hur nyttigt det är för miljön?! Kanske någon annan på forumet kan svara på det eller har ett bättre tips att ge dig.
Lycka till med sågandet
Huggorm
CITAT (toreij @ 15-03-2009, 22:24) *
Det finns något som heter ecoplugg som du kan slå in i stubben. Vet inte hur nyttigt det är för miljön?! Kanske någon annan på forumet kan svara på det eller har ett bättre tips att ge dig.

Finessen med ecoplugg är just att giftet bryts ner snabbt, så det skall inte vara något problem för miljön. Åtminstone i teorin, hur det är i praktiken får framtiden utvisa.
theseraphim
skulle köra med ecoplugg som innehåller glysofater dvs samma som round-up och du behöver inte oroa dig för miljön i dettaa fall då det är en riktad bekämpning du gör dvs du bekämpar utvalda mål endast och ingen sekundär spridning förekommer.
hum det där lät lite militäristiskt men tro mig... Ecoplugg gör susen

mvh
theseraphim
Huggorm
Björk dör ganska lätt även utan ecoplugg, dom är inte som sälg eller andra salix som man kan köra genom en flistugg och dom är ändå knappt döda... Bättre att spara dom hundralapparna och rycka bort skotten några gånger så dör björkarna i alla fall
KURT
Jag skulle aldrig sätta ecoplugg i stubbar inne i en häck, det finns dessutom ingen som helst anledning. Det brukar inte komma skott från brjörkstubbar.
Aqvakul
Björk ger sig ganska snabbt om man håller efter de skott som kommer...
Eva 33c
Håller med om att björkar är rätt lätta att ta bort. Ta dem nu när de kommer att sava ordentligt så tar det lite extra på krafterna. De skott som kommer sedan är enbart stubbskott, alltså inga rotskott som dyker upp en bit ifrån det nedsågade trädet. Det är lite olika tycker jag hur mycket skott det blir, unga björkar får ibland inga alls medan stora björkar kan orka skicka skott under flera somrar. Dina verkar vara i "mellanstorlek".
Sommartjejen
Tack ni snälla som svarat. Nu är det jag och sågen som ska ut i häcken smile.gif. Tror att jag skippar ”pluggen”, även om det vore bra att dom försvinner snabbt, känns det inte speciellt betungande att klippa bort skott när jag vet att det är ett övergående problem. Dessutom så har jag grönsaksland och bärbuskar i närheten och små barnfingrar som mumsar på det mesta.

Jättetack!

Gossen Ruda
Det är inga problem att använda ecoplugg även om det är inne i en häck eller ihop med småbarn eller trädgårdsland. Däremot lite overkill eftersom det är lätt att hålla efter stubbskott. Dessutom är pluggarna ganska dyra.
biodynamisk
Vill man döda träden snabbt men inte lägga pengar på ecoplugg kan man bara borra ett litet hål rakt ned i stammen och hälla i salt. Vad jag vet påverkar det inte växterna runtomkring bara man häller saltet i stammen och inte runt om men rätta mig ni andra om jag har fel...
HelenJ
Ett långsamt sätt att döda träd men effektivt mot rotskott är att ringbarka dem ca 1-2 dm runt om. Bör förstås helst göras på sensommaren när trädet använt all energi i rötterna men inte hunnit fylla på vinterns reservoarer. Det kan ta ett, kanske två år innan de dör pga näringsbrist. Sedan är det bara att såga ner dem. Utan energi i rötterna blir det inga rotskott.
Sommartjejen
Hej igen.

Borra hål i stammen och hälla i salt låter för mig som en bra idé. Vet inte vad ecoplugg är, så det är förmodligen pga min okunskap som det inte känns så bra. Man får väl hopps att det inte säljs några ”farliga” medel på konsumentmarknaden. Ringbarka och vänta något år nja. Hade tänkt mig att plantera någon snabbväxande sommarklätterväxt för att i år dölja ”hålen” i häcken, för att senare kunna komplettera med ytterligare syrén. Men det kanske tar ett tag innan björken är så (död) förmultnad att det går att plantera något annat. Någon som vet.

Sommartjejen (som tänker gå en match med björkarna till helgen, så jag har ju några dagar på mig att fatta beslut)
Huggorm
Björkstubbar förmultnar relativt fort, men man kan nog räkna med att den står kvar tio år i alla fall. Jag brukar såga som små skålar i mitten på stubbar jag vill bli av med snabbt. Tanken är att det skall samlas vatten där och påskynda nedbrytningen, men om det fungerar i praktiken vet jag inte. Det borde också gå att såga stubben så låg som möjligt och täcka med gamla löv, det kan inte skada i alla fall.

Ecoplugg innehåller round up, ett bekämpningsmedel innehållande glyfosat. Tillverkarna säger att det skall brytas ned omgående och vara ofarligt för människor, men alla forskare är inte eniga om den saken. Medlet tillverkas ab Monsanto, ett företag som det stormat en del om den sista tiden. Inte något företag man gärna vill sponsra...
Cilla
Att glyfosat till och med föreslås för att ta bort små björkar i en häck är nog en av anledningarna till att allt fler kommuner i Sverige har glyfosat och dess restprodukter i våra dricksvatten. Medlet har dels inte den begränsade effekt som Monsanto påstått och bryts heller inte ned till ingenting på kort tid. Och framför allt så missanvänds den, dvs används i alla möjliga och omöjliga sammanhang.

Salt förekommer i naturen men i mycket mycket små doser. Högar av salt på stubbar har mycket negativ effekt på många växter och dessutom på djurlivet. I trädvärlden tål många av våra trädarter salt, medan andra är mer känsliga. Särskilt effektivt för att döda ett träd tror jag inte det är, men det dödar en hel del annat.

Björk skjuter ibland stubbskott som man, som flera redan skrivit, lätt tar kål på genom att klippa av.
Sommartjejen
Hej.

I morgon ska de ske. Såg, spade och borr tänker jag ta till. ”giftet” vill jag inte ha in i min trädgård och saltet som jag funderade på sparar jag till potatisen wink.gif. Lite stubbskott är inga problem och jag vill ju att allt runt omkring mår bra.
StinaR
Jag har också stubbar av diverse slag som behöver bort. Vad tror ni om att hugga några hugg (eller göra en grop) i stubben och hälla kokhett vatten i? Kan det tänkas ha nån effekt? Först tänkte jag också med salt i, men här säger ni att salt inte är bra, så utan salt då.
Huggorm
Tror inte en stubbe reagerar mer på kokhett vatten än en skärbräda gör när du spolar varmvatten på den tyvärr
StinaR
CITAT (Huggorm @ 24-05-2009, 23:35) *
Tror inte en stubbe reagerar mer på kokhett vatten än en skärbräda gör när du spolar varmvatten på den tyvärr

Stubbarna är alltså levande, efter oönskade träd som jag nyss sågat bort i den misskötta trädgård som vi flyttat till. De skjuter alltså nya skott om jag inte får bort dem.
Men kanske måste jag ändå ta hit någon gubbe med en maskin, som tar bort dem.
Bassam
Tack för frågan

Man kan knuta stammen på repen och andra sidan repen knuta till bilen sedan du kan köra bilen.
OBS använda lång rep för att inte träd ramla på bilen.

H:Bassam
CillaM
CITAT (StinaR @ 27-05-2009, 10:46) *
Stubbarna är alltså levande, efter oönskade träd som jag nyss sågat bort i den misskötta trädgård som vi flyttat till. De skjuter alltså nya skott om jag inte får bort dem.
Men kanske måste jag ändå ta hit någon gubbe med en maskin, som tar bort dem.

Björkar skjuter INTE markskott/rotskott. Sågar du ner björken så är det bara stubben kvar. Punkt slut. Och testa aldrig med att lägga rep om stammen och köra. Livsfarligt och gôrkorkat.
Aqvakul
CITAT (CillaM @ 27-05-2009, 21:28) *
Björkar skjuter INTE markskott/rotskott. Sågar du ner björken så är det bara stubben kvar. Punkt slut. Och testa aldrig med att lägga rep om stammen och köra. Livsfarligt och gôrkorkat.

yes.gif
Felicia M
Här kommer ytterligare ett stubb-borttagnings-tips: yxa och ett rejält spett. Traditionellt och jobbigt sweatingbullets.gif men effektivt! flirting.gif
Huggorm
Och testa aldrig med att lägga rep om stammen och köra. Livsfarligt och gôrkorkat.

Åtminstone om man missbedömer längden på repet blush.gif

http://www.baalzamon.se/opel2.jpg
Felicia M
giggle.gif Undrar om försäkringsbolaget godtar den förklaringen??
Huggorm
CITAT (Felicia M @ 27-05-2009, 21:45) *
giggle.gif Undrar om försäkringsbolaget godtar den förklaringen??

Hade bara trafikförsäkring, det var en gammal bil som ändå skulle till skroten så det gjorde inte så mycket. Lite snopet var det dock...
StinaR

hehe, det blev många kunder och kockar i den här tråden. Ursäkta trådnappning... Trådskaparen skrev om björkar men MINA stubbar är inte från björkar utan från oxel, bok m m som självsått sig i häcken och som är hemskans envisa.
Ciczi
Det finns ju professionellt yrkesfolk som gör stubbfräsningar i samband med att de fäller träd åt en. Men de kan säkert göra en stubbfräsning ändå. Den arboristen jag använde mig av när vi fällde tre träd, fräste stubbarna åt mig. Tror inte att jag betalade mer än 400kr exklusive moms per stubbe.

mvh Ciczi
KJohansson
Precis som Ciczi skrev tidigare så är stubbfräsning nog det bästa sättet att ta bort stubbar. Jag själv anlitade företaget Stubbexperten som kom med sin maskin och fräste bort mina stubbar. Det vart endast kvar ett hål efter stubben som det bara var att fylla igen med jord och så gräs på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon