[attachment=32026:afrikas_...rbild_35.JPG][attachment=32027:afrikas_n_rbild_35.J
PG]
Vad heter denna växt. Den är verkligen fin och doftar underbart gott
Någon har kallat den för något med Afrika. Det enda jag vet är ju att det inte är en Afrikas Lilja för det har jag i parti och minut
Vill gärna ha skötselråd för den också och undrar om den går att ha ute på sommaren
jag vet inte vad det är men det var en himla fin blomma! Och en riktigt tydlig bild!
är det en lökväxt?
CITAT (evaisa @ 15-03-2009, 22:31)

jag vet inte vad det är men det var en himla fin blomma! Och en riktigt tydlig bild!
är det en lökväxt?
Javisst är den fin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Har inte en susning om om det är en lökväxt men det är ju iofs inte svårt att ta reda på
Att bilden blev bra är nog att tacka kameran för - mer än fotografen skulle jag tro
Red Top
15-03-2009, 22:46
Kan möjligen vara afrikas vita lilja.
CITAT (Red Top @ 15-03-2009, 22:46)

Kan möjligen vara afrikas vita lilja.
Men Afrikas vita lilja ser ju ut precis som Afrikas blå lilja (förutom färgen förstås) eller
[attachment=32031:afrikas_lilja_35.JPG]
Här en bild på mina Afrikas blå Lilja i somras. Hittade ingen bild på mina vita nu men de har ju samma utseende förutom färgen
theseraphim
15-03-2009, 23:16
det där är en ornithogalum av någon sort tex morgonstjärna, en afrikas vita lilja är väl en agapanthus fast vit?
Ornithogalumen dyker upp i affärerna runt den här tiden och är underbara o vackra lökväxter. skötselråd....inte för mycket vatten, bort från element(svalt för en lång blommning) och till sommaren när den inte blommar mer, så ha den ute men ta in den innan frosten biter för hårt.
mvh
theseraphim
Sussie F-Flower
15-03-2009, 23:17
En sådan otroligt vacker blomma!!!!!
Jag hittade den här... ser ut att stämma, tror jag, fast man ser inte bladen.
http://images.google.se/imgres?imgurl=http...sa%3DN%26um%3D1
Alexander-VG-zon3
15-03-2009, 23:31
Ornithogalum thyrsoides heter den - på svenska Kapstjärna, kan övervintrar ute i zon 1-2 i väldräneradjord i ett varmt och skyddat läge, exempel nära en vägg.
sköts på samma sätt som en Agapanthus.
Åhhh vad GLAD jag blir för all information
Ni är toppen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kan alltså ha den ute på sommaren men kommer den normalt att fortsätta blomma i sommar som det är nu har det ju kommit en blomstängel till på den sedan jag köpte den för några veckor sedan men kan det fortsätta i sommar med fler eller är den bara en grön växt då
Mina Agapanthus övervintrar jag i garaget där det är mörkt och bara strax över frostfritt. Vill denna stå där också eller är källarförrådet med 8 - 12 grader och extraljus bättre.
theseraphim
15-03-2009, 23:59
av erfarenhet skulle jag förvara den med dina agapanthus så kommer du garanterat få en jättefin ornithogalum med åren.
mvh
theseraphim
Sussie F-Flower
16-03-2009, 00:08
CITAT (Sussie F-Flower @ 15-03-2009, 23:17)

En sådan otroligt vacker blomma!!!!!
Jag hittade den här... ser ut att stämma, tror jag, fast man ser inte bladen.
http://images.google.se/imgres?imgurl=http...sa%3DN%26um%3D1Det här "bildföretaget" har ju tydligen namngivit växten helt tokigt!!!
Jag ser ju det nu när jag har googlat ytterligare en stund...
Alexander-VG-zon3
16-03-2009, 00:13
CITAT (Eva St @ 15-03-2009, 23:57)

Åhhh vad GLAD jag blir för all information
Ni är toppen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kan alltså ha den ute på sommaren men kommer den normalt att fortsätta blomma i sommar som det är nu har det ju kommit en blomstängel till på den sedan jag köpte den för några veckor sedan men kan det fortsätta i sommar med fler eller är den bara en grön växt då
Mina Agapanthus övervintrar jag i garaget där det är mörkt och bara strax över frostfritt. Vill denna stå där också eller är källarförrådet med 8 - 12 grader och extraljus bättre.
sköts exakt som en agapanthus, övervintras i en temp på +1c +10c. blommar en gång per år. kommer inte ihåg när då det var länge sen jag hade mina.
Då får den stå i mörka kalla garaget till vintern och sällskapa med Agapanthusarna
Förmodligen så blir det väl inte så många blommor fram i sommar då om den bara blommar en gång och det är redan nu - men kommer väl kanske att blomma på sommaren nästa år när den tas fram i mars och börjar väckas upp
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.