Eva St
Vad heter detta fyrverkeri.
Hur sköter jag det bäst i vår och sommar.
Trivs det bäst ute eller inne under sommaren

[attachment=32028:fyrverkeri30.JPG]
evaisa
Oj så fin! Den ser alldeles nyfådd ut. Har du fyllt år?
MariaS
Vet inte vad den heter, men man ska inte vattna den på jorden, man vattnar den i bladrosetten.
Eva St
CITAT (evaisa @ 15-03-2009, 22:33) *
Oj så fin! Den ser alldeles nyfådd ut. Har du fyllt år?

Ja den är nyfådd sedan några veckor tillbaka Men nej jag har inte fyllt år Råkade bara snubbla in i en blomsteraffär när jag ju egentligen var ute i ett helt annat ärende och fick se denna som genast hoppade ner i min kundkorg
flirting.gif Men du gav mig en bra ide - det är inte så långt kvar till födelsedag - kunde ju vara kul med ytterligare någon sådan speciellt om de går att ha ute i kruka på sommaren

CITAT (MariaS @ 15-03-2009, 22:47) *
Vet inte vad den heter, men man ska inte vattna den på jorden, man vattnar den i bladrosetten.

tummenupp.gif TACK för det rådet då har jag alltså redan gjort fel nr 1 när jag vattnat den. Men än ser den ju inte ut att ha tagit stryk av min behandling. Vilken tur jag frågade er här
Finns det fler tips att få????
theseraphim
en bromelicae av någon sort förmodligen en guzmania av någon sort, det finns hur många olika osrter som helst och det kommer mer för var år som går så lite svårt utan att se den live. Slå på google och se om det dyker upp några bilder. Lättskötta är de iaf vattna i rosetten och ställ den inte i brinnande söderläge och ta vara på skotten.

mvh
theseraphim
Sussie F-Flower
Är det inte en Bromelia? Dom finns ju i så många olika varianter.

(På sidan 2 finns en med lika färgsättning som din, Eva.)

http://www.picsearch.se/bilder/v%C3%A4xter...l/bromelia.html
Eva St
Vad bra. Då verkar det ju som den klarar sig ute om den bara skyddas för brännande sol och frost förstås.
Brukar det alltså komma nya skott på den?????

Visst Sussie liknar den min och där står ju också att det ska funka ute Toppen!!!!!
Alexander-VG-zon3
det beror vilken typ av det är, en del växer uppe på högre höjd och en del på lägre höjd. dom som växer på högre höjd är vana vid svala nätter och trivs ute på sommaren och hösten bara den kommer in innan frosten. och bör stå ute. sedan övervintras inne ljust och sval rumstemp ca +10c +17c.

dom som kommer från lägre områden ''klarar'' sig ute på sommaren men är hel tropiska och växer bättre inne åretrunt med extra ljus under vintern och i normal rumstemp under vintern ca +22c +25c.
theseraphim
i stort sett alla inom bromelicae släktet får fina sidoskott när moderplantan börjar blomma klart, titta uppe i kronan rättare sagt i bladfästena där uppe och man kan se små knoppar. Varje planta blommar en gång sen så tar barnen över men bäst är helt enkelt att ta loss barnen och driva dem vidare i lätt jord.

mvh
theseraphim
Eva St
CITAT (flaxss @ 15-03-2009, 23:36) *
det beror vilken typ av det är, en del växer uppe på högre höjd och en del på lägre höjd. dom som växer på högre höjd är vana vid svala nätter och trivs ute på sommaren och hösten bara den kommer in innan frosten. och bör stå ute. sedan övervintras inne ljust och sval rumstemp ca +10c +17c.

dom som kommer från lägre områden ''klarar'' sig ute på sommaren men är hel tropiska och växer bättre inne åretrunt med extra ljus under vintern och i normal rumstemp under vintern ca +22c +25c.

Aha Och hur vet jag vilken sort detta kan vara

CITAT (theseraphim @ 15-03-2009, 23:39) *
i stort sett alla inom bromelicae släktet får fina sidoskott när moderplantan börjar blomma klart, titta uppe i kronan rättare sagt i bladfästena där uppe och man kan se små knoppar. Varje planta blommar en gång sen så tar barnen över men bäst är helt enkelt att ta loss barnen och driva dem vidare i lätt jord.

mvh
theseraphim

Menar du att de nya skotten kommer i bladfästena
Trodde de kom i jorden. Var nog en evig tur jag gick ut och frågade om denna växt!!!!!!!!!!
theseraphim
Lugn Eva St det behöver inte gå till överdrift, växter har en magisk förmåga att anpassa sig till klimaten den hamnat i tex hur många av de krukväxter som du hittar i växthandeln har sitt naturliga ursprung från europa... i stort sett noll nästan allt kommer från djungler o öknar men de anpassar sig till vårat klimat väldigt bra och personligen tycker jag att bromelicaes är görenkla. Inte över element på vintern, skuggigt på sommaren även ute i skuggan går aldeles utmärkt.

mvh
theseraphim

skotten kommer från jorden, det var blommorna som kommer i bladfästena, har lite svårt att utrycka mig enklet ibland, sorry. Sök på bromelicae på google och se hur många sorter du kan hitta:-) aechmea, vriesia, guzmania, tillandsia(väktaren i tornet) och så vidare. ett otroligt stort släkte

mvh
theseraphim
Eva St
CITAT (theseraphim @ 15-03-2009, 23:53) *
Lugn Eva St det behöver inte gå till överdrift, växter har en magisk förmåga att anpassa sig till klimaten den hamnat i tex hur många av de krukväxter som du hittar i växthandeln har sitt naturliga ursprung från europa... i stort sett noll nästan allt kommer från djungler o öknar men de anpassar sig till vårat klimat väldigt bra och personligen tycker jag att bromelicaes är görenkla. Inte över element på vintern, skuggigt på sommaren även ute i skuggan går aldeles utmärkt.

mvh
theseraphim

skotten kommer från jorden, det var blommorna som kommer i bladfästena, har lite svårt att utrycka mig enklet ibland, sorry. Sök på bromelicae på google och se hur många sorter du kan hitta:-) aechmea, vriesia, guzmania, tillandsia(väktaren i tornet) och så vidare. ett otroligt stort släkte

mvh
theseraphim

giggle.gif Ja det låter betryggande för det är ju inte många av oss som har varken djungel eller öken hemma
och det där med görenkla tar jag fasta på

blush.gif Dessutom har jag nu helt klart för mig var både blommor och skott kommer

Alexander-VG-zon3

jag är inte överdriven utan vet av erfarenhet, en ren tropisk sådan kommer ej trivas ute på sommaren. då den under tillväxten kräver en temp som ej går under +20c för att växa.

hur många växter vill du jag ska rabbla upp som odlas och kommer från Europa? som vi har som krukväxter?

eller hur många krukväxter som kommer från icke tropiska områden? jag kan rabbla upp minst 500st.

nej många många av våra krukväxter kommer från fler områden än enbart tropikerna och öknar. och alla krukväxter vi har kan vara ute under våren-sommaren-hösten då dom flesta tål +5c men dom kommer inte växa eller kommer skadas svårt av blåst,sol.

rena tropiska arter har väldigt svårt att trivas och anpassas ute hos oss under sommaren. och öknar är sällan varma dygnet runt utan har väldigt svala nätter eller kalla vintrar då det i öknen är klart väder oftast, så strålas värmen ut vilket gör att det kan bli ca -5c +10c på nätterna men under dagen +60c.
Eva St
Men flaxss - Hur vet jag vilken sort jag har då???????????
Iofs är ju det enklaste att den får bo inne men vore ju kul om det funkade ute också
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva St @ 16-03-2009, 00:52) *
Iofs är ju det enklaste att den får bo inne men vore ju kul om det funkade ute också

jag kan inte säga vilken sort, men den kommer garanterat trivas inne så då är det ju heller ingen mening med att ta ut den om den nu inte skulle trivas. du kan ju dock testa att ha den ute en sommar och se omd en trivs ute eller ej. då tar du ut den vid +15c och sätter den i ett skyddat läge som inte är soligt, sedan när den vant sig sätts den lite mer soligare.

min mamma har samma som din och den har hon inne året runt i varm rumstemp den trivs väldigt bra.
Piccante

mvh
theseraphim

mvh
theseraphim

Snälla skilj på familj och släkte! Familjen heter Bromeliaceae, släkten är tex. Vriesia, Guzmania, Tillandsia m. fl.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva St @ 16-03-2009, 00:52) *

även om jag inte vet vad det är för sort eller art så skulle jag tro det är en Guzmania, alltså en tropisk art som inte vill ha under +20c +15c(dock tål den ner till +1c +5c). trivs bäst fuktigt och varmt inne, dock är den väldigt tålig mot torr luft. du kan ju själv googla på namnet om du vill hitta mer ingående skötsel. kommer från Sydamerika och tropiska Amerika både från höga och låga områden men det är ingen typisk höglands art.

hittade lite på odla
http://odla.nu/artiklar/juvelblomma.shtml
lissa
Jag tror att det är en Nidularium, och den har flera olika efternamn..och 46 arter
Översätter på ett ungefär vad det står på länken jag sätter in, och sen kan du ju kolla upp vilken av dom det är du ha..
Ingen direkt sol, men färgerna blir starkare ju mer lndirekt ljus den får, och den vill ha det luftigt.
Regelbunden vattning på sommaren, mindre på vintern. Om den blir för blöt så kan rötterna ruttna, för jag ror att jorden också bör vara fuktig.
Vattnet i struten ska bytas ut var 10de-15de dag
Man behöver nästan aldrig byta kruka eftersom rotsystemet är litet, och behöver ingen gödsel.
Blomman dör när den slutar blomma, men då kan man ta rotskotten med rötterna, problemet är att dom tar åratal på sig att blomma
klicka här till länken
Eva St
thanks.gif blomma.gif
TACK för all hjälp ni är otroliga!!!!!!!!!!!!!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon