Full version: Utställning
Meriona
SGF dvs Svenska Gerbilföreningen ska ha sin första utställning i Göteborg den 28:e mars. Gissa vilka som kommer att satsa på titlarna där???? whistling.gif kram1.gif [attachment=32030:lillpl_tt.jpg]
Wilmer
tummenupp.gif Vi håller tummar o tassar hela familjen. Fast, jag kommer väl vara där och kika shy.gif
Meriona
Kika? Jag hade räknat med lite assistans.... blush.gif Stöd.....
Wilmer
laugh.gif Räkna med mig, jag kan vara fotograf också kompiskram.gif
Meriona
CITAT (Wilmer @ 15-03-2009, 23:27) *
laugh.gif Räkna med mig, jag kan vara fotograf också kompiskram.gif

Det uppskattas! Ta med plånbok, det utspelar sig på Zoomagasinet en lördag under öppettid, det finns finns säkert nåt kul att slösa pengar på! whistling.gif
Wilmer
help.gif
Lars-Olof Arvids
Vad kul! Hade jag haft tid hade jag gärna kommit och sett på dina små sötnosar. Det är roligt med utställningar, jag brukar ställa ut akvariefiskar (killis) på en internationell utställning i Köpenhamn varje höst. Lycka till!

Olle
Meriona
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 16-03-2009, 11:52) *
Vad kul! Hade jag haft tid hade jag gärna kommit och sett på dina små sötnosar. Det är roligt med utställningar, jag brukar ställa ut akvariefiskar (killis) på en internationell utställning i Köpenhamn varje höst. Lycka till!

Olle

Hur ställer man ut fiskar? confused.gif
Lars-Olof Arvids
När jag ska ställa ut fiskar tar jag dem först i kraftiga plastpåsar med lite vatten och mycket luft, så att de klarar syreförsörjningen under transporten. Efter ca 4 timmars tågresa är jag framme i utställningslokalen, där det finns ca 300 små akvarier som alla är markerade så att de anmälda fiskarna hamnar på rätt ställe. Det är rena fiskutställningar det handlar om hos killisällskapet, alltså inte akvarieutställningar där man bedömer inredning, växter, tekniska lösningar o s v. Man tävlar i tolv klasser där domarna dömer fiskarna efter hur stora, välutvecklade, färggranna och friska de är. Efteråt säljs alla utställda fiskar på en stor auktion, vilket innebär ett unikt tillfälle att få tag i fiskar man aldrig ser annars. Tyvärr ser man mycket sällan killis i zooaffärer, så bästa sättet att få tag i sådana är just genom Skandinaviska killisällskapet.

Här är en bild från utställningslokalen. Hoppas akvaristerna inte har något emot att synas här. rolleyes.gif

[attachment=32064:Killiutst_llning.jpg]

Killifiskarna är mycket färggranna. Den här arten heter Fundulopanchax spoorenbergi.

[attachment=32065:spoorenbergi.jpg]

Olle
Meriona
Sötvattenfisk? Jättefin! Men är det inte trist att behöva sälja sin gunstling, för naturligtvis tar man väl med sin finaste? Hade aldrig funderat på att sälja mina gossekillar, men en fisk kanske inte blir lika personlig? unsure.gif

Förresten, är det bara karlar som håller på med fiskar? Tänkte på bilden... blink.gif
Chamomille
CITAT (Meriona @ 16-03-2009, 20:40) *
Förresten, är det bara karlar som håller på med fiskar? Tänkte på bilden... blink.gif

Nää då. Här hålls det på för fullt biggrin.gif Har gett bort ca 160 platy senaste året wacko.gif Jösses va de förökar sig. Nu har jag bara en hane kvar, så det lär väl inte bli några fler.
Fast nu har guppyna börjat istället wacko.gif Fullt med yngel...
Meriona
Iiiih och när de är pyttepyttesmå är de hur söta som helst! wub.gif
Chamomille
CITAT (Meriona @ 16-03-2009, 20:56) *
Iiiih och när de är pyttepyttesmå är de hur söta som helst! wub.gif

Jaa, det är dom. Och vilka vackra färger dom får vid "äldre ålder". Fantastiskt egentligen wub.gif
Meriona
wacko.gif Ja akvarium skulle jag faktiskt kunna tänka mig, jag är väldigt förtjust i havet/vatten/fiskar. MEN råttorna, sonen och blom/svamp/segling/djur/natur-intresset tar för mycket tid, då hade de fått sköta sig själva de där firrarna och det tror jag inte att de klarar av.
Lars-Olof Arvids
Tyvärr är det överskott på karlar i de flesta akvarieföreningar, så även i killisällskapet. Men visst finns det många duktiga kvinnliga akvarister också! Sveriges främsta killivärstingar är ett par i Skåne där båda är lika tokiga/duktiga: http://www.alfanita.se/svenska.htm

Olle
Chamomille
CITAT (Meriona @ 16-03-2009, 21:22) *
wacko.gif Ja akvarium skulle jag faktiskt kunna tänka mig, jag är väldigt förtjust i havet/vatten/fiskar. MEN råttorna, sonen och blom/svamp/segling/djur/natur-intresset tar för mycket tid, då hade de fått sköta sig själva de där firrarna och det tror jag inte att de klarar av.

Råttor finns det fällor för flirting.gif Fiskar klarar sig mycket bra även om man inte är hemma varje dag, har jag märkt...
Meriona
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 16-03-2009, 21:54) *
Tyvärr är det överskott på karlar i de flesta akvarieföreningar, så även i killisällskapet. Men visst finns det många duktiga kvinnliga akvarister också! Sveriges främsta killivärstingar är ett par i Skåne där båda är lika tokiga/duktiga: http://www.alfanita.se/svenska.htm

Olle

Har det varit ett program på TV om dem? jag har sett ett program om ett par som matade sina fiskar ett par - tre gånger per dag och det tog nån timme varje gång. Det var liknande bilder med hela väggar av akvarium, men det kan såklart varit en helt annan familj. För jag tog inte var på artens (alltså fiskens, personerna var väl homo sapiens hoppas jag) namn.... sweatingbullets.gif
Lars-Olof Arvids
Jag känner inte till om Alf och Anita har varit i TV, men kan mycket väl tänka mig det. Annars finns det värstingar som har huset fullt med andra fiskar också, t ex ciklider eller malar.

CITAT (Meriona @ 16-03-2009, 20:40) *
Sötvattenfisk? Jättefin! Men är det inte trist att behöva sälja sin gunstling, för naturligtvis tar man väl med sin finaste? Hade aldrig funderat på att sälja mina gossekillar, men en fisk kanske inte blir lika personlig? unsure.gif

Det är inte bara platy och guppy som får massor av yngel, utan det kan killis också få. Då kan man ändå inte ha kvar alla. Ibland kan de växa lite ojämnt, men oftast får man tillräckligt med praktexemplar för att det ska räcka både till utställningen och att odla vidare på själv. Dessutom finns ju möjligheten att köpa tillbaka sina egna fiskar, men det är det nog väldigt sällan någon som gör.

CITAT (Chamomille @ 16-03-2009, 21:55) *
Råttor finns det fällor för flirting.gif Fiskar klarar sig mycket bra även om man inte är hemma varje dag, har jag märkt...

Helt riktigt. Vuxna fiskar klarar sig utan mat i 2-3 veckor utan problem. Det är faktiskt bättre att låta dem svälta så länge när man reser bort, än att överlåta matningen åt någon okunnig person. En sådan matar nästan alltid för mycket, vilket leder till att överblivna matrester förstör vattnet.

Olle
Meriona
Jaha då är jag kört som fiskpassare... laugh.gif HUr funkar det med såna där mat-bomber som man släpper ner?
Lars-Olof Arvids
Menar du sådana där vita kulor eller block som sägs ge fiskarna mat i en vecka? Även sådana förstör vattnet efter ett tag, oavsett vad reklamen påstår. Dessutom är de flesta fiskar ganska ointresserade av dem. Att de ändå går att sälja, beror på att folk har så förbaskat svårt att förstå att fiskarna klarar sig bäst utan mat när man är borta.

Olle
Lars-Olof Arvids
Jag ska också passa på att nämna att Uddevalla akvarieförening har möte nu på torsdag (19/3) där alla som vill är välkomna att göra ett studiebesök. Det är kl 19.00 på HSO-center, Göteborgsvägen 25, i Uddevalla. Huvudpunkt på programmet är en auktion där medlemmar och andra kan sälja sitt överskott av fiskar, växter och akvarietillbehör. Ett bra tillfälle att få tag i billiga närodlade fiskar och växter alltså. Dessutom blir det trevligt fiskprat runt fikabordet och kanske bingo med akvaristiska vinster. Som sagt, alla är välkomna! smile.gif

Olle
amaira
Ställer ut och säljer? *nyfiken*

Då har ni inte titlar som "champion guld" eller nåt såntdär, som fisken kan få efter flera lyckade utställningar, och sedan bli en fantastisk efterfrågad avelshane eller hona?

Bra utställningsresultat är väl extra bra att avla vidare på, är det inte? Varför ställa ut och sälja?
Har man stamtavlor på akvariefiskar?

Frågan är faktiskt seriös. smile.gif
Meriona
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 17-03-2009, 08:16) *
Menar du sådana där vita kulor eller block som sägs ge fiskarna mat i en vecka? Även sådana förstör vattnet efter ett tag, oavsett vad reklamen påstår. Dessutom är de flesta fiskar ganska ointresserade av dem. Att de ändå går att sälja, beror på att folk har så förbaskat svårt att förstå att fiskarna klarar sig bäst utan mat när man är borta.

Olle

Ja det var såna jag tänkte på. Kunde väl ana att det var för bra för att vara sant... rolleyes.gif
Lars-Olof Arvids
CITAT (amaira @ 17-03-2009, 09:32) *
Ställer ut och säljer? *nyfiken*

Då har ni inte titlar som "champion guld" eller nåt såntdär, som fisken kan få efter flera lyckade utställningar, och sedan bli en fantastisk efterfrågad avelshane eller hona?

Bra utställningsresultat är väl extra bra att avla vidare på, är det inte? Varför ställa ut och sälja?
Har man stamtavlor på akvariefiskar?

Frågan är faktiskt seriös. smile.gif

Nej, några stamtavlor och championtitlar har vi inte på våra fiskar. Utställningens finaste fisk blir helt enkelt "best fish in show", och så delar man ut första och andra pris i de tolv klasserna. De deltagande killiföreningarna kan också dela ut specialpriser. Med få undantag är det inte framavlade färgvarianter utan naturliga arter vi odlar och ställer ut. Dessutom har många killis så kort livstid (årstidsfiskar högst ett år) att de inte hinner med så många utställningar i sitt liv. Och som sagt så har utställarna i regel likvärdiga fiskar från samma kull hemma. För en liten förening som Skandinaviska killisällskapet, med ca 300 medlemmar i Sverige, Norge och Danmark, kostar det en hel del att ordna en internationell utställning. Då räcker inte medlemsavgifterna till, utan auktionen på utställningsfisk är föreningens främsta inkomstkälla.

Olle
Anic
CITAT (Meriona @ 15-03-2009, 23:33) *
Det uppskattas! Ta med plånbok, det utspelar sig på Zoomagasinet en lördag under öppettid, det finns finns säkert nåt kul att slösa pengar på! whistling.gif

Är det zookompaniet i gamlestan, bredvid willys, öb och harald nyborg?
Meriona
CITAT (Anic @ 17-03-2009, 18:18) *
Är det zookompaniet i gamlestan, bredvid willys, öb och harald nyborg?

Japp! Kommer du? confused.gif Finns väl INGET vettigare att göra en lördag i mars? bravo.gif
Anic
CITAT (Meriona @ 17-03-2009, 18:27) *
Japp! Kommer du? confused.gif Finns väl INGET vettigare att göra en lördag i mars? bravo.gif

Kanske, tycker zookompaniet är bland de bästa affärena i gbg, är där titt som tätt, mina föräldrar bor i närheten så jag kanske tittar in eftersom jag ändå är i krokarna den helgen, är lite nyfiken på utställningen.
Meriona
CITAT (Anic @ 18-03-2009, 18:10) *
Kanske, tycker zookompaniet är bland de bästa affärena i gbg, är där titt som tätt, mina föräldrar bor i närheten så jag kanske tittar in eftersom jag ändå är i krokarna den helgen, är lite nyfiken på utställningen.

Kl 10.30 har jag för mig att bedömningen börjar. Vad kul i så fall, då kanske vi ses! kompiskram.gif
Meriona
Påminnelse:
Om ni inte har nåt att göra imorgon så... Här har snön vräkt ner och fortsätter med det, så nåt trädgårdsarbete kan ni ju ändå inte ägna er åt. laugh.gif
10.30 Göteborg Zookompaniet. whistling.gif
Nostalgia
Det hade varit trevligt att gå och titta på men bor tyvärr för långt bort sad.gif men kanske man kan få se på lite bilder från utställningen shy.gif

Lycka till med dina små gerbiler Meriona tummenupp.gif
Meriona
CITAT (Nostalgia @ 27-03-2009, 09:45) *
Det hade varit trevligt att gå och titta på men bor tyvärr för långt bort sad.gif men kanske man kan få se på lite bilder från utställningen shy.gif

Lycka till med dina små gerbiler Meriona tummenupp.gif

Tack snälla du! Jag vi får väl se hur det går, men lovar att försöka fota lite iallafall. thanks.gif
Wilmer
Jag ska hem och tömma kameran på Anton bilder så jag kan fota i morgon tummenupp.gif
Meriona
CITAT (Wilmer @ 27-03-2009, 16:47) *
Jag ska hem och tömma kameran på Anton bilder så jag kan fota i morgon tummenupp.gif

Uppskattas! Det får bli sonen och du som sköter detta imorgon, jag kommer att fara omkring som en yr höna och kolla att allt går rätt till ...... angel_not.gif
Meriona
[attachment=32504:lillhus.jpg]
[attachment=32503:lillkurri.jpg]

Ojoj vilken lång dag det blev! 44 anmälningar varav våra 3 såklart var sötast i våra ögon! angel_not.gif flirting.gif

Alla fick ganska goda vitsord, men bara ett pris: HP för "charmtroll" gick till Chili, det är han som sitter bakom de andra på första bilden.

Kul att ha varit med, men som sagt en lååååååååång dag som gör att det kanske inte blir fler gånger för oss, åtminstone inte på länge än. whistling.gif Tack till Wilmer som höll oss sällskap! smiley_small_hug.gif
Wilmer
kompiskram.gif Det var intressant, men en gång räcker giggle.gif . Dina djur har ett himmelsk liv hemma, det är ju huvudsaken flirting.gif . Kul att se alla olika färgteckningar och individer på de andra gerbilerna.
Nostalgia
Kul att det gick bra för dina gerbils Meriona och grattis till Chilis HP för charmtroll wub.gif
Meriona
CITAT (Nostalgia @ 30-03-2009, 10:41) *
Kul att det gick bra för dina gerbils Meriona och grattis till Chilis HP för charmtroll wub.gif

Tackar och bockar! Jag ska framföra det till honom... giggle.gif
SannaLasso
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 16-03-2009, 21:30) *
[attachment=32064:Killiutst_llning.jpg]
Killifiskarna är mycket färggranna. Den här arten heter Fundulopanchax spoorenbergi.

[attachment=32065:spoorenbergi.jpg]
Olle
Å så kul att få se en killi! Förr kunde man se några olika arter i zooaffärerna men det var evigheter sen jag såg någon nu. Själv hade jag (till en början ofrivillig) uppfödning av "Kap Lopez".

Skickar uppfödarna fortfarande omkring ägg till varandra?
Lars-Olof Arvids
Jadå, vi skickar fortfarande ägg till varandra. smile.gif Det är ofta det enda sättet att få tag i en speciell art man är intresserad av. En del skickar ägg över hela världen, men själv har jag bara skickat inom Norden (som längst till Färöarna). En del skickar också fiskar, men det gör inte jag längre även om fiskarna brukar överleva. Bortsett från att det är förbjudet, får man ju tänka på att det är levande, kännande varelser det handlar om. Kan man inte uppge att det är levande innehåll, blir paketet inte hanterat därefter. Ska mina fiskar transporteras någonstans, vill jag vara med och ha koll på hur de mår. Likaså säljer jag helst mina fiskar till medlemmar i killisällskapet, eftersom jag vet att de då kommer till intresserat folk som kan ta hand om dem. I zooaffärer vet ofta varken säljare eller köpare hur killiarterna vill ha det. Dessutom är de ofta svårsålda eftersom de har ett rykte om att vara känsliga och aggressiva. Men visst skulle det vara roligt om zooaffärerna kunde ta in killis! Om handlarna kunde lära sig lite mer om dem och ge sina kunder rätt information.

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon