Full version: Semesterförslag...
tepa
Hej

Vi planerar att semestra i södra Sverige en vecka i juli i sommar. Vad finns det för trevligt där för oss som är en familj med två pojkar, sju och snart fjorton år gamla ? Fjortonåringen har nog barnasinnet kvar ännu, så det gör inget om det blir lite barnsligt. Funderade på Skara sommarland, men sjuåringen är inte simkunnig. Göteborg och Liseberg är också på förslag, men finns det något annat än Liseberg där i trakten ? Vi har avverkat Vimmerby. Vi har googlat och letat men inte kommit fram till något mera. Vad säger ni om Skara, borde vi skjuta upp det tills minstingen kan simma eller finns det tillräckligt med roligt där ändå ? Man kanske inte hittar riktigt allt när man googlar. Kanske bäst att fråga någon som varit där...

Hälsn Tepa
torvan
Kanske en tur över bron och besöka Bakken.
Har själv aldrig varit där men vänner med en
13-åring brukar ta en tur dit varje sommar.
Aqvakul
High Chaparall?

Kolmården?
tepa
Tack. Men vad är Bakken ? Har med trädgård att göra, tror jag. Vilken bro ? Menar du Öland, så tror jag att vi sparar det till en annan sommar. Men tack ändå.

Glömde säga att vi också avverkat Kolmården. Men inte High Chapparall. Har nog tänkt på det, men vi har visat bilder åt ungarna, och de verkade inte så där jätteöverdrivet intresserade. Men nu tycker ni nog att det var ena
j-ä ouppfostrade och otacksamma ungar. rolleyes.gif Fler förslag ? Tack.

Hälsn Tepa
Aqvakul
Baaken är ett nöjesfält - lite folkligare och med häftigare attraktioner än Tivoli. (värsta åkattraktionerna är annars Lisebergs)

Jag tror faktiskt att High Chaparall kan vara något....
mojan
När vår dotter var liten besökte vi gärna Tosselilla. Då gillade vi det, vet inte hur det ser ut nu. Du kan ju kolla: http://www.tosselilla.se/
Malvia

Klart ni ska till Skara sommarland om ni inte varit där förut. Och nej inte behöver man bada, det finns tillräckligt att göra ändå.
Fast det finns väl badringar o dyligt.

Liseberg är aldrig fel, heller.
Red Top
Eftersom ingen annan svarade flirting.gif , så kan jag berätta att Bakken ligger i Danmark. Och bron, det är Öresundsbron. Bakken
Aqvakul
Bad på rejäla sandstränder typ Sandhammaren bör väl ingå, liksom Ale stenar - den utsikten förmår även barn att uppskatta - ofta är det gott om vinggliders här också...
Meriona
Man behöver inte kunna simma på Skara sommarland, men de flesta vattenrutschbanor mynnar ut i ganska djupt vatten, så när sonen var liten så brukade vi stå och ta emot honom så att han inte blev under för länge. Jättekul är detiallafall, nu finns ju även en kul äventyrsminigolf utanför wub.gif Finns mycket motorbanor också, kanske den större killen tycker om.

Liseberg kan man inte vara utan, där är man euforisk i 8 timmar utan problem. Men se till att inte komma dit samtidigt som det är GothiaCup, då är det bortkastade pengar (köer som inte har nåt slut). Bäst är att pricka in en molnig dag med hot om regn. Inte långt därifrån finns även Universeum med tropisk djungel, hajakvarium och Uppfinnaravdelningar, också riktigt kul.

Marstrand med Carlstens fästning rekommenderar jag om sönerna är lite intresserade av krigshistoria, det har varit vårt årliga utflyktsmål sedan sonen var 4 år, det finns mängder av celler, hemliga gångar och annat. INTE handikappanpassat dock.

Borås Djurpark är alltid kul. Riktigt mysigt och djuren tycker jag verkar ha det ganska bra. Är det ruskväder så finns även ett riktigt bra äventyrsbad (inomhus) med vågmaskiner mm.

netaave
Det lilla landet utanför Vimmerby, Ett Sverige i miniatyr med massor av kul aktiviteter, till gång till bad mm dessutom billiga matställen.

http://www.lillalandet.com/default.aspx?pageId=2
Meriona
CITAT (netaave @ 21-03-2009, 14:37) *
Det lilla landet utanför Vimmerby, Ett Sverige i miniatyr med massor av kul aktiviteter, till gång till bad mm dessutom billiga matställen.

http://www.lillalandet.com/default.aspx?pageId=2

Vimmerby var ju redan avverkat... Fler förslag! flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon