Full version: PRÄSTHAVRE
Nostalgia
Hej!
Jag har en Prästhavre som har växt ur sin kruka, tycker iallafall jag biggrin.gif
Jag fick den som liten planta för 3 år sedan och har aldrig tidigare haft denna växt så jag vet inte så mycket om hur den egentligen ska skötas.

Strax innan julen 08 började den få en lång stängel som sedan visade sig vara en blomma wub.gif den har aldrig tidigare blommat så det vart en glad överraskning smile.gif blomman vissnade ner någon gång i slutet av januari så nu funderade jag på att dela och plantera om den men nu har den sedan en vecka bakåt åter igen en blomstängel på "g"

Den har bott i samma kruka ca 2 år, krukan är av glaserad keramik utan dräneringshål men har lecakulor i botten. Krukans höjd är 20 cm och har en diameter vid kanten på 17 cm men är bara 8 cm i botten. Själva Prästhavren är ca 50 cm hög och har en "omkrets" på ca 65x50 cm.

Det jag undrar över är alltså när och hur ska den delas och planteras om? Eller ska/vill den ha det trångt? Jag undrar också hur lång är dess blommningstid?

Här är några bilder på den när den blommade i julas smile.gif

[attachment=32046:pr_sthavre.JPG] [attachment=32047:pr_stbloma.JPG]

pejori
Tycker du skall låta den stanna i krukan.
Den är den bara att skära igenom med en vass kniv.
Den trivs i trånga krukor med och har inga större näringskrav.
Någon direkt blommningstid har den inte, utan den blommar året om, efter en viss torktid.
Meriona
Vilken vacker växt! har aldrig sett en sån förut!
Eva i Höga
Meriona, du kan få en sådan av mig nästa gång vi träffas (men du måste påminna mig!).
Meriona
CITAT (Eva i Höga @ 16-03-2009, 20:47) *
Meriona, du kan få en sådan av mig nästa gång vi träffas (men du måste påminna mig!).

Lita på det! Att jag påminner menar jag.... smiley_small_hug.gif
En sån växt lär dessutom ha stor chans att överleva här, den verkade anspråkslös.... thanks.gif
Meriona
Vr tvungen att modifiera så att jag får ett epostmeddelande. Hur ska jag annars komma ihåg att påminna? giggle.gif
Eva i Höga
Ja, det där med att komma ihåg ..... Jag brukar sätta lappar i min kalender men till slut blir det så mycket lappar så man låter bli att titta, ja, jag är väl oorganiserad eller nåt annat.... -fear-.gif
Meriona
rotfl.gif
CITAT (Eva i Höga @ 17-03-2009, 08:45) *
Ja, det där med att komma ihåg ..... Jag brukar sätta lappar i min kalender men till slut blir det så mycket lappar så man låter bli att titta, ja, jag är väl oorganiserad eller nåt annat.... -fear-.gif

Nostalgia
CITAT (pejori @ 16-03-2009, 12:03) *
Tycker du skall låta den stanna i krukan.
Den är den bara att skära igenom med en vass kniv.
Den trivs i trånga krukor med och har inga större näringskrav.
Någon direkt blommningstid har den inte, utan den blommar året om, efter en viss torktid.

thanks.gif för ditt svar Pejori. Ja då får den väl stanna i sin kruka och som du säger så verkar det ju som den trivs med att ha det trångt, men måste erkänna att liite sugen på att dela den är jag just för att få ett par till av denna lättskötta och som jag tycker dekorativa växt.
Att den blommar året om var roligt att höra smile.gif
Nostalgia
CITAT (Meriona @ 16-03-2009, 19:46) *
Vilken vacker växt! har aldrig sett en sån förut!

Javisst är den vacker wub.gif och dekorativ tycker jag och MYCKET lättskött, det är ju tacksamt med växter som blommar utan att man anstränger sig (eller just för att man inte gör det giggle.gif ) min står dessutom i ett norrfönster.
Om det är så att jag ändå beslutar mig för att dela på min så skickar jag gärna ett skott till dig Meriona, det är bara att du skickar mig ett PM om du är intresserad av det.
Meriona
CITAT (Nostalgia @ 26-03-2009, 08:01) *
Javisst är den vacker wub.gif och dekorativ tycker jag och MYCKET lättskött, det är ju tacksamt med växter som blommar utan att man anstränger sig (eller just för att man inte gör det giggle.gif ) min står dessutom i ett norrfönster.
Om det är så att jag ändå beslutar mig för att dela på min så skickar jag gärna ett skott till dig Meriona, det är bara att du skickar mig ett PM om du är intresserad av det.

Jag har ju redan tiggt till mig ett av Eva i Höga, men man kanske borde ha två! smiley_small_hug.gif
Nostalgia
CITAT (Meriona @ 26-03-2009, 09:43) *
Jag har ju redan tiggt till mig ett av Eva i Höga, men man kanske borde ha två! smiley_small_hug.gif

Det är klart du ska ha två wink.gif smiley_small_hug.gif
Meriona
Ok du fick just PM. kiss.gif
Wilmer

vad.jpg

naughty.gif
Meriona
CITAT (Wilmer @ 26-03-2009, 11:23) *

vad.jpg
naughty.gif

Du menar gå över ån efter vatten? giggle.gif rotfl.gif
Bassam
Tack för frågan

Du kan dela dom nu .
H:Bassam
Wilmer
CITAT (Meriona @ 26-03-2009, 14:18) *

TYP rotfl.gif Men jag kanske inte vill dela med mig whist.gif . Vi hörs happy.gif
lissa
Jättefin, har heller aldrig sett den förut.. Den skulle passa bra på en pedestal som jag har, men det kanske inte är en inneväxt??
Nostalgia
CITAT (Meriona @ 26-03-2009, 14:18) *

Ibland finns saker på närmare håll än man tror giggle.gif
Nostalgia
CITAT (lissa @ 27-03-2009, 01:58) *
Jättefin, har heller aldrig sett den förut.. Den skulle passa bra på en pedestal som jag har, men det kanske inte är en inneväxt??

Javisst är den vacker och det är en inneväxt och som sagt MYCKET lättskött. Nu kan jag tyvärr inte lova bort något mer skott från min vid delning (men det kanske finns någon annan som har en Prästhavre och kan tänka sig att dela med sig unsure.gif )
Meriona
CITAT (Nostalgia @ 27-03-2009, 08:57) *
Javisst är den vacker och det är en inneväxt och som sagt MYCKET lättskött. Nu kan jag tyvärr inte lova bort något mer skott från min vid delning (men det kanske finns någon annan som har en Prästhavre och kan tänka sig att dela med sig unsure.gif )

Jag avstår från mitt skott då iallafall, jag blir så blöt om fötterna om jag ska ta mig över ån. -fear-.gif Men tack snälla Nostalgia, jag ska bevaka dina trådar och se om du tänker stycka några mer växter. whistling.gif angel_not.gif
lissa
Hahaha, ja du verkar ha många som kan tänka sig att åta sig några av dina skott laugh.gif Men även om du hade skott tillövers för mig så skulle dom inte klara resan..det är absolut bättre tt leta fram den här nere... tongue.gif
snuffsan76
Hejsan allihopa!
Jag är ny här och har sökt som ljus efter lykta efter en prästhavre.
Är det någon som ska dela sin vackra blomma så är jag mer än tacksam om jag fick "adoptera" en liten bit, betalar gärna.
Nostalgia
Hej snuffsan76!
Välkommen till Odla smile.gif

Jag har inte varit inne på Odla på ett tag så jag läste ditt inlägg först nu. Jag ska dela min prästhavre snart, så du får gärna "adoptera" en bit av min.

Du kan skicka mig ett PM om du fortfarande är intresserad av att få tag på en Prästhavre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon