Full version: Varmbädd
Tinaochdag
Nu har jag gjort en varmbädd! Mycket spännande!! smiley_small_hug.gif
Jag var och hämtade färska hästgödsel inkl lite halm igår, har lagt den i två pallkragar staplade på varandra. Hade i lite kompost också för jag tyckte det blev lite lite och den hade värmen uppe, lite löv, trampade till det hela och vattnade med varmt vatten. Har isolerat med frigolitskivor på utsidan. Ja det hela är ett experiment... Nu väntar jag på om det hela ska lyckas. Kommer värmen stiga?? confused.gif Tänkte då temperaturen stabiliserat sig ha på ett lager jord och så sallad och rädissor och kanske nåt mer.
//Tina
KURT
Jag tror att det vanligaste felet är att man inte har tillräckligt stor volym, då kyls den ned alltför fort. Har man en varmkompost så kan det utgöra en bra start för den.
Tinaochdag
Jo det var från varmkomposten jag fyllde på och den har ju hållt värmen i vinter, så det blev lite mer. Jag är lite rädd att pallkrage är för liten volym, vad tror ni???
Tinaochdag
Kan i alla fall rapportera att även om varmbädden inte fungerade så den alstrade värme så blev det en ypperlig salladsbädd men mängder med fin sallad! Så jag gör nog trots allt om detta nästa vår igen! Eller om jag har energi så gräver jag runt och under den och fyller på med stallgödsel så det blir en verklig varmbädd - vi får se!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon