Pekka i Vårby
Hej,

Jag har ett antal röda vinbärsbuskar som börjar tappa orken. Trots beskärning lite då och då, och lite lagom gödsel, så känns det som dom tynat bort dom senaste 10 åren. Har även ett par vita vinbär som tappar orken.

Jag har provat hästgödsel utan nån märkbar skillnad, jag vattnar ordentligt, dom står i Mälardalen.

Buskarna stod där när vi flyttade in 1959, grannarna menar att dom planterades ett antal år innan vi köpte tomten, hur gamla kan dom bli? dunno.gif

Jag vill av nostalgiska skäl inte göra mig av med dom ( kanske lite knäpp va...) men min fråga är:

Vilka sorter ska jag välja?
Jag vill ha söta och lättodlade, inga exotiska hybrider som kräver vård 12 timmar om dygnet...

OM jag gräver upp dom gamla, räcker det med att fylla gropen med 50/50 planteringsjord och kogödsel?
Buskarna står på en karg skogstomt med full sol framåt 2-tiden till solnedgång.

Kan detta göras på hösten?

Alla råd och tips tas tacksamt emot smile.gif
KURT
Bland svarta vinbär kommer det regelbundet nya sorter pga sjukdomar och stort kommersiellt intresse. Men bland röda och vita vinbär har det inte kommit så många nya sorter, och intresset är inte så stort. I de flesta plantskolor har man nog tyvärr inte många sorter att välja bland.

Läs gärna Leif Blomqvist bok "trädgårdens bär", där nämner han några sorter. Där kan du också få tips om andra sorters bärbuskar, trots allt kommer det nu många alternativ, som är väl utprovade i andra delar av världen. Ett exempel är ju en muterad form av svarta vinbär, som är gröna, skall vara mera "ätvänliga", än traditionella svarta vinbär.
Jan Lindgren
Hej!
Gillar du dina vibär så ska du inte göra dig av med dem utan gör nya. Ta sticklingar av förra årets växt. Klipp dem ca 20- 30cm långa. Gräv ner dem så att bara den översta knoppen syns. Glöm sedan alltihop ett par månader. När du sedan tittar till dem så har du nya vinbärsplantor. Toppa plantorna om du inte vill ha dem på stam.
Ska du köpa nya plantor så finns det massor att välja på. Alla har nog sina favoriter. Det finns flest sorter av svarta vinbär men jag har många olika av både vita och röda. Än så länge har jag för lite erfarenhet för att rekommendera någon röd. Det tar ett par år innan alla har burit frukt och jag har provsmakat.
Förra årets godaste svarta tyckte jag var Byelorussian Sweet, min fru gillade den inte alls. Smaken är olika.
MVH
Jan Lindgren
Pekka i Vårby
CITAT (Jan Lindgren @ 16-03-2009, 18:20) *
Hej!
Gillar du dina vibär så ska du inte göra dig av med dem utan gör nya. Ta sticklingar av förra årets växt. Klipp dem ca 20- 30cm långa. Gräv ner dem så att bara den översta knoppen syns. Glöm sedan alltihop ett par månader. När du sedan tittar till dem så har du nya vinbärsplantor. Toppa plantorna om du inte vill ha dem på
Jan Lindgren

Tack! tummenupp.gif

Det kanske man skulle prova, det borde väl gå att göra i en kruka med plantjord å sticka ner, eller? unsure.gif
(för den som inte redan märkt, så är jag amatör på sånt här... men tycker trädgård är balsam för själen... happy.gif )

Här några bilder på mina älskade vita vinbär wub.gif å några på mina fingerborgsblommor, sommarens favvo... wub.gif

KURT
CITAT (Pekka i Vårby @ 16-03-2009, 20:17) *
Tack! tummenupp.gif

Det kanske man skulle prova, det borde väl gå att göra i en kruka med plantjord å sticka ner, eller? unsure.gif
(för den som inte redan märkt, så är jag amatör på sånt här... men tycker trädgård är balsam för själen... happy.gif )

Det kan vara svårt att hålla en kruka lagom fuktig under lång tid, i så fall är det bättre att gräva ner krukan. Och plnateringsjord bör blandas upp med minst 50% grus eller torv för att få det mera luftigt.
Husihelvete
Vill du ta nya plantor på ditt vinbär och göra det utan större problem så gör du såhär. Ta en lång gren, ta en av de yttre. Böj den i en båge, först ner mot marken och sedan uppåt igen. Som ett stort S. Den delen av S-et som hamnar närmast marken gräver du ner minst 5cm under ytan. Några månader senare när det skjutit nya rötter från den nedgrävda delen kan du klippa av en ny planta från moderplantan.

Detta är ett enkelt sätt att föröka vinbär på, man slipper problem med att hålla koll på att en kruka är tillräckligt fuktig osv. Tills att den nya plantan skjutit egna rötter och kan ta upp sitt eget vatten sköter moderplantan den saken.
Pekka i Vårby
Tack för svaren!

Ska testa! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon