SecretGarden
Jaha då var det äntligen vår igen. Åtminstone snart. Var ute på min inglasade altan och såg att två av mina tre Bouganvillor ser ut att ha överlevt vintern. Jag kan se början till små knoppar på grenarna. Eller rättare sagt grenen. Förra våren klippte jag ned växten ganska kraftigt med följd att det endast kom ett nytt skott på varje planta. Det växte ca 40 cm innan den blommade rikligt senare på sommaren. Men nu undrar jag hur jag bäst gör med dessa helt fantastiskt vackra blommor som jag har stående utomhus på sommaren? ska de klippas elle inte? Vad vill de ha för jord? Finns det någon Bouganivilla expert tar jag tacksamt emot råd! Jag bor i Stockholmstrakten.
Alexander-VG-zon3
du behöver inte klippa ner den om du vill nu. och då blommar den också lite tidigare.

det vill ha vanlig blom eller plantjord som du blandar upp med leca eller grus.

ska du ha kvar den på din altan?

annars så kan du redan nu vid +5c +10c ta ut den och sätta den i ett vindskyddat läge i halvskugga. sedan i maj placera den i fullsol. ska du ha kvar den på altanen är det bara att låta den stå.

sedan under tillväxten ger du den rikligt med vatten en gång sedan låter du den torka upp någon dag och så mer vatten. ge normal dos med näring från april-maj till juli. sedan till hösten låter du den invintra igenom att ge mindre vatten och låta den va. har du frostfritt på din altan så kan den övervintra där ute.
mojan
Jag skulle vilja ha en Bouganvilla i en kruka i mitt italienska hörn. Är det möjligt?

Här är förutsättningarna: Kvällssol, skyddat hörn.
Övervintringen får bli antingen i källare (mörk, ca 16 grader-där vilar pelargonerna bra på vintern) eller altan med isolering runt krukan. Zon 3, i år rejält kallt.

Vad säger du, flaxxs?
Alexander-VG-zon3
CITAT (mojan @ 16-03-2009, 14:17) *
Jag skulle vilja ha en Bouganvilla i en kruka i mitt italienska hörn. Är det möjligt?

Här är förutsättningarna: Kvällssol, skyddat hörn.
Övervintringen får bli antingen i källare (mörk, ca 16 grader-där vilar pelargonerna bra på vintern) eller altan med isolering runt krukan. Zon 3, i år rejält kallt.

Vad säger du, flaxxs?

det kommer funka att ha den där, ta ut den vid 5 plusgrader och in vid frost (under hela året). och sedna när det blir för kallt ute så ta in den och placera den hos dina pelargoner.
mojan
Tack! Då ska jag köpa en till våren och så får den vila hos pelargonerna.
SecretGarden
Tack Flaxss för tipsen, jag litar på dig och låter bli att klippa! Låter trevligt att de kanske kommer igång med blomningen lite tidigare också. I helgen som kommer ska de få nya krukor och jord. Ska även ta ned mina miniväxthus från vinden och peta ned lite frön i jorden. Äntligen...
abbbe
Ang. Bougainvilleor undrar jag:
Köpte en Bougainvillea stickling som jag planterade i kruka. Den tog sig snabbt och började växa på höjden. Jag ställde den i gassande sol och den verkade trivas tills... den helt plötsligt slokade av solen (vattnade tillräckligt). Ställde den på österläge men den slokar fortfarande? Kan någon hjälpa mig?
Alexander-VG-zon3
CITAT (abbbe @ 20-03-2009, 15:28) *
Ang. Bougainvilleor undrar jag:
Köpte en Bougainvillea stickling som jag planterade i kruka. Den tog sig snabbt och började växa på höjden. Jag ställde den i gassande sol och den verkade trivas tills... den helt plötsligt slokade av solen (vattnade tillräckligt). Ställde den på österläge men den slokar fortfarande? Kan någon hjälpa mig?

vattnat för mycket kanske?

eller för torrt och för varmt på vintern för den?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon