Engstedt67
Jag brukar inte ta in mina pelargoner förrän temperaturen kryper ned mot noll. Sedan får de stå under lysrör i garaget där det är 17-18 grader och sedan börjar jag vänja ut dem vid 12-16 graders utetemperatur. Min fundering är att de klarar lägre temperatur ute på hösten borde jag kunna ta ut dem tidigare på våren. Är det någon som provat? Ljuset är ju klart bättre ute och man kanske slipper att de ränner iväg i höjden. Blommar gör det ju inte men det kanske blir en kompaktare växtlighet och mindre risk för lusangrepp än i den torra inomhusmiljön. Någon som har någon koll på minitemperaturen för pelargoner som inte är i vila?
Alexander-VG-zon3
vad dom tål i frost beror på art/sort för flera arter klarar av vintern ute i sverige och andra dör vid -0,1c.

men du kan ta ut dom vid +1c (ta in vid vårfrost). sedan ha ute dom innan det blir frost.

jag tar ut mina vid +1c och tar in vid -1c, när som på året. så ibland är dom ute med blommor in i november om det är milt men då har dom också tagits in på natten om det varit frost och ut på dagen vid plusgrad.
Meriona
CITAT (Engstedt67 @ 16-03-2009, 14:15) *
Jag brukar inte ta in mina pelargoner förrän temperaturen kryper ned mot noll. Sedan får de stå under lysrör i garaget där det är 17-18 grader och sedan börjar jag vänja ut dem vid 12-16 graders utetemperatur. Min fundering är att de klarar lägre temperatur ute på hösten borde jag kunna ta ut dem tidigare på våren. Är det någon som provat? Ljuset är ju klart bättre ute och man kanske slipper att de ränner iväg i höjden. Blommar gör det ju inte men det kanske blir en kompaktare växtlighet och mindre risk för lusangrepp än i den torra inomhusmiljön. Någon som har någon koll på minitemperaturen för pelargoner som inte är i vila?

Den torra luften inne kan till och med vara bra ibland, mina vinterförvarade hade fått gråmögel men i torra värmen inne så trivs inte mögelsvampen...
Engstedt67
Jag har några pelargoner som jag klippte ner för 10 dagar sedan och som har börjat skjut nytt - jag testar en kruka och låter den vara ute så länge det är plus - det är en "vanlig" zonal (heter det så?)-pelargon. Jag bor i Stockholmsområdet och så får den vara i lä under tak så får vi se hur det går. Det känns ju inte som en skonsam behandling att ta in den i 20 grader på kvällen och ställa ut i några plus på morgonen. Växter kan väl också bli stressade har jag läst någonstans.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon