Heda
Nu tror jag att jag tänker att börja plocka in krukor som stått ute för köldbehandling! Men jag känner mig nervös crying.gif Det är som att jag inte kan tro att det ska gro i en enda kruka!! Jag har hittills i mitt "såliv" bara lyckats med direktsått (på våren), förkultivering (inne) eller att jag sått på vårvintern ute i kallväxthus. Nu har jag sått "på riktigt" , ute i en pallkrage står krukorna på rad....

Meconopsisarna får fortsätta stå ute och gro vartefter (om de tänker gro) för jag har inget svalt utrymme där de kan få växa. Men resten??? Tänk om ingen vill gro!! crying.gif Då kommer jag bli så himla besviken!! Jag tror att jag vågar plocka in en kruka av de sorter som jag sått i minst två krukor....jag får väl börja med det....så får vi se sen! Jag hoppas att jag ska våga försöka nästa år igen om inte en enda vill gro i år!

Jag har gjort enligt konstens alla regler....hoppas, hoppas, hoppas!!

Någon kanske kan berätta att de misslyckats ibland, men sedan lyckats? Eller trott att inget skulle gro men sedan gjorde det!! Jag vet att det är så.....men uj så läskigt det känns...TÄNK om INGEN vill gro!!! crying.gif

//Heda
Boxer
Så har säkert alla tänkt någon gång. wink.gif

Det kommer att gå bra, jag lovar! smile.gif
Heda
Tack Boxer!! Det var precis det jag behövde höra!! Imorgon ska jag plocka in några krukor...sen får vi se!! Hoppas, hoppas!!

smile.gif

//Heda
Ingela i Segersberg
Hej. Jag plockade in en back i dag med lite av varje i. Känner mig också lite osäker på vad som är bäst. Ta in i värmen eller låta stå kvar ute och låta vårvädret sköta sådden?? confused.gif
Maggan H
Ni behöver säkert inte oroa er, de kommer att gro, och om man tar in krukorna måste man tänka på att ha plats under lysrör, har man inte det är det bäst att de får gro ute när det våras. Det ena är inte bättre än det andra, det beror på ens egna förutsättningar och naturligtvis otålighet.... crazy.gif
Alba
Hur länge har du haft de ute ?
Jag har lärt mig av experter här på Odla att de ska stå ute minst 8 veckor.
Ingela i Segersberg
Mina krukor har stått ute ca 6 veckor, det verkar ju som att det är för kort tid. Kan man ta ut krukorna igen, dom har ju tinat nu. Jag skulle ha frågat er först naturligtvis. slap.gif
Österläge
Jag har oxå testat det sättet för första gången i år, men jag tänker låta de stå ute tills de gror, av vårvärmen. Verkar enklast... smile.gif Men jag tror inte det är nån fara om du tog in dem för tidigt, det är nog bara att sätta ut dem igen, eller? Vågar inte säga säkert...
Anki V
Jag tycker fortfarande att det är ett mirakel varje gång jag tar in en frösådd som stått ute…och det fungerar”

Nu i vår har tre sådder som jag förra vintern satte ut för några veckors kylning grott. Sådderna hade inte grott till slutet av maj och då satte jag ut dem i skuggan under altanen igen.

Sådderna var porslinsanemon, där har 20 småplantor grott, blodört och en rosa stormhatt. Man ska med andra ord inte ge upp sina sådder i första taget.

Jag tror säkert att det går bra med 6 veckors kylning lite beroende på vad det är för frön. Jag brukar normalt ha mina ute 5-6 veckor. Känner du dig osäker kan du ställa sådderna i kylskåpet...där fryser det inte och många frön gror där.

/Anki
Heda
Mina har stått ute lite olika länge. Har lärt mig av proffsen här att det är större risk att de står ute för kort än för länge. De jag funderar på att ta in har stått ute sedan 28/11 eller 14/12. Förutom Ankis Alpmartorn som har stått ute i 8v. Man kan inte alltid lita på vintrarna här så jag kände att det var läge att få ut de "riktigt" köldkrävande i god tid, så att de verkligen skulle få en ordentlig kallperiod. Nu har ju vintern varit ganska "normal" jämfört med förra vintern då vi hade plusgrader nästan hela perioden och ingen tjäle. Det är några av STA-fröerna som bara stått ute sedan 7/2. De får nog stå ute och ev åka in i växthuset om en månad eller så.

Det känns skönt att det är fler som är lite osäkra och nervösa!! Man är i alla fall inte emsammen smile.gif Några "måste-ha-växter" ska jag plocka in i morgon...dom där som man sååå himla gärna vill lyckas med!! Vore roligt om man kunde återkomma i tråden med resultat!! Det kommer i alla fall jag göra smile.gif

God kväll!!

//Heda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon