Full version: Häxörterna
officinalis
Till och från springer jag över information om våra giftga "häxörter" (t.ex. Alruna, Bolmört och Belladonna)
som anses ha ingått i olika salvor eller på andra sätt har används under medeltiden i Europa av häxor för att uppnå trans-liknande tillstånd.
Viss av dessa har jag kunnat bekräfta har används rekreationellt i olika riter (t.ex. Spikklubba), men endast utanför Europa.
Jag har haft svårt att bekräfta och hitta någon tillförlitlig information om dess användning och skulle vilja veta mer om hur våra giftigaste växter har används. Ofta nämns dom i förbifarten utan att ha någon information.

ingrids
Jag kan tänka mig två anledningar till att du har svårt att hitta information. 1. exakta recept spreds sannolikt ofta via personlig kontakt och skevs sällan ner 2. eftersom det är alldeles för enkelt att råka dosera dödligt eller så att man får t.ex. njur- eller leverskador vill de som eventuellt känner till de exakta recepten och användningsområdena av säkerhetsskäl inte sprida informationen.
officinalis
Recept hittar jag. Men det är förmodligen hobbyfolk som experimenterar med sådant och det är inte recepten i sig jag är intresserad över (förutom vilka växter som har används).
Jag är nog mer ute efter historisk information. Hittar en hel del när det kommer till mediciniskt bruk genom att söka på Google books, men lite väl tamt angående bruket i rituella syften.
Ett stort problem i Europa (antar jag) är att bruket inte lever kvar, som i andra primitiva kulturer utanför Europa. Då blir det svårare för botanister att eftersöka och blir mer en uppgift för litteraturstudier och historiker.
Tycker också att historier som den klassiska Alrunan är ett typiskt vandrinsgsägnen. Men intressant ändå smile.gif
ingrids
Då förstår jag - men då är det kan den här boken eventuellt vara till hjälp som jag hittade på classica.se :

MÅNSSON, Arvid Rydaholm
EN MYCKIT NYTTIGH ÖRTA-BOOK, om the herlige örter, som vthi thet höghberömde konungarijket wårt käre fädernesland Swerige åhrligen wäxa. såsom ock någhra utländska örter, huruledes som the emot månge bådhe inwertes och vthwertes kranckheeter och siukdommar brukas skola. Medh itt register på the örter och kranckheter som vti thenna book beskreffne och antecknade äre. Aff latiniska och tydska böker in på wårt svenska tungomål affsatt.

Stockholm, Rediviva 1987. 586 sid. Privatbundet fint halvklotband med marmorerat pärmpapper och ryggtext i guld. (Suecica Rediviva, 112).
- Nytryck i faksimil efter upplagan som utkom 1642 tryckt med frakturstil. Denna utgåva har en parallellversion av texten satt på modern svenska. Med avslutande ordförklaringar och register över örter, sjukdomar och personer. Med ett nyskrivet förord 'Om Arvid Månsson och hans Örta-Book' av Hans Krook. - 'A very useful book on herbs'.
Nauti
Blandningen kallas flygsalva tror jag. Googla på "flygsalva recept" så skall du nog se att du hittar någonting.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon