Alexandra
Hej allihopa! På min arbetsplats finns en krukväxt som arbetskamraterna kallar prästgårdslilja. Det har en slags lökväxt och har långa smala blad. Den har aldrig blommat under de 2 år jag har jobbat där men lär blomma med ljusrosa blommor (tror arbetskamraterna). Vet någon vad det kan vara för växt?

och så en fråga till när jag ändå håller på ... på samma arbetsplats finns ett ca 160 cm högt hibiskusträd med stora fyllda sammetsröda blommor, tyvärr luktfria. Jag har aldrig sett desslike ohmy.gif !!! Jag kunde inte motstå utan tog ett skott häromdagen .... Det skulle vara kul att veta vad det kan vara för sort.

Glada hälsningar Alexandra biggrin.gif
Louise i Göteborg
Liljan vet jag inget om.

Hibiskusar kan bli så stora biggrin.gif Alldeles vanliga krukväxthibiskusar av alla färger och typer får med tiden förvedade stammar och med tålamod och fallenhet kan man stamma upp dem till verkliga träd.
Har en kompis som är en sådan hibiskuss-tämjare och jag har flera gånger fått småplantor av henne men aldrig lyckats sad.gif
Hoppas du är mer lik min kompis än mig tongue.gif

ps. diskutera inte gramatik med mig ds
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr har jag inte hört talas om prästgårdslilja. Det närmaste jag kan komma namnet är krukväxten prästhavre (Billbergia nutans) men den är ingen lökväxt.

Bild
http://www.dipbot.unict.it/orto/1048-1.html
Betty
Undra om inte "prästgårdsliljan" är en Sefyrlilja... Har en svag aning om att jag har hört det namnet på den nångång...TROR jag... Gör en bildsökning på Google på Zephyranthes grandiflora och kolla om den känns bekant! smile.gif
Hampus
Det är inte en vanlig Clivia då? Mönjelilja?
Alexandra
Hej igen och tack för alla svar! biggrin.gif Nej, prästgårdsliljan är ingen sefyrlilja iallafall. Blommorma är ljusrosa och lik amaryllisens blommor och sitter på en lång stjälk. Löken har samma storlek som en amaryllislök.
Hälsningar
Alexandra smile.gif
Ina
En annan amaryllissläkting som kan ha rosa blommor är Nerine. Kan det vara någon sådan som har fått "fel" svenskt namn?
Berith
Lilla Fiskaregatans Trädgårdsbutik säljer några olika varianter av Nerine, Nymflilja.

Bild från en en annan sida med lökväxter

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon