Christoffer
Hej!

Här i Odlas forum har jag lärt mig att
man kan dela upp en växt i följande:

Art
Släkte
Familj
Ordning
Klass
Stam
Rike

Men hur sätter man in tex. Papaver somniferum
eller Primula veris in i detta?

Art = somniferum och Släkte = Papaver,
men sedan då? Är Familj = Vallmoväxter?

Kan någon hjälpa mig att fylla in de sista?
Sylvia
Den systematiska botaniken är en lära som undersöker vilka arter som finns och hur de ser ut och hur de är besläktade med varandra.

På denna kunskap bygger läran om hur växtriket grupperas, taxonomin, hur arterna ordnas och hur artrelationen kan beskrivas.

Slutligen beskriver namnsättningen, nomenklaturen, de regler efter hur de vetenskapliga namnen konstrueras.

För den som sysslar med växter enbart som hobby, räcker det oftast att veta växtens släkt- och sortnamn. Det kan också vara roligt att veta till vilken familj växten hör.

Vi tar liten blåklocka som exempel: Familjen heter blåklockefamilj, Campanulaceae, dit "alla" blåklockorna tillhör. Släkten heter Campanula och arten rotundifolia.
Alltså, liten blåklocka heter Campanula rotundifolia och tillhör familjen Campanulaceae.

Här kan du läsa mer om taxonomi:

Taxonomi
Gossen Ruda
Bra länk Sylvia men kanske lite väl vetenskaplig. Här följer min version. Grunden i allt är artbegreppet. En art är en samling individer som kan få fertil avkomma med varandra. Närbesläktade arter sammanförs i släkten. Närbesläktade släkten sedan i familjer, familjer i ordningar osv.

I Christoffers exempel är arten somniferum och släktet Papaver precis som du skriver. Familjen sen är Vallmoväxter, Papaveraceae. Ordningar och dylikt har jag aldrig sett i växtvärlden fast dom finns säkert.

Så var det tänkt men verkligheten ser annorlunda ut. Artbildningen fortgår hela tiden så det finns vissa växter och djur som ger systematikerna gråa hår. Framför allt i unga växtfamiljer som Orchiderna men även bland andra. Här talas det ibland om artgrupper.

Sen kan arterna indelas i underarter och släkterna i undersläkten. Även familjerna har uppdelningar i underfamiljer men även i överfamiljer där flera närbesläktade familjer ingår. Som det står i länken slutar dom flesta familjerna på ändelsen -aceae. Underfamiljerna slutar på -inae och överfamiljerna på -oidea. Arter och släkten har inga speciella namnregler förutom latinböjningen vad jag kommer ihåg.
Alpiner i Halmstad
Vetenskapligt namn bör användas, därför att namnet kan ha sitt ursprung i latin, grekiska, engelska, ja t.o.m. svenska. Jag har gjort ett försök att visa hur växtens vetenskapliga namn är uppbyggt. Alla vetenskapliga namn skrivs med kursiv stil.
Namnsorten skriver man däremot med vanlig stil.
Se vårt album:Så gör vi.
M.v.h. Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon