Full version: Beskära Heidelberg?
miss_marilyn
Hej!

Behöver lite råd! Vi har just listat ut att det är en Heidelbergros vi har i rabatten. Den är enormt vacker varje sommar och blommar fantastiskt. Vi har bott här i fyra år, och under den tiden har vi inte beskurit den alls.

Kan man beskära den? Hur och när i såna fall? Blommar den på fjolårsskott och vi missar en blommning?

Stort tack på förhand!
gulmåra
Hej!

Här kommer ett första svar från en som bara har engångsblommande klätterrosor. rolleyes.gif
Jag hoppas klätterproffsen kompletterar... smile.gif

Vad jag listat ut så är Heidelberg en remonterande klätterros så då blommar den både på fjolårsgrenar och nya. Det är inte lika hopplöst när grenarna fryser bort på en remonterande ros. Det kommer en senare blomning. För att stimmulera att rosen skjuter nya skott hade jag själv klippt bort några gamla grova och "förbrukade" grenar varje vår. För övrig bara rensat och snyggat till ev. felväxande grenar.
Kajsa
Som gulmåra skriver den blommar på gamla och nya grenar. Klipp ur rosen i vår april/maj. beronde på var du bor. Ta det varligt, ta hellre lite ofta/ varje vår, än för hårt en ggn. Ta bort grova, äldsta grenar nerifrån, men är den gles nertill ta bara bort en grov gren och se om det kommer nya nerifrån under sommaren. Enstaka grenar kan klippas ner 0,5 - 1 m, då skjuter grenarna sidoskott och man får blommor på lite olika höjd. Sidoskott som blommade förra året, spara 3 - 4 ögon.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon