Full version: Fjärilsbuske i zon 5
Magenta
Under våren sådde jag frön av Fjärilsbuske Buddleja davidi i blandade färger. Buskarna har vuxit fint men bara fått en klase blommknoppar som nog inte hinner blomma. Nu är den ju inte direkt härdig här hos mig, Piteå zon 5-6. Har någon ett (eller flera) bra råd på hur jag ska få mina små buskar att överleva vintern.
Helen i Piteå Zon 5
Jag tar in min buske i vinterförvaring, under lysrör och ca. 10-15gr. har jag i mitt förråd. Håller koll under vintern mot ohyra, vattnas lite då och då, klipper ner ordentligt till våren eftersom Buddlejan blommar på årsskotten. Lycka till! /Helen
Alpiner i Halmstad
Fjärilsbusken fryser ner till marken även i södra delen av landet. Plantan skjuter nya skott från den nedre delen av stammen. Jag tror att man kan odla fjärilsbusken långt upp i landet, om man under hösten lägger ett täcket med torra löv över tillväxtdelen och rotsystemet. Lägger man ett tak med granris över löven och sedan ett plastskydd mot vinterblöta har fjärilsbusken säkert det gott under vintern. Tänk bara på att även skogsmusen trivs under täcket. Vi vintermatar mössen med lite godis i en liggande glasburk.
Fjärilsbusken skjuter relativt sent, så man böver inte ha alltför brått med att ta bort täcket på våren. Börja med plasttaket, så får plantan uppleva vårregnet.
M.v.h. Bernt
Magenta
Några av mina fjärilsbuskar står kvar i sina krukor än!!!!
Jag kan ju prova att vinterförvara dem inne och täcka de jag har i rabatten, så får jag se vilket som funkar bäst.
Tack för svaren!
Lars
Jag gör ungefär som "Alpiner i Halmstad" - torra löv, helst bok, och sen vänder jag uppochner på en gammal tunna och lägger en sten ovanpå. Funkar finfint.

Hälsar Lars
marigt
Klipper man ner fjärilsbuskarna nu eller till våren?
Bor i zon 3.
Lars
Vänta till våren då du ser hur mycket den har frusit ner.

Lars
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon