Full version: Kalljordskrinium
Eva St
Har några Kalljordskrinium sedan några år tillbaka
Förra vintern var alla fem kvar i sina olika krukor inne i mitt källarförråd som håller ca 8 - 12 grader + extraljus
Då började den ena av dem blomma redan i januari och höll på ända till April då det var dags att sätta ut dem. Under hela sommaren kom inte en enda blomma. Så i höstas tog jag upp dem ur sina krukor och har förvarat dem i 8 - 12 grader i en kartong under denna vintern.
Gjorde så även för några år sedan och då var det bara en som blommade vääääldigt sent på hösten. Undrar därför när det är dags att börja väcka upp dem och plantera dem i kruka till det är dags att plocka ut dem i landet
Och När och Hur länge är deras normala blomningstid
Några särskilda önskemål de har för att trivas och blomma?????
De verkar ju må hur bra som helst för de sätter nya lökar på den gamla hela tiden (kanske därför de inte orkar blomma så mycket och länge som jag vill eller??????)
Eva St
Ingen som vet??????
Alexander-VG-zon3
du kan ta fram dom nu och plantera om i nyjord. vattna igenom. när du sedan kan när det är ca +5c +10c kan du sätta ut den ( ta in vid ev frost). sedan placerar du dom varmt och soligt, ha kvar dom i krukor. vattna och ge näring som du brukar. ta sedan in den när det börjar bli frost. soligare och varmare sommaren är desto bättre chans att få blomning 8förutsatt att vinter varit tillräckligt sval)

mina har jag på friland, trivs väldigt bra och får nya lökar varje år. dock har dom inte blommat än.

Eva St
Tack Vad bra
De har ju blommat men väldigt tokiga tider så det var därför jag undrade
Men du menar att jag ska ha kvar dem i krukan även på vintern då. Trots att de blommade mitt i vintern i mitt källarförråd när jag gjorde så förra året (Vill ju ha blomningen på sommaren)
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva St @ 17-03-2009, 22:20) *
Tack Vad bra
De har ju blommat men väldigt tokiga tider så det var därför jag undrade
Men du menar att jag ska ha kvar dem i krukan även på vintern då. Trots att de blommade mitt i vintern i mitt källarförråd när jag gjorde så förra året (Vill ju ha blomningen på sommaren)

har för mig att dom blommar på våren-försommaren.

så torrt och svalt som möjligt hindrar den från att blomma för tidigt. börjar den blomamr under vintern-våren så är det bara att sätta den i fönstret. sedan efter blomningen ta tillbaka den där den stod. då kan du ju njuta av blommorna som kommer.
Eva St
Var kanske lite för generös med vatten till den då whist.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon