160kvm stort hus
Hej!
Ser i butiken att både sättpotatis och sättlök har kommit. Fasta fina knölar / lökar.

Förra året när jag skulle köpa potatis / lök så var det 2 dm skott på potatisen och lökarna var alldeles torra och i vissa fall mjuka. ( slutat av april, fanns bara "skräp" kvar )

Om jag köper potatis och lök nu när dom är fina, hur förvarar jag dom fram tills det är dax att sätta ut dom?
Kylskåp?

Tips, ideér?
Åsa, mälardalen zon 2
Potatisen borde du kunna förvara i kyl. Sättlök ska förvaras varmt gärna i rumstemperatur, stoppar man dem i kylen tror de att de har gått igenom en vinter och då får du bara lökblommor och i stort sett inget att skörda. (om det är vanlig gul el röd lök du ska köpa sättlök av, välj påsar med små sättlökar för de brukar ge de största lökarna)
Tulipanaros
När har du tänkt sätta potatisen? I mitten eller slutet av april brukar funka i zon 3, dvs. om 4-6 veckor, och fyra veckor kan nog många potatisar behöva för att förgro. Alltså kan det inom kort vara dags att förvara dem så ljust som möjligt och ca 15 grader varmt. :-)

Här på Odlas sida om potatis rekommenderar de ju bara en veckas förgroning, men det tycker jag är alldeles för kort, särskilt om sättpotatisen inte ens har tillstymmelsen till groddar när man köper den (vilket är det bästa). Den fina danska sidan Havenyt rekommenderar 3-4 veckors förgroning: http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhave...rtofler/76.html
160kvm stort hus
Tänk vad man kan lära sig här!!

Tack åsa för att du har räddat min lökodling!

Tack tulipanros för länken, tänkte ju inte på att man ska förgro....

thanks.gif thanks.gif thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon