Full version: Rosenrobinia
magdalena81
Hej!
Har köpt frön från impecta av rosenrobinia, tyckte den såg så fin ut.
Är det någon som har erfarenhet av hur det är att driva upp den från frö?
Tycker att det verkar som omöjligt att driva upp en buske från frö.
Är den svår? Vad bör jag tänka på? Bor i zon 2.
Huggorm
Jag har inte testat rosenrobinia, men väl vanlig robinia, och dom verkar ju vara ganska när släkt. Var inte väldigt bra grobarhet på fröna, det var bara två av tio som tog sig. Växer än så länge rätt långsamt, men den verkar behöva väldigt mycket ljus. Sedan är det nätt och jämnt att rosenrobinian klarar din zon, Egnérs klassar den som I-(II). Fick du med beskrivning på hur man förbereder fröna innan sådd? Man skall gärna skålla dom i kokande vatten och låta stå över natten. Om fröna sväller är dom redo för sådd
magdalena81
Hej!
Tack för svaret, visst har jag fått instruktioner. Skönt att jag har fått rätt många frön då kanske det finns en chans att något gror. Enligt Impecta ska den klara sig i zon 2. Om den ej gör det så får jag väl se det som en bra erfarenhet rolleyes.gif
Tog det lång tid för dina frön att gro?
Har fröna i vatten nu så det är bara att vänta tills de sväller!
Huggorm
Ett frö tog sig efter ungefär en vecka, ett annat efter ytterligare ett par dagar. Dom andra kanske skulle ha tagit sig om jag väntat längre, men efter en dryg månad gav jag upp.

Dom som tog sig var bland de som svällde först. Några ville inte svälla alls, så jag skrapade lite på ytan så vattnet kunde komma in. Då svällde dom, men grodde gjorde dom ju inte ändå
Myosotis
Jaså den klarar bara zon 2? crying.gif Jag som hade den på min önskelista! Den är så vacker och blommorna lär vara ätliga. Ingen som har testat i zon 3?
magdalena81
CITAT (Myosotis @ 18-03-2009, 09:16) *
Jaså den klarar bara zon 2? crying.gif Jag som hade den på min önskelista! Den är så vacker och blommorna lär vara ätliga. Ingen som har testat i zon 3?

Enligt impectas anvisningar ska den gå bra i zon 2-3! Jag testar så ska jag se hur det går, den är ju sååååå fin!
embees
När jag bodde i Lund hade jag en Rosenrobinia. Hur vacker som helst med röda blommor. Men ack så känslig för stark blåst. Varje gång som det var kuling-vindar så bröts mängder med grenar av.
Den behöver således en väl skyddad plats för att inte blåsa sönder.
Nog tyckte jag att den var starkväxande. Fast den blev aldrig mer än en buske tack vare att grenar bröts av varje säsong.... -cry-.gif

Kanske det är dax för ett försök här i Sjöbo.
magdalena81
Tack för svaren!
Då får vi hoppas bara att det gror åtminstonde något frö. Sen ska jag komma i håg att plantera den vid ett skydd tummenupp.gif
magdalena81
Ett frö har grott yahoo.gif nu gäller det bara att ta hand om det på rätt sätt!
Myosotis
Va kul! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon