Moje
Hejsan!

Jag flyttade i november in till en lägenhet i Malmö, lägenheten är i etage och har därmed två balkonger. Långsmala sådana på 6 x 1,5 m.
Vi har hittills inte gjort mer med dem än att på den översta planterat ljung och någon blomma med vita blad som klarar vintern. i de fasta balkonglådorna som är där.

Vår tanke är att den översta ska bli lite av en lounge med trädäck, utemöbler, blommor i kruka, lyktor och kanske något mini träd.
Men på den nedre vill vi odla, ha massor av ätbart, rabarber, potatis, örter, tomater, smultron osv...

Men jag har ingen aning om hur jag börjar och när jag börjar. Har inte planterat något i hela mitt liv tror jag.

Jag behöver tips och gärna en liten tidsplan, vad kan jag göra nu i mars, så frön? när kan de flytta ut?
Är det något jag kan plantera i lådor nu som klarar en ev köldknäpp och som kan sitta kvar under sommaren också?

Det är em/kvällssol på balkongerna, den översta senare sol än den understa. Dessutom blåser det en del och balkongen är liksom i galler. Kan det vara smart att klä den innuti? isf med vad?

Tar tacksamt emot alla tips och råd!
anne-li i olofstorp
Hej Moje!
Välkommen hit!
Det var inte lite frågor du har, och måste ju bara säga att det verkar häftigt med 2 balkonger....
Jo jag tycker du skall täta dem, med vad vet jag inte, tyg, trä eller plexiglas. Beroende på smak och ekonomi.
Ett råd är väl att du i år köper färdiga plantor, du behöver definitivt inte 150 tomatplantor, eller 900 smultronplantor....
stora planteringskärl - kolla vad balkongen tål i vikt,,,,,
Lycka till och ställ gärna fler frågor, när regnet kommer kommer fler att svara,,,,,,
Anne-Li
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon