Hejsan!
Jag flyttade i november in till en lägenhet i Malmö, lägenheten är i etage och har därmed två balkonger. Långsmala sådana på 6 x 1,5 m.
Vi har hittills inte gjort mer med dem än att på den översta planterat ljung och någon blomma med vita blad som klarar vintern. i de fasta balkonglådorna som är där.
Vår tanke är att den översta ska bli lite av en lounge med trädäck, utemöbler, blommor i kruka, lyktor och kanske något mini träd.
Men på den nedre vill vi odla, ha massor av ätbart, rabarber, potatis, örter, tomater, smultron osv...
Men jag har ingen aning om hur jag börjar och när jag börjar. Har inte planterat något i hela mitt liv tror jag.
Jag behöver tips och gärna en liten tidsplan, vad kan jag göra nu i mars, så frön? när kan de flytta ut?
Är det något jag kan plantera i lådor nu som klarar en ev köldknäpp och som kan sitta kvar under sommaren också?
Det är em/kvällssol på balkongerna, den översta senare sol än den understa. Dessutom blåser det en del och balkongen är liksom i galler. Kan det vara smart att klä den innuti? isf med vad?
Tar tacksamt emot alla tips och råd!