allinsane
Vi har nyligen köpt en ny trädgård med tillhörande hus;)
Nu har vi oturligen köpt en trädgård där de förra ägarna gått över en gammal pepparrotsodling med jordfräs!!! Jo, helt med mening... Resultatet är så klart att det nu finns en pepparrotsmatta på cirka 30 kvm i hörnet där jag helst skulle vilja ha något mer tama köksväxter...
Vi vill verkligen ha bort den och jag har varit och kikat och grävt i eländet. Jorden är hårt packad och pepparoten växer som ett fisknät över hela området, ett finmaskigt sådant:(
Jag tänker BOBCAT! och gräva upp hela hörnet...men där växer lite annat som jag inte vill störa allt för mycket.
FINNS det några andra alternativ till grävning eller är det helt omöjligt?
allinsane
Är det ingen som har några tips? Verkligen? Gift, trolldom eller vad som helst?
Otroligt tacksam för hjälp!
Aqvakul
Tyvärr är det nog gräva som gäller...
Piccante
kan du inte sälja på torget??? Jag hade gärna skördat lite för jag tycker det är gott. Du kan prova med att svälta ut den genom att täcka så den inte får solljus.
KURT
Ett alternativt är att täcka över med markduk eller tjockt lager tidningar, och sedan lägga ny jord ovanpå och odla i.
Knytt
Läste om pepparot i Lena Israelssons "Handbok för köksträdgården" igår.
Hon skriver att det ofta finns gammal förvildad pepparot på tomter där man haft odlingar förr och att de rötterna inte smakar bra alls, de kräver god omsorg för att smaka bra.

Tyvärr gissar jag att det bästa är att gräva ordentligt en gång för alla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon