Full version: Rosbåge
Solsidan
Hej!
Jag ska skaffa en rosportal, eller bygga en, hur stor bör den vara?
Tipsa gärna om bra rosor som passar till portalen zon 2.
Tackar på förhand!
Kajsa
Höjden ca 2.20 - 2.5 m och bredden bestämmer du efter hur mycket plats du har 1.5 - 4 m. För att den ska täckas vackert fodras en kraftig ros tex New Dawn, Wrams Gunnarstorp, Awakening, Mme Alfred Carriere, Gloire de Dijon mm. som blir 3.5 - 4 m höga. Blir mera glädje med en ros som blommar om som dessa gör.

Låna boken " Rosor för nordiska trädgårdar " del 2 om skötsel, rosval av Lars - Åke Gustavsson där finns ett kapitel om klätterrosor för bågar och pergola och rosengångar med tecknade förslag på hur bågar kan se ut, alla mått, vad man ska tänka på och en massa rosförslag som passar till rosenbågar. Boken finns säkert på alla bibliotek.
Solsidan
Tack Kajsa,
det blir till att ila till biblioteket, det var några nya sorter för mig som du tipsade om, förutom New Dawn.
Ska läsa om dessa.
Ezereht
Awakening är jättefin wink.gif *tips

De snyggaste rosportalerna tycker jag är de i trä, byggda som två spaljeer på sidorna, eller torn, med en "stege" i trä över. Allra vackrast i sådant virke som man gör gärsgårdar av (i min åsikt), men finns också att köpa på tex. bygg och trä delar som man sätter ihop (men då kanske protalen kostar 4000kr...). Jag tror det blir mycket billigare om man gör det själv.

Enklast är väl att köpa en färdig portal i metall. Men dom är alltid så små tycker jag. Passar nog bäst för en liten gång i trädgården.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon