Full version: Plantera lökar
MissBee
Hej!
Är ny på forumet och ny husägare med en tomt på ca 1800 kvm som jag nu vill piffa upp lite.
runt huset finns rabatter som just nu är ganska tomma och tråkiga. Några snödroppar och krockusar samt vinterrosor tittar upp, men ack så glest

så jag tänkte plantera några tullpaner.
Det finns ju just nu blommnde lökar på kruka som går att köpa. går det bra att plantera om dess från krukan till rabatten nu?
Bassam

Tack för frågan

Om du kan vänta till risken frost bli borta.

H: Bassam

ingrids
Hej, är din trädgård alldeles ny eller har du hunnit se var perennerna står i rabatten? Visst går det bra att gräva ner blommande lökar, som Bassam säger kanske vänta tills värsta frostrisken är över, men risken är att du sätter dem rakt i en hosta eller någon annan sen perenn om du inte säkert vet vad som finns var i rabatten.
Kanske kan du nöja dig att plantera vårblommor i några stora krukor för att pigga upp?
MissBee
CITAT (ingrids @ 17-03-2009, 14:48) *
Hej, är din trädgård alldeles ny eller har du hunnit se var perennerna står i rabatten? Visst går det bra att gräva ner blommande lökar, som Bassam säger kanske vänta tills värsta frostrisken är över, men risken är att du sätter dem rakt i en hosta eller någon annan sen perenn om du inte säkert vet vad som finns var i rabatten.
Kanske kan du nöja dig att plantera vårblommor i några stora krukor för att pigga upp?

Tack för svaren!

Perenner? *uppvuxen i betongdjuglen*
Hosta?

Förlåt, men för mig är detta rena grekiskan hehe.
Det har kommit upp en och annan tulpan *tror jag* och frost har vi inte haft på en vecka nu
ingrids
Ah, en riktig asfaltsblomma wink.gif Jo, det kan finnas nog så fina blommor i din rabatt som kommer tillbaka år från år (perenner). Så här års är det inte säkert att den finns minsta skymt av dem ovan jord eftersom en hel del av dem inte tittar upp förrän om en månad eller två för att sedan vara halvmeterhöga i juni och blomma för fullt. Hosta, eller funkia, är en perenn som får stora blad och den är en av dem jag vet man kan tro att den dött för den är urseg på våren.

Alltså - om man inte har levt med sin rabatt minst till den första midsommaren är det svårt att veta vad som faktiskt är en bar fläck där man kan gräva ner nya växter och vad som är en bar fläck tills växten som täcker fläcken på sommaren hunnit titta upp.

Har tulpanerna i rabatten kommit upp borde det vara ganska lugnt att sätta ut fler tulpaner i rabatten, kanske efter att ha stått ute i krukan någon dag först och fått komma in på natten så de inte får temperaturchock.

Låter som att du har en jättespännande tid framför dig med många överraskningar i rabatten smile.gif
MissBee
Ok tack smile.gif

Jo ajg tycker det är himla spännande att få se vad som blommar upp. De som bodde där tidigare var väldigt växtintresserade, så kanske kommer det mer då.
Jag tror jag gör som du säger att jag avvaktar lite innan jag börjar gräva i rabatten.

Tack för era goda råd.
biodynamisk
Hej MissBee och välkommen!
Jag flyttade från stan till mitt hus i maj förra året så jag år oxå ganska ny i trädgården smile.gif
Även om jag bodde här under högsommaren så är det mycket nytt i rabatterna nu som jag inte sett tidigare så det är bra om du väntar till nästa år. Du har tur som får vara med på hela proceduren "vår till höst" redan första året bravo.gif
Ciczi
Visst kan man plantera ut tulpaner nu men jag hade gjort som de andra råder dej till. Avvakta med att gräva i rabatten och sätt i krukor i stället. Sedan när det växer till så ser du vart allt det fina är. Köp sedan lökar i höst istället och peta ner då när du vet var det andra står. Köp lite vita etiketter (mjukplast inte sådana hårda från ex biltema) och sätt ner efter hand som du hittar fina perenner i dina nya rabatter.
Etiketterna är inte så vackra men är ett klart stöd när man ska peta ner lök på hösten och vissa perenner har blommar över sedan länge. Ett sådant exempel är Löjtnatshjärta.

Lycka till med din nya trädgård.

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon