FlitigaLisa
Vilka frön kan man inte sätta i vanlig plantjord? Ska så tomatfrön men har bara planteringsjord hemma... Bör jag handla såjord istället? Vad är skillnaden, är det bara att planteringsjorden har för mycket näring?
whistling.gif
Limpan86
Om du bara har planteringsjord hemma så kan du ju alltid chansa. Däremot så finns det en risk att plantorna dör för att jorden är alltför näringsrik och kraftig för dem. Om du har dyra eller speciella frön där du verkligen är angelägen om att dina fröer faktiskt ska gro och bli fina plantor så skulle jag gå till affären och köpa såjord. Alternativet om du har långt till affär är att ta jord utifrån och köra i ugnen för att vara säker på att inga bakterier eller sjukdomar överlever.

Lycka till
MariaS
Jg sår alla mina tomater direkt i plantjord. Inga som helst problem med det. Tomaterna vill ha näring ganska snabbt när de väl gror.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon