Molngrabb
17-03-2009, 14:59
I vårt nyköpta hus har vi en matkällare med en ventil som vetter mot norr. Min stora fråga är om matkällaren kommer att hålla sig lika kall till sommaren som den gjort nu under vintern? Vilka åtgärder bör jag annars vidtaga?
Sussie F-Flower
17-03-2009, 15:14
Jag har också en matkällare, med betonggolv samt ventilation högt upp på väggen, mot väster. (Har du betong eller jordgolv?)
Jag brukar proppa ventilen full med gullfiber sent på hösten, ca nov-dec. (gör så med ALLA ventiler) Annars får jag nog minusgrader i matkällaren samt väldigt kallt i den övriga källaren. I ungefär maj månad plockar jag bort isoleringen och under sommaren så är det väl ca 11-15 grader där. Beroende på värmen ute. Det är ungefär samma på vintern MED isolering.
Har man jord/singelgolv i sin matkällare (ja det finns faktiskt dom som har det, även fast matkällaren ligger i huset) så kan det nog bli några grader svalare.
Det du kan göra är väl att se till att dörren till matkällaren inte glipar någonstans utan att den är tät både mot golv och dörrkarm. Då läker det inte in någon värme ifrån den övriga källaren.
Tänk på att inte ha dörren öppen långa stunder så att luften hinner värmas upp i matkällaren.
Jag har en matkällare i sommarstugan, den vill jag inte vara utan.Golv av betong och vitkalkade väggar och en massa hyllor, vi har även gjort halva delen till vinkällare, perfekt förvaring av vin,det brukar hålla sig omkring 11-12 grader varmt där nere sommartid.
Man har ju i allmänhet inte riktigt samma behov av förvaring sommartid, då har man i alla fall mindre som man har skördat som behöver försvaras svalt. Är det inne i en källare så blir det oftast runt 12-15 grader sommartid, är det i krypgrunden under ett hus, så kanske det kan bli lite svalare.
Meriona
17-03-2009, 18:22
CITAT (Molngrabb @ 17-03-2009, 14:59)

I vårt nyköpta hus har vi en matkällare med en ventil som vetter mot norr. Min stora fråga är om matkällaren kommer att hålla sig lika kall till sommaren som den gjort nu under vintern? Vilka åtgärder bör jag annars vidtaga?
Fukten kan göra illa, men är ventilationen bra så ska du inte behöva passa på det. KALLT lär du ju inte få men SVALT. Mumma för potatis, lök, morötter med mera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.