|
Hanna_SH
17-03-2009, 20:16
Hej! Tänkte om det var någon som har vet vad som behöver göras innnan man sätter upp ett växthus? Det står just nu ett gammalt växthus som ska rivas så snart som möjligt, och det nya ska upp på ungefär samma plats. Vi har köpt ett växthus (en sån där byggsats som man sätter ihop själv) till mamma som ska upp nu i vår/sommar. Så jag undrar vad som är bästa material att lägga under, singel, markväv, sand mm.? Hur mycket man ska gräva ut under, och om man ska gjuta fast det, gjuta plintar eller om det finns andra sätt. (Det ska inte vara någon sorts uterum eller så och jag tror att det är tänkt att bara vara jord plus några plattor att gå på bara). Jättetacksam om någon har lite tips! //Hanna
Monica WJ
17-03-2009, 21:45
Jag håller själv på att planera för ett nytt växthus och har fått flera tips bara genom att läsa här i forumet. Det bästa tror jag är att gräva ca 15-20 cm ner i marken sen lägga fiberduk och singel eller grus. Mycket beror ochså på hur man ska inreda sen i växthuset. Ska man plantera direkt i marken behöver man gräva djupare. Lycka till
Men om man gräver t ex 20 cm, ska man då lägga 15 cm grus/singel och därpå 5 cm sand? Om man då lägger betongstenar på så har ju de också en höjd på kanske 5 cm vilket innebär att stenarna kommer att ligga 5 cm upp innanför sockeln?
Har jag tänkt rätt då?
Och ska man göra så eller ska man gräva ned ytterligare 5 cm alt endast ha 10 cm grus/singel så att stenarnas yta kommer i höjd med sockeln?
Jag skulle dessutom behöva lite beräkningshjälp!!! Är lite trött i skallen...
Om jag planerar att ha en stenlagd yta på 7x6 m så blir ju det 42 kvm. Om jag då lägger 15 cm grus/singel, hur många kubik blir det? 7x6x0,15=6,3. Behöver jag då 6,3 kubik? Och sand 7x6x0,05=2,1...
Hjälp!
Hanna_SH
20-03-2009, 00:33
oki! tack för tipset! någon som har förslag på hur man "fäster" växthuset?
CITAT (Peztis @ 19-03-2009, 21:12)  Men om man gräver t ex 20 cm, ska man då lägga 15 cm grus/singel och därpå 5 cm sand? Om man då lägger betongstenar på så har ju de också en höjd på kanske 5 cm vilket innebär att stenarna kommer att ligga 5 cm upp innanför sockeln?
Har jag tänkt rätt då?
Och ska man göra så eller ska man gräva ned ytterligare 5 cm alt endast ha 10 cm grus/singel så att stenarnas yta kommer i höjd med sockeln? Jag skulle dessutom behöva lite beräkningshjälp!!! Är lite trött i skallen...
Om jag planerar att ha en stenlagd yta på 7x6 m så blir ju det 42 kvm. Om jag då lägger 15 cm grus/singel, hur många kubik blir det? 7x6x0,15=6,3. Behöver jag då 6,3 kubik? Och sand 7x6x0,05=2,1...
Hjälp! Du skall ha högst 5-10 cm stenmjöl/sättsand. För mycket stenmjöl riskerar att förvandlas till en lös geggig massa vid ett rejält regn. Du måste alltså väga av underlaget så att det är plant redan från början. För läggande av plattor finns en utmärkt beskrivning på Filsbys hemsida http://www.flisbyab.se/default.asp?pageID=184. Bärlagret bär vara minst 25 cm. Det är ingen vits att låta plattorna gå över sockeln, alltså bör Du gräva bort minst 25 - 10 -5= 40 cm. Sen är kanske inte platsen helt plan, så Du måste höja över marknivå i nån del. Mycket makadam blir det. Vill minnas att jag gjorde av 7 ton på 20 m2 (ungefär lika många m3). Det blir mycket jord/lera som man gräver bort också. Innan man börjar är det idé att ha klart vart man kan köra iväg det. Själv bor jag nära kommunens kompost och jordanläggning, och de gick med på att jag tippade det där (det mesta var matjord). Man bör gräva bort all jord ned till det hårdare sterila underlag som oftast ligger under (alven). 42 m2 är en stor yta att plattsätta. Ju större yta, desto mer märks det om man inte gjort rätt. Du bör ha ett avvägningsinstrument eller laser för att kunna väga av att det blir plant. Jag antar att det är ett rätt stort växthus som Du tänker ställa på på plattorna. Om det är på 4 m2 eller så kanske det fungerar att ställa det rakt på. (Om man bortser för risken att vinden flyttar på det. Jag skulle nog förankra även ett sådant växthus med plintar.) Men för ett växthus på 10 m2 eller mer måste Du ha någon form av grund, antingen plintar eller mur. En bra beskrivning hur man bär sig åt finns på Willabs hemsida http://www.willabgarden.se/main/frameset_vaxthus.asp. Enklast är ofta att borra sig ned med en jordborr som man köper för några hundralappar exempelvis på Jula, trycker ned papprör i hålen och gjuter med färdigblandad betong i rören. Fungerar bra så länge man inte hittar nån alltför stor sten precis där man vill ha hålet. Ett stort lycka till! Det finns inget härligare än att så här året efter titta på sitt växthus som står där i trädgården och bara väntar på att få tas i bruk och tänka: "I år behöver jag inte gräva". Erik
CITAT (ErikG @ 24-03-2009, 21:18)  "I år behöver jag inte gräva". Yes!!! I år behöver jag inte heller gräva! Ägnade förra våren åt detta eviga grävande med tjäle, stenar och försenade snöstormar men det var ju samtidigt lite kul för man visste att det skulle bli bra när det skulle bli klart. Och nu ÄR det klart! Har redan sått tomater inomhus som börjar komma upp, sen ska dom ut i växthuset kanske i början av maj! Sen kan man sitta där bland grönskan och fika. Det ska bli riktigt roligt!
blomkronan
24-03-2009, 21:43
CITAT (ErikG @ 24-03-2009, 21:18)  Enklast är ofta att borra sig ned med en jordborr som man köper för några hundralappar exempelvis på Jula
Erik Visste inte att det fanns ett redskap för att borra i jord  tack för att du nämmde det... Som jag höll på i höstas  jorden var stenhård... och full med stenar som jag stötte på hela tiden, tillslut valde jag att skrapa ytan med en "kratta" för att luckra upp jorden, och det tog på mina axlar Grävandet ska fortsätta så fort tjällen gått ur marken... med en JORDBORR
ErikG, tack för svaren! Växthuset är på 14,1 och jag har köpt till sockeln som jag planerar gjuta fast i plintar. Måste kolla hur det står till med lutandet, tror det lutar en del mot det som blir baksidan av växthuset. Suck... Det är eg ingen idé att beställa hem makadam osv innan man har grävt färdigt, alltså. Vi ska borra ny brunn och jag tänkte flirta lite med dem och se om de kan passa på att gräva!  Och borrkaxet kan användas till stenläggningen, har jag fått tips om av borraren! Slipper betala minst 2500:- för att låta dem ta hand om det och ytterligare kanske 1500:- för att köpa ny sand! MASSOR med pengar! Jag planerar att ha stenläggning runt växthuset också samt några rabatter, kanske göra ordning för drivbänkar. Funderar allvarligt på att göra en liten extra sandlåda så min fyraårige vilde son kan lattja där medan jag njuter av grönskan! Jorden, så. Vår tomt ligger precis intill en åker. Funderar på att kontakta bonden och fråga om vi kan ösa ut det där om han inte har börjat bruka den än. Eller så gör jag en gigantisk hög och gör en rabatt med vattenfall och damm nedanför.... Alla tankar och drömmar är dock inte förankrade hos sambon än, han kommer att slå bakut för han tycker att själva växthuset redan är lite vatten över huvudet!
Jordborr på Jula: 249 kronor. Jag borrade ned 80 cm med den och hade såpass tur att jag inte hittade större stenar än att det gick att lirka upp dem ur hålen. Är det alltför hårt kan man också fylla på lite vatten i hålet och fortsätta nästa dag. Borrningen sker genom att man drar runt några varv, sen drar man upp borren och tömmer bort borrkärnan. Det är en stor fördel att ha sockeln till hands för att mäta ut var man skall placera hålen. Om man inte har det måste man tänka på att måtten på sockeln är yttermått, och mitten av rören skall sitta i innerhörnen. Tänk också på att papprören man gjuter i inte tål väta under nån längre tid. Diagonalerna mellan hörnen skall vara lika stora. Mäts bäst med ett 5m eller 7m stålmåttband för några 10-or (idag begriper jag inte hur man kunnat hanka sig fram med 2m måttband). Ett växthusbygge ger utrymme till inköp av många bra verktyg Erik
blomkronan
24-03-2009, 22:52
Här är mitt "hål" [attachment=32379:DSC00841.JPG] Jag träffa på berg  Nu är mitt hål ca 2,20x1,30 cm (för ett väggväxthus) nu har jag lyckats övertala min man att vi ska köpa ett växthus!! på 5m 2 med måtten ca 1,90 x 2,70 cm. Min tanke med min grund är att gräva ur hela ytan till ett djup på 50 cm. Fylla upp med grus ca 15-20 cm, bygga upp en mur runt om med leckablock (tror jag att dom hette) Sätta isoleringsskivor på utsidan av muren som ska bli ca 20 cm ovan jord. Inne i växthuset mura upp en "ram" så det blir såbäddar längs långsidor och innersta kortsidan så jag får som en gång i mitten. Markduk i botten av såbäddarna och fylla på med jord. I gången, på med markduk och sättsand på med plattor. Sockeln till växthuset fäster jag på muren, monterar på växthuset... och njuter hela sommaren... Med isolerad grund, kan jag isolera väggar och tak i vinter med bubbelplast, och övervintra i växthuset  Hanna_SH kanske ditt hus är förstort för att göra på detta viss, men det var mitt... tips
CITAT (blomkronan @ 24-03-2009, 22:52)  på 5m2 med måtten ca 1,90 x 2,70 cm. Blomkronan! Tänk på att om du murar så kommer en ganska stor del av muren att hamna inne i huset innanför väggarna, kanske nån decimeter! Då krymper ytan innanför om du ska ha jord där. Jag tycker att du skulle fundera på ett litet större växthus när du ändå tänkte lägga ner så mycket jobb. Man kan iofs ställa stenarna på högkant för smalare mur.
Blomkronan: Mitt växthus jag har idag är 5,5 kvm och det är hopplöst litet! Det är så litet att inget funkar, känns det som. Finns det utrymme (i trädgården och ekonomiskt) att hitta ett som är några kvm större så försök övertyga maken om det! Du kommer nog inte att ångra det! Min pappa har också ett som är kanske 6 kvm, han använder det flitigt men han ångrar idag att han inte köpte ett litet större.
CITAT (Peztis @ 24-03-2009, 21:57)  Jorden, så. Vår tomt ligger precis intill en åker. Funderar på att kontakta bonden och fråga om vi kan ösa ut det där om han inte har börjat bruka den än. Eller så gör jag en gigantisk hög och gör en rabatt med vattenfall och damm nedanför....  Kolla med bonden om han inte kan komma med traktorn och gräva åt Dig. Annars hyr Du en liten grävskopa till sambon. Den karl är inte född som kan motstå en sådan. Erik
ErikG: Vart på Willabs hemsida hittade du om hur man gör grund? Har letet men hittar inte.
CITAT (April @ 26-03-2009, 21:42)  ErikG: Vart på Willabs hemsida hittade du om hur man gör grund? Har letet men hittar inte. Klicka i rubriklisten till vänster efter att ha följt länken: Växthus Euro-Serre Så bygger Du Oisolerad grund För rättvisans skull, även Clasicum har en bra beskrivning http://www.classicum.se/page.asp?id=527Erik
Hur djupt du ska gräva beror på hur långt det är till fast mark... vi grävde här i vintras (innan tjälen slog till) och var tvungna att gå ner 60 cm! Vi har 5 lager med lecablock som grund, 3 under mark och två över ;-). Lycka till med ditt bygge! Lite om vårt bygge kan du se på min blogg www.annasodling.wordpress.com
ErikG: Jag skulle nog själv ha svårt att motstå frestelsen att få köra en minigrävare! Vår fyraårige son skulle nog också vilja ta sig en sväng vid spakarna!!!
blomkronan
05-04-2009, 09:54
CITAT (Digger @ 25-03-2009, 19:59)  Blomkronan! Tänk på att om du murar så kommer en ganska stor del av muren att hamna inne i huset innanför väggarna, kanske nån decimeter! Då krymper ytan innanför om du ska ha jord där. Jag tycker att du skulle fundera på ett litet större växthus när du ändå tänkte lägga ner så mycket jobb. Man kan iofs ställa stenarna på högkant för smalare mur. Jag ska mura runt om för att kunna isolera, jag vet att muren kommer ta lite plats i anspråk... men det får jag ta  isolerad grund är viktig för att funna övervintra växter i växthuset, jag har varit och pratat med en växthuskunnig på Willagarden... det som är viktigast att isolera är golv och tak sa han... genom vägarna går det inte så mycket. Har man ordentligt isolerat golv och tak räcker det med bubbelplast på väggarna. Större växthus hade jag tagit om jag inte hade så liten tomt... tyvärr så är 5 km 2 det störsa jag kan välja. Men tack för omtanken
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|