|
Var ute på stugan idag och började riva altanräcket som verkligen var i behov av att bytas ut Då började våååårtankarna komma och alla projekt som är på gång dök upp i huvudet
Bla fick jag den här kärran renoverad i höstas och har nu tänkt använda den till - Ja just det blommor!!!!!! Kom på att jag tar ett par kort och ber er om hjälp - ni brukar ju fixa det mesta
Funderar dels på vad jag ska ha att plantera växterna i i botten på kärran alltså. Kärrans mått är ca 55 x 1,55 och botten är gjord av tryckimpregnerat virke Krukor - Ja men tycker ändå jag behöver ha något att ställa dessa på i så fall Har också funderat på zinktråg att plantera direkt i eller svarta plasttråg av något slag men då får det ju bli några hängande blommor vid kanterna som döljer en del av dessa tråg som ju säkert är högre än själva kärrkanten men det finns ju massor av bra växter till det (Bacopa, Femtunga mm mm)
Min fundering är att ha någon högre växt i mitten i någon högre kruka och sedan plantera blommande växter direkt i något tråg runt om men det vete katten hur det ska gå till Jättetacksam för alla tips, ideer och goda råd jag kan få
[attachment=32112:K_rra_25_vatten.JPG]
[attachment=32113:K_rra25.JPG]
Eva i Höga
17-03-2009, 20:56
Kommer inte på nåt om din kärra ....... tittar bara på din ljuvliga utsikt!
Ja den är inte fel Men sitt gärna och njut och titta på den så kommer du säkert på något bra till kärran också
Helen i Piteå Zon 5
17-03-2009, 22:20
Ååååhhhhh, säger som Eva, tittar på den helt underbara utsikten...tänk att få bo så där vid vattnet  ang. kärran så skulle jag bara ligga i den o låta maken köra mig runt lite då och då i den miljön
VILKEN BRA IDE´!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Men hur tycker du jag ska göra med kärran den dan han tröttnat på att dra runt mig bland stock och sten Jag tror inte att jag passar att ligga som ett kuttersmycke i kärran för jag känner mig ju inte direkt som någon rosenknopp  kanske snarare som en något överblommad hängbjörk
CITAT (Eva St @ 17-03-2009, 22:36)  VILKEN BRA IDE´!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Men hur tycker du jag ska göra med kärran den dan han tröttnat på att dra runt mig bland stock och sten Jag tror inte att jag passar att ligga som ett kuttersmycke i kärran för jag känner mig ju inte direkt som någon rosenknopp  kanske snarare som en något överblommad hängbjörk  Fastnade också för den fantastiska utsikten: WOW!!!!
160kvm stort hus
18-03-2009, 08:55
Uuuuuuuunderbar utsikt!!!
Ska kärran stå still eller ska den kunna köras runt?
Jag ( om det hade varit min kärra ) skulle vilja ha en klätterväxt ( klematis, ros? ) som klättrar runt handtaget, ner mot hjulen och kanske runt kärran. Som på nåt sätt försöker komma uppåt och möts av ett blomsterhav som är på väg neråt. Typ lobelia, kanske tråkig blomma. Men den blommar ju iallafall hela sommaren.
Eller en fruktkärra, ampeljordgubbar som hänger ner hela vägen runt, sen jordgubbar eller smultron i hela vagnen.
Näpp, nu vart det hjärnsläpp, återkommer när jobbet har lugnat ner sig.
Helen i Piteå Zon 5
18-03-2009, 09:08
Hahaaa, ja, våra män skulle kanske tröttna till slut på dragandet Jag har faktiskt funderat lite och tänkt att du kanske skulle 'spinna' vidare på hav och sten? Jag tänkte att du skulle kanske kunna lägga något skydd i botten på kärran så den inte blir förstörd, men någon form av utlopp för regnvatten måste ju finnas. Växterna skulle gå i grått, blått, blålila och lila färger, det gråa är lite högre gräs, det hängande kan vara både hängpetunia, hängverbena, silvernjurvinda, Heliotrop för doften och lite höjd, lavendel, Nepeta m.m. Jag skulle inte ha för många sorter utan fler av någon sort i stället. För att fånga upp de rostiga hjulen skulle det kanske vara fint med en rostig ketting eller ett litet ankare  lite stenar, grenar som legat i vatten som lite dekortation bland det blomstrande, du får söka runt i din miljö.
*Ulrica*
18-03-2009, 09:08
Om du tänkt dej att ha blommor i den "för alltid" så skulle du ju kunna göra en enkel och permanent lösning:
Borra några hål i botten för avrinning av vatten Måla hela botten och insidan av kanterna med tjära (så gjorde man med blomlådor förr i tiden) Lägg ett lager av dräneringsmaterial i botten Häll på jord Plantera växter som ej har för djupt/stort rotsystem
Att ha växter i krukor har jag personligen svårt att se att det skulle bli helt snyggt och bra.
Jag håller definitivt med 160kvm att klätterväxter vore jättefint. Kanske murgröna så att det är grönt även på vintern? Sedan kan du ju komplettera med blommande utplanteringsväxter på sommaren.
CITAT (160kvm stort hus @ 18-03-2009, 08:55)  Uuuuuuuunderbar utsikt!!!
Ska kärran stå still eller ska den kunna köras runt?
Jag ( om det hade varit min kärra ) skulle vilja ha en klätterväxt ( klematis, ros? ) som klättrar runt handtaget, ner mot hjulen och kanske runt kärran. Som på nåt sätt försöker komma uppåt och möts av ett blomsterhav som är på väg neråt. Typ lobelia, kanske tråkig blomma. Men den blommar ju iallafall hela sommaren.
Eller en fruktkärra, ampeljordgubbar som hänger ner hela vägen runt, sen jordgubbar eller smultron i hela vagnen.
Näpp, nu vart det hjärnsläpp, återkommer när jobbet har lugnat ner sig. Nej kärran ska stå still. Woav det där med Klematis fastnade jag för direkt men du menar att jag planterar den i marken vid kärran då eller för själva kärran är ju inte speciellt djup att plantera i och det är dels för att skydda kärrans botten och insida och dels för att få djupare odlingsbädd som jag velar runt med dessa tråg att odla i
160kvm stort hus
18-03-2009, 09:43
Yes det var så jag menade!! Kanske mellan framhjulen, klematis vill ju inte ha sol närmast marken. Och sen slingra sig upp på handtaget och några slingrar sig runt hjulen.
Men murgröna är ju en bra idé, då är den ju grön även på vintern....
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 18-03-2009, 09:08)  Hahaaa, ja, våra män skulle kanske tröttna till slut på dragandet Jag har faktiskt funderat lite och tänkt att du kanske skulle 'spinna' vidare på hav och sten? Jag tänkte att du skulle kanske kunna lägga något skydd i botten på kärran så den inte blir förstörd, men någon form av utlopp för regnvatten måste ju finnas. Växterna skulle gå i grått, blått, blålila och lila färger, det gråa är lite högre gräs, det hängande kan vara både hängpetunia, hängverbena, silvernjurvinda, Heliotrop för doften och lite höjd, lavendel, Nepeta m.m. Jag skulle inte ha för många sorter utan fler av någon sort i stället. För att fånga upp de rostiga hjulen skulle det kanske vara fint med en rostig ketting eller ett litet ankare  lite stenar, grenar som legat i vatten som lite dekortation bland det blomstrande, du får söka runt i din miljö. Köper direkt din ide´att spinna vidare på hav och sten. för Ett litet ankare vore inte fel Det är just för skyddet i botten och för att få en djupare odlingsbädd jag funderar på vad jag ska ställa i kärran att odla i Det finns fyra hål borrade ett vid varje hörn längst ner i kärrans kanter. Tänkte den kunde stå och luta framåt lite grann så vattnet rinner ur
CITAT (*Ulrica* @ 18-03-2009, 09:08)  Om du tänkt dej att ha blommor i den "för alltid" så skulle du ju kunna göra en enkel och permanent lösning:
Borra några hål i botten för avrinning av vatten Måla hela botten och insidan av kanterna med tjära (så gjorde man med blomlådor förr i tiden) Lägg ett lager av dräneringsmaterial i botten Häll på jord Plantera växter som ej har för djupt/stort rotsystem
Att ha växter i krukor har jag personligen svårt att se att det skulle bli helt snyggt och bra.
Jag håller definitivt med 160kvm att klätterväxter vore jättefint. Kanske murgröna så att det är grönt även på vintern? Sedan kan du ju komplettera med blommande utplanteringsväxter på sommaren. Hålen finns ju redan borrade. Fick ett tips av en granne att värma tjärpapp och lägga i vad tror ni om det och hur trivs växterna med en sådan botten??????. Men då är jag ju där igen att odlingsbädden inte blir speciellt djup
*Ulrica*
18-03-2009, 14:08
Det finns ju massor av växter som inte behöver ha det så djupt med jord. Du kan ju ha en massa olika sorters timjan tillexempel bland stenar, snäckor och ett rostigt ankare. Blir mycket fint. Tänk stenpartiväxter. Sedan kan du även sätta små lökväxter emellan så du får blomning på våren.
Att lägga tjärpapp verkar överkurs, lättare då att bara stryka med tjära. Det är ju en naturprodukt. Jag har själv sett det användas i blomlådor utan problem.
Om du vill öka jorddjupet på något ställe skulle du kunna lägga lite större stenar runt om en yta och fylla med jord så får du en kulle också och inte bara en platt yta. Se bild: [attachment=32142:vagn.jpg]
Ingen dum ide det där med att bygga upp lite djupare med sten runt om. Vill ju gärna ha blommor som blommar hela sommaren eller åtmintone som avlöser varandra i blomning och de behöver ju dessutom vara av det lite tåligare hållet eftersom Vänervindarna kan ligga på rejält in mot land emellanåt Fast å andra sidan kan man skydda dem ganska bra så inga växter är ju omöjliga Mycket att fundera över är det när man blivit med kärra Men det är en evig tur att jag har er att kunna bolla ideer med för det är ju så jäkla lätt att köra fast i egna gamla spår Ni behövs ska ni veta Ska ta mig en rejäl funderare på alla ideer ni hittills gett mig om kärran och HJÄRTLIGT vÄLKOMNA med fler
nelly.trott
19-03-2009, 09:23
Oj så vacker! Jag hade nog planterat något hängade som väller ut ur kärran lite och kompletera det med "äng" blommor (en äng i kärran)eller sommar blommor eftersom det ser ut att vara ganska grunt botten och risken för frost skador är nog stor på vinter EXEMPEL
netaave
19-03-2009, 18:09
Vore det min kärra skulle jag klä den invändigt med markduk och göra fler dräneringshål. Sen skull jag göra ett litet stenparti i den på mitten, inte så högt men så att stenarna syns mnellan plantorna och nåt högt som slingrar i en pyramidspalje på mitten av det partiet sen ösa på med plantor och krukrosor i samma färgskala för att sluta med nåt vitt ex. snöflinga som hänger över kanten.
Jag funderar och funderar ni är toppen som ger mig förslag Ska bli spännande att se hur det blir till slut. Det är verkligen toppenkul att planera detta
*Ulrica*
20-03-2009, 09:05
En växt som skulle vara jättefin vid kanterna och som kommer att välla över och hänga ned är murreva. Den finns i några olika färger, blommar kontinuerligt och är lätt att fröså själv. Mina blev längre än en meter första året.
Är säkert ingen dum ide´ Ulrica Men har funderat på Bacopa Kan det vara något tror ni
Apropå TV-programmet i går kväll om risken för översvämning vid Vänern. Vad bra med trädgård i kärra, då kan du ta din trädgård och dra den med dig till säkrare ställe.
Kärra....vilken kärra  Jag blir helt betagen av utsikten.......du behöver inga blommor med den vyn...........sitt bara i en solstol och njut. Så fin kärra........ser fram emot att få se den med växter. Min enda tanke är att inte växterna ska ta över helt. Det är synd om kärran kommer i skymundan......den pryder ju en plats i sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|