Pius
Egentligen har jag aldrig tyckt om rhododendron men så tänkte jag att den inte vore dum att ha i rabatten mot grannens bilar, det är en så trist utsikt. Men jag har ju kalkhaltig lerjord här på ön, men kan det räcka om jag blandar upp den med torv eller?

Jag har en magnolia som verkar klara sig bra. När vi planterade den så grävde vi ur en grop och fyllde med vanlig jord (tror jag) sen har vi bara fyllt på med torv då och då genom åren.

Skulle det fungera med rhododendron också? Eller finns det kanske någon sort som inte är så petig?

Pius
Aqvakul
Det finns R. som är ympade på mer kalktålig rot. Oavsettsort, så bör mn byta ut all jord mot ogödslad torv utblandad med särskild R-jord. Odlingsbädden behöver inte vara särskilt djup och kan gärna vara upphöjd.

Azur
Jag har också undrat över det där - odlas verkligen inga av de kalkälskande arterna?
Christer i Falköping
Det finns sorter under namnet "Inkharo" som inte bråkar om de står kalkrikt, men det är få som har dem till salu i Sverige, jag sålde dem när jag hade handelsträdgård men var den ende i Skaraborg vad jag vet. Skall ni ha Rhododendron i kalkrika trakter bör ni plantera dem i upphöjda rabatter i enbart torv. Då klarar de sig bra tror jag, dessutom blir de härdigare av att stå i upphöjda rabatter. Magnolior trivs i svagt sur jord till neutral, så med dem är de en annan sak.
Christer.
Pius
Så bra, då vet jag läget. Jag kunde ju prova med en liten rackare och se om den klarar sig.

Finns det lättare och svårare sorter? Vore ju bra om jag testade en lätt.

Kan man ha dem i stora krukor? I så fall vore det väl det bästa eller? Fast jag kan ju inte ha ett gäng krukor stående i rabatten mot grannen. naughty.gif

Pius
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon