L.avendel
17-03-2009, 22:57
Hej, jag har ett antal träd i trädgården där bladen inte faller som de ska på hösten. Det är några vildkörsbär och några ekar. Vet inte om det är en underart av ek eller någon buske eller kankse rotskott, för de "ekar" som har bladen kvar är alla under 1 meter höga. Alla blad sitter kvar, bruna och skrumpna och det ser så otroligt trist ut. Någon som vet något???
Det är inget konstigt att torra blad sitter kvar under hela vintern på ek, det varierar endel, men de flesta ekar har ju bladen kvar långt in på vintern.
Huggorm
18-03-2009, 09:09
Framför allt småekar brukar kunna behålla löven hela vintern. Det är helt normalt, dom faller av när de nya löven kommer om en månad
Gossen Ruda
18-03-2009, 09:57
Förekommer också vanligt på bok, dvs att ungträden behåller dom vissnade bladen.
Tack för frågan
Det är bättre om du samla bladen och bränna dom därför de kanske behåller SVAMP sjukdom .
H: Bassam
CITAT (Bassam @ 18-03-2009, 16:04)

Tack för frågan
Det är bättre om du samla bladen och bränna dom därför de kanske behåller SVAMP sjukdom .
Det är ju tur att inte alla följer dina råd, och håller på och eldar löv i onödan.
Huggorm
18-03-2009, 18:12
CITAT (Bassam @ 18-03-2009, 15:04)

Tack för frågan
Det finns inget som helst som tyder på att det skulle vara svamp i löven. Låt dom ligga i stället så blir det fin jord
Nej inte är bladen eller träden sjuka heller. Ek behåller bladen på vintern då de är i sitt juvenila stadium.
Tack för frågan
om man bränna sjuka bladen så kan lösa nästan 90 procent av sjukdom
Thomas Wahlqvist
18-03-2009, 21:07
Men vad är det som är sjukt?
Huggorm
18-03-2009, 21:14
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 18-03-2009, 21:07)

Men vad är det som är sjukt?
Kanske Bassam?
Tackför frågan
jag bjuder till er något som nytt för er, om ni vill ta den. men om du inta vill ta,du behöver inte skriva fula
meningar annars .jag tacka gud för att min föräldrar lära inte mig skada människor.
H:Bassam
Huggorm
18-03-2009, 22:32
Du var mej en känslig en...
Big Gardener
19-03-2009, 07:59
Att ekar behåller bladen efter det allmänna och "normala" bladfallet på hösten, är inget ovanligt. Som påpekats är det vanligt på framför allt bok och ek. Men att vildkörsbär (vilken art?) behåller bladen hör till ovanligheten. Men jag skulle inte vilja direkt vilja påstå att det beror på svampsjukdom. Snarare är frågan hur gammalt trädet/träden är och hur de står
Om ni någon gång har sett en gren som blivit avbruten på sommaren när grenen haft blad på sig, har ni då sett att bladen sitter kvar långt efter bladfallet? Detta händer ofta och beror på att bladen torkar in. Och när dom torkar in kan inte skiktet mellan bladskaft och gren, som håller kvar bladet, bytas ned. Därför faller inte bladen av. Detta kan också inträffa om trädet mår dåligt på annat sätt, t.ex. att rötterna står i vatten eller att flera rötter grävts av.
Huggorm
19-03-2009, 08:15
Jag har sett det även på vildkörsbär/fågelbär, även om det inte är lika vanligt som på ek, bok eller avenbok. Men det har faktiskt hänt tillräckligt många gånger för att jag skall ha reagerat på det tidigare. Men det kan visserligen bero på sjuka träd, fågelbär i naturen mår relativt ofta dåligt har jag sett
Gossen Ruda
19-03-2009, 10:24
Undrar om det helt enkelt är så att trädet inte hunnit avmogna innan vintern? Det kan i så fall bero på klimatförändringen, trädet luras att fortsätta växa och sen kommer plötsligt första frosten. OM det nu skulle bero på att trädet inte mår bra lär det knappast bero på någon sjukdom i/på bladen. Detta beträffande fågelbäret, hos ek och bok är det normalt.
Big Gardener
19-03-2009, 12:50
Definitivt också en möjlighet
L.avendel
20-03-2009, 11:31
MEN NI ÄR UNDERBARA!
Gick in för att kolla om nån skrivit nåt och vad glad jag blev, tack för hjälpen! Då vet jag med ekarna. Vi har mycket ek på tomten, både stora och små och det är en underbar lövsal sommartid, även om det är fasligt mycket att kratta nu på våren om inte hela tomten ska vara lövtäckt. Ska kolla lite mer på körsbären. Ingen aning om art tyvärr. Det finns ett riktigt stort träd med exakt samma blad som gav frukt (lite,lite) förra sommaren. De här som är trista är ca 1,5-2m höga, tre fyra "stammar" som inte är tjockare än slanor. Kanske bara knipsar bort dem, de gör ingen glad i sitt nuvarande skick. Utom några som gör sig bra för insyn. Kanske gör så att jag låter ekarna vara med blad och allt efter era råd och klipper ned de "körsbär" som står bra mot insyn och eldar DEM. TACK ALLA!
Kratta inte för mycket, så länge det inte är drivor, så gör det inget om det är löv på gräsmattan. Alltför många sopar gräsmattorna som inomhusgolv.
Jag tror faktiskt att mer eller mindre hela prunus-släktet är lite speciellt här, iallafall på de ställen i landet där jag spanar på träd. Minner mig om många körsbärsindivider som länge under vintern behåller blad, för att inte tala om persikoträd av olika sorter som kan behålla både gröna, gula och bruna blad kvar länge. Det verkar dock inte vara lika sorttypiskt som med ek och bok, men ganska vanligt förekommande.
Illa avmognade årsskott liksom svamp- eller insekttskadade enstaka blad kan ju råka ut för detta oavsett trädart, och visst är det vanligare på unga träd än äldre. Men utöver detta så minns jag nu ganska många prunusar som av andra skäl stått med delar av bladmassan kvar också när de blivit bruna.
Liksom många andra här på forumet utgår jag inte från att alla löv eller alla svampar är skadliga för de träd jag vill behålla, och jag krattar därför sparsamt och bara ordentligt på några få ställen där jag vill ha lite vårtjusigt. Stigar, trappor och delar av en plan yta i trädgården t ex. Resten, till och med på min äng, får ligga kvar.
Har man kraftiga angrepp av skorv på äpple och vill få dem mindre skorviga är krattning av löven under de äppelträden bra för att minska skorvens effekt nästa år. Man kan ju alltid för de träden lägga dit lite andra löv så att jorden berikas också där!
Löv är i första hand ett lättviktigt, billigt och närproducerat jordförbättringsmedel!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.