Full version: Gallica dax
gulmåra
Ja det här är en häftig herre!!
Från före 1837 enligt Roskrafts Roserier. Kan ibland vara insorterad bland centifoliorna när man letar efter RlD hos plantskolorna.... och leta tycker jag absolut att man ska! flirting.gif

Det här är en ros med mycket färg! Dryga metern och som det verkar, drar i väg på bredden. Ordentligt med doft!!

[attachment=32116:RdD_3__Large_.jpg]
[attachment=32117:Robert_d...__Large_.jpg]
[attachment=32118:Robert_l...__Large_.jpg]
Ezereht
Den är supertjusig och jag har en god vän som heter Robert dessutom wink.gif Var hittade du den?

Kikade lite på Louise Philipe också när jag bläddrade bland Gallicor. Är dom lite lika, eller inte alls?
Thé
Är den engångsblommande eller remonterar den?
noranettan
Jag kan bara instämma i att Robert är en djävul som man måste ha!!!! angel_not.gif
Jag tror min kommer från Schulteis nere i Tyskland.
http://www.alltomtradgard.se/min-sida/Anet...hoto/?id=377418
Mimika
Härlig ros, underbar färg!
Och hur fick den namnet.. lite kittlande att tänka på.. hmhm.. någon med ytterst motstridiga känslor satte kanske namnet på denna ros. Vem var han Robert?? Långt ifrån snäll.. men ändå värd en vacker ros. Förmodligen var det en dåtidens kändis med makt.

Nån som kan historien?
gulmåra
Ezereth, jag har fått min från Löve i Danmark och jag såg att den ska finnas på Rosenposten också. Men enligt helpmefind så finns den på många platser ute i Europa. Jag har inte koll på Lötas sortiment men de har ju enormt med rosor! Borde finnas där...tyckar jag biggrin.gif

Det kan också hända att jag har ett litet rotskott någonstans i en kruka om du vill ha?!

Louise Philipe har jag inte.... ännu smile.gif Men när man läser besrivningen verkar de inte så olika.

Thé, Den är engångsblommande som alla gallicor, men vad de blommar när de väl är igång!

Ja, det vore roligt att få historien till namnet! Hoppas det inte alltför mycket har med blod och död att göra utan med färgsättningen...eller ett knivigt ursprung...

noranettan
Jodå Gullmåra, Louise Philippe och Robert är väldigt olika. Louis växer upprätt och har en mer mättad färg, åt det rödare hållet, medan Robert har det lite centifoliaslinkiga växtsättet och där är rosen mer åt det rödlila hållet. Ska se om jag hittar någon bild. Jag har faktiskt Louise Ph på två ställen just för att han är så snygg! rolleyes.gif

Ska se om uppladdningen funkade[attachment=32132:DSC02668.JPG]
Lavin
Robert Le Diable är en gammal legend från 1400-talet eller ännu tidigare, och han är djävulens son som först är en rätt otrevlig typ och sedan bekänner för påven och gör botgöring som tiggare. I en version så får han även gifta sig med en prinsessa och blir kung av Bourbon. Jag tror dock att rosen är döpt efter en opera, som inte har mycket gemensamt med den gamla legenden mer än namnet.

Rätt spännande storyline, finns att läsa här
http://www.meyerbeer.com/rob-syn.htm
gulmåra
Aha vilken tur Noranettan att Louise Philippe och Robert inte är lika. Då kan jag ju utan dåligt samvete ha behov av även LP. biggrin.gif

Jättekul med historien bakom namnet, Lavin. bravo.gif
Den sparar jag i rosminnet!
noranettan
Självklart behöver du Louis Ph!
Mimika
Mera historia om rosen, enligt Suzanne Verrier döpt efter Wilhelm Erövrarens pappa. Ännu äldre då..1000-talet.
Kajsa
Robert le Diable var ovanligt grann, den där mustigt lila färgen som bara finns hos Gallica rosorna. Det är inte dumt att bo nära Danmark !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon