Full version: Gurktråden för -09
Sidor: 1, 2
DragonLady
Hej Alla smile.gif
Jag letade efter en gurktråd men ledsnade efter 12-13 sidor så jag tänkte jag kunde skapa en ny som handlar om allt möjligt om våra gurkor vi odlar nu i år.
Här kan de som är bra på gurkodling kanske kan förmedla sina små tips till oss som är nybörjare och olika frågor som dyker upp under odlingens gång kanske kan besvaras av dem som vet.
Olika sorter på gurka... smak och erfarenheter av dessa.. kort sagt ALLT om gurka tar vi upp i denna tråden happy.gif
Jag skapade denna tråden för jag vill ju givetvis veta allt om era gurkor och hur ni odlar dem från frö till färdig gurka yes.gif

Mina första 5 frö har precis grott yahoo.gif

Jag sådde i en kruka utan botten och 3/4 u-jord+1/4 såjord för att kunna sätta hela krukan i en stor direkt sedan för att de skall tydligen gilla att vara lite torra vid rothalsen så man sätter krukan lite högre än jäms med jordlagret i den större krukan och sedan vattnar man inte i den lilla krukan utan brevid så den lilla krukan håller sig torr o fin happy.gif wacko.gif är det någon som begrep vad jag menade confused.gif kanske blev lite rörigt giggle.gif
Sedan skall det tydligen vara bra att lägga gräsklipp i den stora krukan också.
Hur man gör med själva plantan sedan när den börjar rangla iväg har jag däremot ingen aning om whist.gif

Är det någon som har bra tips eller funderingar så var inte blyga flirting.gif
blomkronan
Va roligt med en gurktråd biggrin.gif Jag har aldrig haft gurkor för jag har ju inte haft växthus... men till våren yahoo.gif ska jag väll ha något att odla i smile.gif

Den här tråden ska jag följa smile.gif, men jag måste fråga ska man så dom redan ohmy.gif
DragonLady
Antagligen inte men jag har ju sått allt annat för tidigt så varför ändra nu giggle.gif
Har inte heller växthus men tänkte ha dem i uterummet happy.gif
Nauti
Såhär såg min ut den 3:e, innan jag tappade en bunke på den så att den gick av och dog några dagar senare tongue.gif

Men nu är en ny på gång smile.gif
160kvm stort hus
Åh perfekt!!

har aldrig testat förut. Har inget växthus men ett uterum så jag får väl odla i kruka. Även om jag köpte sorter som skulle klara sig på friland. Testar väl båda....

Dragonlady, var tvungen att läsa två gånger, men sen förstod jag! Smart idé!

De sorterna jag har är cournichorns ( ska försöka lägga in dom sen ) och F1 Futura, 100% feminin slanggurka. ( hur ser man att den är feminin? Röda naglar?? giggle.gif giggle.gif )

Har inte sått mina ännu, men det blir väl snart.
Eva 33c
Jag sår inga gurkor förrän sista april, och då har jag ändå växthus smile.gif Men gurkor vill ha varmt så de får inte komma ut i växthuset förrän i juni faktiskt.
Med en 100% feminin gurka menas att den enbart har honblommor, och att varje blomma alltså blir en gurka hos dessa sorter, även utan pollinering. Oftast brukar man säga att man ska se till att inte ha gurkor som även ger hanblommor i närheten eftersom själva frukterna blir sämre om blommorna pollineras.
Själv odlar jag flera sorter tillsammans i växthuset i allafall, och de feminina är alltid tidigast. Och det stämmer att de gurkorna kan bli lite sämre i kvaliten när mina tvåkönade gurkor börjar blomma. Om de blir pollinerade kan de börja utveckla frön, och växthusgurkornas fröer är ganska stora och kan deformera gurkorna.
Odlar man tvåkönade gurkor som ska pollineras för att ge frukt (kallas ofta som "frilandsgurkor" eller nåt sånt) i växthus eller uterum måste man se till att det finns insekter som kan pollinera blommorna eller så får man leka bi själv. Om det inte står uttryckligen på fröpåsen att de är parthenocarpa, för då är de självbefruktande.
160kvm stort hus
Tack Eva!

Om jag förstått dte rätt behöver jag alltså inte pollinera?
Dito Verde
Åh. vilken bra tråd. Jag har just börjat fundera över om det är dags att så mina gurkor. Förra året hade jag "Marketmore" som läst så mycket gott om. Men jag vet inte.....jag blev inte så väldigt imponerad. (Kanske var det mitt fel. För mycket eller för lite av något)
Den bästa gurkan hade jag för några år sedan...på den tiden jag hade noll koll på sorter. Jag satte det jag råkade komma över. Det var på ett sätt lite lättare på den tiden. Nu är det så mycket att hålla reda på.

Det där med att så i en kruka utan botten var ju en bra idé. Tack för den.

Vilka sorter rekommenderar ni?
Knytt
Kul med gurktråd!

Vi odlar gurka på både på friland och i växthus.
Rhensk druv återkommer varje år, utmärkt för smörgåsgurksinläggning!
Förra året hade vi crystal apple, eller lemon som den också kallas. Vi gillade inte smaken så den återkommer inte.

I år ska vi ha rhensk druv, marketmore och sayo long (stavning?)
Vi odlar dem också i krukor utan botten i växthuset, på friland odlar vi dem direkt i jorden men lite upphöjt på en kulle liksom.
De har stöd på ute och inne.

Tosan
Hittills har mina gurkförsök inte varit särskilt lyckade....
Den första sorten jag testade blev en taggig besk historia, namn har jag inte en susning om.
Andra gången jag testade valde jag Long green ridge, då lyckades jag ha ihjäl den första sådden så den andra blev rätt sen och hann inte riktigt mogna. Det slutade iaf med att jag lade in de gurkor jag hade, varav en faktiskt smakade ganska bra även som färsk.
Ifjol hade jag Euphya, men fick spinn, mycket spinn, och rovkvalstren kom bort i posten, så de orkade inte vidare, blomknopparna skrumpnade bara.
Nu har jag både Euphya och Long green ridge så får vi se hur det går.
zissi
Vi odlar Västeåsgurkor (en sort som inte blir besk, glömt namnet) på friland i zon 3-4. Busenkelt.
Jag lägger fröna i blöt mellan fuktiga hushållspapper på ett tefat 2-3 dagar för att se vilka som gror. Jag gör en fåra i trädgårdslandet, lägger ner fröna där o sen lite jord ovanpå. Sen en fiberduk på hela landet för det blir ofta några frostnätter i början på juni här i Östergötland. Gurkorna tål ingen frost.
Vattnar gör vi bara om det blir en längre torkperiod. Om det är lerigt i landet lägger vi lite gräsklipp el. halm e.dyl. under gurkrankorna. Vi har inget stöd av något slag, rankorna o gurkorna ligger på marken.
Jag gör mest lättsaltade gurkor som håller sig någon vecka i kylskåp.
1 liter kallt vatten + 0,8 dl grovt salt (ev.någon nypa socker) blandas tills saltet smälter. Lägg i de sköljda gurkorna (ca5-10) varvat med dillkronor o låt stå i 1-2 dygn. Alla gurkor ska vara täckta med lag. Enkelt o mkt gott hela gurksäsongen.

Frilandsgurka
Från Wikipedia

Västeråsgurka

Druvgurka (Cucumis sativus) frilandsgurka eller inläggningsgurka eller Västeråsgurka. Används mest i inläggningar, men under senare tid har man börjat använda den allt mera som färsk. Form och färg varierar, men den i Sverige vanliga sorten har stora handflikiga blad och gula blommor. Frukterna är småknottriga, 8-25 cm långa och gröna eller gulvita till färgen. De skördas endast en kort tid i juli-september.

Västeråsgurka började odlas i Västerås efter en stadsbrand 1714 som gav plats för odlingarna.
Eva 33c
CITAT (160kvm stort hus @ 18-03-2009, 13:35) *
Tack Eva!

Om jag förstått dte rätt behöver jag alltså inte pollinera?

Du behöver inte pollinera din slanggurka i allafall, Futura. Hur det är med dina inläggningsgurkor (cournichorns ) beror på sorten. Har de något namn? Om de är ämnade för frilandsodling och inte kallas parthenocarpa kan de nog behöva insektsbesök.
Solstorm
Precis som ni skriver här så sätter jag dem på en liten kulle för att det inte ska bli så blött vid rothalsen. Tänk på att rötterna inte går ner så mycket på djupet utan växer ganska ytligt. Den behöver mycket vatten och med de ytliga rötterna så måste man vattna ofta.

En av dina marketmoore hamnade hos mig Dito Verde. Jag måste hålla med dig om att den sorten blev en besvikelse. På senare år har jag mest köpt färdiga plantor och det är mycket irriterande när det inte alltid står vilken sort det är.

Jag har haft Athene en F1 hybrid och varit mycket nöjd med den. F1orna ( blush.gif ) brukar ju vara rent honliga och aldrig bittra, men jag tycker nog bäst om gurkor som inte är F1.

Cucumis sativus L. 'Yamato Three Feet' är kanske den jag tycker bäst om av alla slanggurkor jag har haft. Den ger måonga långa smala frukter, knottrorna stryker man bara bort med handen. De kan bli lite roligt svängda ibland men det gör absolut inget att de inte alltid är raka. Jag har aldrig märkt av någon bitterhet hos dem. Fröna har jag köpt hos impecta.
katah
Jag odlar gurka i växthus och skulle gärna få tips hur man ska få dom att må bra under hela sommaren.

Mina bor i en 20 liters hink och förra året planterade jag dom i ren sand, det fanns en jordklump bara från krukan den odlats i innan. sedan hade jag klippt gräs på.
Jag tyckte att de klarade sig fina lite längre än förra året.
jag har droppbevattning .

Problemet är att vi får kanske 10 fina gurkor och sedan början plantan att tyna bort, bladen blir vita och genomskinliga.
jag har försökt att spruta vatten på dom och funderar att köpa en sådan sprutmunstycke från gardena.

Finns det något annat jag kan göra för att undvika spinn ( det är väl små spinndel som angriper mina gurkor
och gör bladen vita ?)
Tosan
CITAT (katah @ 20-03-2009, 19:17) *
Jag odlar gurka i växthus och skulle gärna få tips hur man ska få dom att må bra under hela sommaren.

Mina bor i en 20 liters hink och förra året planterade jag dom i ren sand, det fanns en jordklump bara från krukan den odlats i innan. sedan hade jag klippt gräs på.
Jag tyckte att de klarade sig fina lite längre än förra året.
jag har droppbevattning .

Problemet är att vi får kanske 10 fina gurkor och sedan början plantan att tyna bort, bladen blir vita och genomskinliga.
jag har försökt att spruta vatten på dom och funderar att köpa en sådan sprutmunstycke från gardena.

Finns det något annat jag kan göra för att undvika spinn ( det är väl små spinndel som angriper mina gurkor
och gör bladen vita ?)

Det finns rovkvalster att köpa mot spinn, och det är väl kanske det bästa sättet att bli av med det, man vill ju inte gärna spruta en massa på det man ska äta.
Jag köpte Härifrån ifjol

Sen älskar ju spinnet när det är varmt och torrt, så att spraya plantorna är bra för att motverka lite
katah
Jag måste ta en fundering att skaffa sådana rovdjur wink.gif

jag funderar bara vad som händer när de har beskämpat spinnkvalster 2-3 veckor och alla är döa...

Om spinn kommer igen, måste man köpa en ny flaska för 200 kr eller räcker det till flera omgångar
( om jag odlar 4-5 gurkplantor i växthuset )
DragonLady
CITAT (katah @ 20-03-2009, 19:17) *

Är det inte näringsbrist?
De kan ju inte få så mycket näring i ren sand eller?
Tosan
CITAT (katah @ 20-03-2009, 23:01) *
Jag måste ta en fundering att skaffa sådana rovdjur wink.gif

jag funderar bara vad som händer när de har beskämpat spinnkvalster 2-3 veckor och alla är döa...

Om spinn kommer igen, måste man köpa en ny flaska för 200 kr eller räcker det till flera omgångar
( om jag odlar 4-5 gurkplantor i växthuset )

Rovkvalstren måste ha mat för att överleva, så du kan inte spara dem. Däremot ska de ju föröka sig så länge det finns spinnkvalster kvar att äta.
Tyvärr vet jag inte hur lång utvecklingstid de har från ägg till vuxet kvalster... Kanske nån annan vet?
DragonLady
Hur varmt måste det vara innan man kan ställa ut gurkorna i uterummet?
Ska de ha något o klättra på, en spalje eller pinne eller så? och trivs de i direkt södersol eller skall de stå med lite lite vandrande skugga?
Tycker det skall bli spännande o se om man kan få till några gurkor happy.gif
Mariette
Jag har köpt en snacksgurka, Piccolino, som blir 12 cm. Tänkte ha den i uterummet att smaska på när jag sitter där.
Någon som har odlat denna sort?
Barynia
Dragonlady: det måste vara absolut frostfritt, men annars har jag ställt ut mina i uterummet ganska tidigt. Då brukar jag ställa dem på något isolerande, tex frigolit eller en yllefilt, och närmast husväggen. Så fort de har utvecklat några blad, så brukar jag ställa alla småkrukor i stora plastlådor (typ brödbackar) och så bär jag ut dem i uterummet på dagarna, och in igen på nätterna. I början på maj brukar jag ha så varmt, minst 10 grader, så att de kan stå där dygnet runt. I mitten/slutet på maj, eller när de är lagom stora, flyttar jag över dem i stora krukor (jag använder Ikeas genomskinliga plastpapperskorgar) fyllda med bra jord blandat med brunnen hästgödsel.
I år tänker jag pröva att ha några plantor i mitt pallkragsland från förra året. Det gav stora mängder squash, persilja, dill, sallat och purjo förra året, så i år utökar vi med fler grödor där.
Lycka till !
DragonLady
Idag åker gurkan också ut i uterummet och till de jag lovat plantor, planterar samtidigt om dem i stoor kruka happy.gif

DragonLady
Hur stor kruka måste man ha? antar att den inte behöver vara så djup eftersom de mest har ytliga rötter??
katah
CITAT (DragonLady @ 21-03-2009, 11:43) *
Är det inte näringsbrist?
De kan ju inte få så mycket näring i ren sand eller?

resultatet var ännu sämre då när jag odlade i kogödseln ( dom där 5 för 100kr)
Så sanden var en klar förbättring.
De får klippt gräs och guldvatten regelbundet så jag tror inte på näringsbrist direkt.
Men dessa kvalstersaker tror jag mer på...
gardenan har bara dåligt med munstycken mm till salu, jag skulle vilja köpa en sådan munstycke som sprutar vatten på plantan ett par gånger / dag
Vero
Vi har nyss fått ett växthus och min arl ville absolut ha gurkor i det så han sprang iväg och köpte slanggurka.

Vi har noll koll, och har redan satt några frön, trots att det förmodligen är alldeles för tidigt.

Så jag kommer läsa den här tråden med intresse och förhoppningsvis få många tips. smile.gif
Sara i zon 7
Nu börjar det bli dags att så gurka häruppe, vi har haft många minusgrader om nätterna nu sen påsk.
Favoriter här är i alla fall Suyo Long, odlade den för första gången i fjol och det är den godaste gurka jag har smakat. Den är lång, smal och krokig men så god. Självklar här.
Marketmore är ingen favorit, knottrig så man måste skala den, besk som nån fler skrev.
Som druvgurka har jag i många år odlat Profi F1 från Impecta, men de har slutat sälja frön från den så de sista åren har jag haft Rinish Pickling. Tycker den funkar bra, vi har inläggningar så vi klarar oss hela året.

Nytt i år blir Asiegurka, det ska vara en jättegurka 30-35 cm. Få se hur den blir. Jag sätter gurkorna i 20-liters hinkar med mycket kompost och både ko- och hönsskit. Sen när gurkorna börjar komma måste man ändå gödselvattna. Börjar gurkämnena gulna lider plantan av näringsbrist och det blir ett avbrott i skörden. Det har tagit många år innan jag förstått hur mycket näring de kräver.

Squash hör väl inte hemma här kanske, men jag nämner bara att de odlas på friland även här uppe i norr. Jag sätter dem i hinkar mot växthusväggen och täcker med fiberduk under nätter och vid kallare väderlek. Jag har under många år försökt odla i växthus, men skörden har alltid varit dålig. Ute får vi stor skörd.

Sara
blomkronan
Någon som vet???

Jag läste en artikel på nätet (kommer inte i håg Var nu!) Men där läste jag att yrkes odlare inte odla tomater och gurka i samma växthus??? men det stod inte VARFÖR???? I hobbyväxthus gick det bra!

Är det någon som vet? Gillar dom inte varandra... så som Tomater och avacado?
Snigelhatare
Jag har också hört att man inte ska odla tomater och gurka tillsammans, ändå har jag gjort det i många år och det fungerar bra.
Vero
Vi fick en fin liten gurkplanta med stora blad, men när jag tog bort plasten vi hade över slaknade den och är nog så gott som död nu. Vill den ha plasten kvar så att det är varmare och fuktigare? Eller har jag bara lyckats vattna ihjäl den?

Det kommer ett skott till i alla fall, men den har väldigt små blad än.
Eva 33c
CITAT (Vero @ 27-04-2009, 10:29) *
Vi fick en fin liten gurkplanta med stora blad, men när jag tog bort plasten vi hade över slaknade den och är nog så gott som död nu. Vill den ha plasten kvar så att det är varmare och fuktigare? Eller har jag bara lyckats vattna ihjäl den?

Du hade nog plasten på för länge eller tog bort den för "brutalt". Under plasten avdunstar väldigt lite vatten från bladen och plantan kan växa ganska bra utan att behöva utveckla sitt rotsystem så mycket. När du tog bort plasten blev det genast större behov av vatten men då räckte inte rotsystemet till för att försörja plantan. Har en planta vuxit länge under en skyddande plast måste man avvänja den lite försiktigt, först kortare stunder och sedan mer och mer. Själv tar jag bort plasten i stort sett så fort fröerna grott.

Det här med gurkor och tomater har jag också hört. Och det är nog så att generellt sett så vill gurkor ha varmare och fuktigare än tomater. Men de sorter vi odlar för hobbybruk av gurkorna framförallt är oftast sorter som är lite mer anpassningsbara. Som hobbyodlare vill man ju inte precis hålla sig med ett växthus för gurkor och ett för tomater. För yrkesodlare är det förstås en annan femma.
Knytt
Jag har inte sått en enda gurka än trots att jag bor i zon 1 - försöker sitta på händerna eftersom jag hittills alltid sått för tidigt.

Men nu är det snart dags för de som ska vara i växthuset, de som ska vara på friland väntar jag ytterligare några veckor med smile.gif
Pius
Jag har sått och fått upp mina frilandsgurkor men när kan de planteras ut?

Att det ännu är för tidigt förstår jag men hur låg temp klarar de?

Pius
Knytt
Jag sätter inte ut mina förrän en bit in i juni om vädret är som vanligt - alltså när nattempen är över 10 grader stadigt.
De gillar ju värme och slutar växa om det blir för kallt.

Förodla dem gör jag ca 6 veckor innan det smile.gif
sqrulan
Tack för en bra tråd med mycket information om gurkodling, jag har nämligen för första gången i mitt liv sått två gurkfrön av växthusgurka och dom har just nu tittat upp ur jorden. Det ska bli spännande att se om och hur jag lyckas, mitt lilla växthus kanske är för litet.
Jag brukar ha 3-4 tomatplantor där inne så nu ska jag öka på med 2 gurkplantor tänkte jag, jag odlar bara i mindre skala så att jag får smaka äkta solmogna grönsaker för det är så gott.
blomkronan
Tack för svaren smile.gif

Nu kommer jag förstås att odla både tomat och gurka i mitt växthus... biggrin.gif

Jag satte mina gurkfrön för en vecka sedan och OJ va dom växer? dom titta upp redan efter två dagar och nu är dom 7 cm höga... Vänta med att ta ut dom till i juni, blir nog omöjligt i den här farten... blush.gif det kommer nog bli svårt att flytta på dom då... Men om man har en värmefläkt i växthuset som kan vara inställd på 10 grader så måste väll det gå bra oxå smile.gif
DragonLady
Så här ser mina gurkor ut just nu.. inatt var det 15 grader ute när jag kom hem från jobbet yahoo.gif
Marla5
Hej
Vad trevligt med en gurktråd. Jag har börjat tidigt i år, 2 feb. sådde jag första omgången, så jag har nu skördat 3 slanggurkor som jag haft i fönstret och jag har 1 äppelgurka som börjar växa till sig ca: 3 cm, jag har 3 djungelgurkor som börjar växa lite och en västeråstyp (vert petit de paris) som dock blommade först men det blev inget med de första, men nu kanske. Som jag har satt lite senare har jag 2 andra sorters som är slangurkor som är 100 % femninina, en gul västeråstyp (bothbys blonde) och gurkmelon. Ska bli så intressant att pröva alla sedan. Lycka till alla med era gurkodlingar kompiskram.gif
DragonLady
Oj.. jag som trodde jag hade sått tidigt giggle.gif
Såg idag att gurkan blommade o tänkte wow.. tittade lite närmare sedan och WOW det var ju redan små små bäbis gurkor yahoo.gif
rosita
Jag har ett par plantor minigurka och har redan skördat 4 gurkor. yahoo.gif

Mina vanliga gurkplantor är ganska små fortfarande... g.gif De såddes förstås senare också.
blomkronan
Någon som har provat att plantera flera planter ihop i samma kruka... hur trångt kan dom stå? Jag har en 50 liters som jag tänkte sätta ner mina 4 plantor i... tror ni det går?
rosita
CITAT (blomkronan @ 08-05-2009, 09:54) *
Någon som har provat att plantera flera planter ihop i samma kruka... hur trångt kan dom stå? Jag har en 50 liters som jag tänkte sätta ner mina 4 plantor i... tror ni det går?

Jag har planterat 3 melonplantor i en 50-liters och förra året hade jag 4 paprikaplantor i den och det blev bra!
blomkronan
CITAT (rosita @ 08-05-2009, 12:27) *
Jag har planterat 3 melonplantor i en 50-liters och förra året hade jag 4 paprikaplantor i den och det blev bra!

tummenupp.gif Då ska jag prova med flera planter tillsammans.

Idag köpte jag två planter av slanggurka en ska vara minislanggurka. Nu är min fråga eftersom jag inte har haft gurka tidigare. Blir minislanggurkan en liten planta eller blir den lika stor som en vanlig gurka?
Och hur stor blir en gurk-planta??? Någon som har bilder att visa kanske?

160kvm stort hus
Hej!
Jag har fått frön på något som heter japansk jättegurka.
Någon som vet vad det kan vara?

Har googlat men man får så himla konstiga länkar då.... Hmmmm.
DragonLady
http://www.froshopen.se/gurka-asie-langela...mpe-p-2429.html

En äldre sort av asiegurka, som också kallas jättegurka. Gurkan skördas fullt utvecklad. Den är då ca 30-35 cm lång och ca 10 cm i diameter med mörkgrönt, något knottrigt skal och med litet kärnhus. Plocka kontinuerligt för fortsatt fruktsättning. Utmärkt till syltning och god att använda i sallader m m. Trivs bäst i väldränerad, näringsrik och fuktighetshållande jord och i ett mycket skyddat läge på friland. Vattna regelbundet.

Förodlas 3-4 veckor före utplantering. Så ett frö per kruka och håll sedan jorden fuktig. Placera sådden varmt för att gro (ca 25° C). När fröerna grott - placera ljust och i rumstemperatur.

Kan även direktsås i södra delen av landet. Så ej förrän jordtemperaturen är över 15° C. Vattna i såfåran före sådd. Håll sådden fuktig. Täck gärna med fiberduk fram till blomning.

Räcker till: 35-40 plantor

Art nr: N60151

Latinskt namn: Cucumis sativus

160kvm stort hus
TACK dragonlady!!
Malin_MeL
Jag odlar minislang gurka, hur vet man när den är redo att skördas? jag har en som är ca10-12 cm nu och de ska väl vara 10-15. smakar gukra illa om de är omogna, eller är de bara mindre?
rosita
CITAT (Malin_MeL @ 14-05-2009, 13:58) *
Jag odlar minislang gurka, hur vet man när den är redo att skördas? jag har en som är ca10-12 cm nu och de ska väl vara 10-15. smakar gukra illa om de är omogna, eller är de bara mindre?

Jag odlar också minigurka och jag skördar dem när de är ca 10-12 cm långa. De är jättegoda! Jag har redan skördat 8 stycken.
HelenN
Colt med en gurktråd....hur har jag missat den???!

Förra året fick jag gurkplantor av sambons moster. En hemsk besk liten sak med taggar på.....fick skala av två lager för att kunna äta den.

I år har jag köpt fröer från Weibulls....Växthusgurka Futura F1 och såhär står det om den- Fin slanggurka av mycket hög kvalite´. Mjöldaggstålig, mycket friskt bladverk. God färsk på smörgåsar och i sallader. Sorten utvecklar nästan bara honblommor men kan under extrema förhållanden som svängningar i vattning, temeratur, näringsförhållanden mm utveckla hanblommor. Nät för luftintagen, hindrar att insekter flyger in och pollinerar honblommorna. Ca 5 veckor efter sådd planteras gurkan ut på bädd eller stor kruka (15lit) i växthus. Vattna med ljummet vatten och se till att plantan inta får "kalla fötter". Bind upp plantorna efter hand. Toppa sidoskotten efter två blad.

Jag sådde dem rätt sent, en många frön grodde, så jag har nog 5 plantor nu. De är ca 20 cm långa och om jag hinner så ska jag plantera dem i varsin hink i morron. Det räcker ju med en 15 liters hink till varje planta.

Och ett tips: gurkplantorna är lite känsliga för fuktiga fötter....så de ska inte planteras djupare än de står i nuvarande kruka. Som t.ex tomaterna....de sänker jag ner till botten på hinken och öser i jord...då blir det rötter på hela stjälken under jorden. Men så kan man inte göra på gurkplantorna, utan de ska helst stå på en liten kulle liksom, så vattnet kan rinna utåt kanterna på krukan. Har ingen bra bild på mina plantor....men det kan jag fixa imorron:)
Malin_MeL
nu har jag ätit min första från frö odlade gurka! åååå så gott!!!
Evalina21
CITAT (Mariette @ 04-04-2009, 22:55) *
Jag har köpt en snacksgurka, Piccolino, som blir 12 cm. Tänkte ha den i uterummet att smaska på när jag sitter där.
Någon som har odlat denna sort?

Hej!

Brukar också odla minigurkor av sorten Piccolino och brukar få många och goda gurkor så den sorten kan jag verkligen rekomendera, fast dom brukar vara rätt dyra 5-6 frön för cirka 35 kr.

I år misslyckades jag med en del, innan första omskolningen växte dom och blev rätt långa och rangliga så jag gjorde misstaget att sätta ner dom lite djupare för att få en kortare och finare planta men det tålde dom inte. Stjälken ner vid roten ruttnade och blev alldeles mjuk. Men jag har några kvar som tur är.

/Evalina

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon