|
Nu blommar min Bajonettlilja/Svärmors tunga för första gången! Det är en ung planta, jag rotade en bit av ett blad för tre år sedan. Jag planterade om den för en månad sedan och nu blommar den. [attachment=32130:2009_03_18_007.jpg]
Sussie F-Flower
18-03-2009, 11:07
Och två stycken dessutom!!!
Va kul! Grattis!
Lägg in en bild när dom har slagit också! Kul att se....
Ja visst är det kul att den blommar redan! Jag som trodde att den behövde en massa fler år på sig innan första blomningen. Jag tar en bild till sedan när de har slagit ut helt.
Sussie F-Flower
18-03-2009, 11:16
Ja, du ger den säkert så goda förutsättningar så att den kan inte annat än att visa sin kärlek tillbaka till Dig...
Tycker inte att jag ger den mer omvårdnad än de andra blommorna. Har planterat om den i vanlig blomjord med leca och ställt den i ett ljust norrfönster. Vatten får den en gång i veckan, blomnäring ibland när jag kommer ihåg det.
Grattis! Jag måste säga att det var snabbt blommat. Började du med en bit av ett blad eller hade den en bit av jordstammen också?
Eva[attachment=32140:blommor_...12_liten.jpg]
Några av mina har blommor på gång med. Det är nog fyra fem stycken som börjat visa knoppar. Jag har inte haft några som blommat sedan i höstas men nu har dom samlat ihop sig.
Det sägs att blommorna kommer när plantan är mogen men jag tycker det verkar som att ljuset har nån inverkan.
Jag började med toppen av ett blad, ca 15 cm, ingen jordstam. Plantan har växt förvånansvärt fort, (fast jag har ingen tidigare erfarenhet av Bajonettliljor, de växer kanske alltid så här fort?) Den har nu totalt 12 blad, det längsta är en meter! [attachment=32141:2009_03_18_015.jpg]
jag vet inte hur fort det skall gå. Men jag har också ett bladskott fast det är nog bara drygt två år. Det har inte alls så många eller långa blad å ingen blomma, ännu.
Annars kan dom växa rätt fort bara dom har kommit igång. ett ensamt blad växer ganska sakta.
CITAT (evaisa @ 18-03-2009, 17:14)  jag vet inte hur fort det skall gå. Men jag har också ett bladskott fast det är nog bara drygt två år. Det har inte alls så många eller långa blad å ingen blomma, ännu.
Annars kan dom växa rätt fort bara dom har kommit igång. ett ensamt blad växer ganska sakta. Lättaste sättet jag har märkt att få en bajonettlilja att blomma är att bara strunta i att vattna dom i stort ö.h.t mellan november-mars, då blommar dom sen under sommaren...
Förresten, Betty, var blev bilden av ? Hur gick det med din, Evaisa ? Har du ingen bild ?
Hälsn Tepa
Tepa, Jo här blommar det! Det verkar som att just dessa gillar att blomma i april.
[attachment=33559:angered_id_009.JPG]
fast doften blir väl kraftig när många blommar samtidigt.
[attachment=33560:angered_id_006.JPG]
Svärmorstungorna blommar "när det är dags" de måste ha en viss storlek för att kunna blomma. Det är bara de vanlig svärmorstungorna sansevieria trifasciata som blommar nu, en cylindrica slår snart ut. Men ingen av mina andra sansevieria har blommor på gång. - Det hade varit himla häftigt!
Men min Gasteria har en knopp!
Hej Evaisa
Detdär var ju en väldigt dekorativ blomma. Lite annorlunda, tycker jag.
Mvh Tepa
Ojdå, förlåt...  jag glömde bort att fota när den blommade som mest. Nu har den nästan blommat klart och blommorna håller på att vissna och falla av... [attachment=33574:bajonett.jpg]
FRÖN?
Ännu har jag inte lyckats att få några frön från blommorna. Är det någon som lyckats? Jag tror fröna skall vara orangea. Men de är svåra att få till.
deborah
19-04-2009, 23:27
Fan. Min stora minst 8-åriga svärmorstunga har då aldrig blommat. Den kanske står för mörkt... Nu blir jag avundsjuk. Kanske ska försöka sköta om den lite bättre.. =)
Deborah?! Hurdan tunga har du? Hur hög, vilket mönster?
Jag har två st som blommar just nu. De står i ff i de krukor de stod i när jag köote dem för fem år sedan. De får bara precis så mycket vatten så att de överlever och blommar varje år. Egentligen kunde de lika gärna låta bli för det blir bara en massa kladdig nektar av blommorna. Och inte är de speciellt vackra heller. De doftar inte gott heller. Usch så negativt det lät....
Hi hi hi.... Ingen ömsesidig kärlek där inte! Du planterar inte om dom å dom hämnas genom att blomma med kladdiga stinkande blommor...... Det är lite som mitt förhållande till pelargoner.........
deborah
20-04-2009, 13:27
CITAT (evaisa @ 20-04-2009, 08:52)  Deborah?! Hurdan tunga har du? Hur hög, vilket mönster? Jag kan ju försöka ta en bild när jag kommer hem nästa gång. Men det är nog flera olika sorter i samma kruka. Några är spräckliga som de på din bild. Och några är helt gröna med en gulvit kant runt hela bladen. Lite drygt en meter hög. Jag vattnar den sista gången i oktober och första gången i slutet av mars. Sedan vattnar jag den i badkaret någon gång i månaden, där jag blöter igenom jorden ordentligt och låter den rinna av där innan jag sätter tillbaka den. Den har stått i ett ganska mörkt hörn på sistone, men jag tänkte flytta den till fönstret. Kanske hjälper, om den inte blir sönderbränd som mina växter brukar bli.. Annars är den fin och ser frisk ut. Deb
Deborah..... då har du den höga sorten dvs sansevieria trifasciata - den gröna. Och sansevieria trifasciata laurentii - den med gula kanter.
Dom brukar blomma, kanske trivdes dom inte i hörnet.
deborah
22-04-2009, 01:08
CITAT (evaisa @ 20-04-2009, 18:06)  Deborah..... då har du den höga sorten dvs sansevieria trifasciata - den gröna. Och sansevieria trifasciata laurentii - den med gula kanter.
Dom brukar blomma, kanske trivdes dom inte i hörnet. Googlade på de latinska namnen, det verkar stämma =) Det är ju kul att veta vad de heter. Nu kommer de få sol hela dagarna hela sommaren, så får vi se om de kvicknar till. Tack för inspirationen =)
Hej ! Min har också lyckats blomma med flera stänglar, men sedan jag planterade om den, så har det inte hänt något. Min är stor och kraftig, så jag bara väntar på fler blomstänglar och visst har de sin charm ?
Koja72,
Varje "skott" blommar bara en gång. Kanske får du vänta på att de de nya skotten skall bli tillräckligt stora för att vilja blomma?
EVAISA...OKEJ, DET VISSTE JAG FAKTISKT INTE, MEN DÅ KOMMER DET SÄKERT NYA BLOMMMOR, FÖR DET ÄR SKOTT I HELA KRUKAN .
Aqvakul
03-05-2009, 15:23
Nu har min äntligen blommat över. Det var två halvmeterlånga stänglar som luktade väldigt starkt. Det rann söt och klibbig saft och inte var blommorna nån skönhet heller. Nästa år ska jag göra slag i saken och klippa bort blommorna innan de slår ut....
Aqvakul
14-06-2010, 21:28
Nu är båda mina på G igen.. inte särskilt uppskattat, tyvärr..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|