Rogerd
Nu vill jag tipsa alla om hur man kan bli av med en mängd skadeinsekter på tomten, Utan gifter, Utan att fånga dem själv, Ligg bara stilla i hängmattan eller i hammocken. Allt jobbet göra under några dagar tidigt på våren.
Receptet är SNICKRA ELLER KÖP FÅGELHOLKAR och SÄTT UPP på tomten eller runt om om det finns möjlighet.
Prova olika modeller och storlekar. En fågelmamma/fågelpappa fångar flera kilon insekter till sina ungar.
Ju fler holkat, ju fler ungar, ju färre skadeinsekter.
Kolla in hur Du spikar din holk själv http://www.sofnet.org/index.asp?lev=819&typ=1
Dessutom fylls din tomt med fågelsång, liv och rörelse, och en härlig naturupplevelse.
LYCKA TILL
mvh: Roger
Gunilla T
Jättebra Roger bravo.gif bravo.gif bravo.gif hoppas att allt fler trädgårdsentusiaster upptäcker de ekosystemtjänster naturen tillhandahåller och alldeles gratis!! Jag har praktiserat det sedan jag började med trädgård och är övertygad om att det är det enda som fungerar långsiktigt!
smuleborg
Tack. Så gör vi. Dock - Lössen! Nu, tidig vår ska vi gräva bort synliga svartmyrbon. Det tar emot. Fågellivet är rikt. Hela året.
mojan
Jag matar fåglarna under vintern men baktanken att de ska hjälpa mig när våren/sommaren kommer. Naturligtvis håller jag även med bostäder. 000.gif
smuleborg
CITAT (mojan @ 19-03-2009, 19:30) *
Jag matar fåglarna under vintern men baktanken att de ska hjälpa mig när våren/sommaren kommer. Naturligtvis håller jag även med bostäder. 000.gif

Jo, vi med (matar under hela vintern). Åsså är det ju nöjet med att se, följa, dem. Det ena fodringsstället ser vi från köksfönstren, liv och rörelse hela tiden.
buffy
Fåglar är förtjusande, men bär på mängder av fästingar. När fästingarna släpper från sitt värddjur, flyttar de sig inte långt för att lägga sina ägg eller göra sig färdiga för att bita sig fast vid nästa värddjur.
smuleborg
CITAT (buffy @ 20-03-2009, 09:40) *
Fåglar är förtjusande, men bär på mängder av fästingar. När fästingarna släpper från sitt värddjur, flyttar de sig inte långt för att lägga sina ägg eller göra sig färdiga för att bita sig fast vid nästa värddjur.

Så kan man också se det, det ligger tyvärr någonting i det du skriver. Åsså spridningen av salmonella. Vi väger för och emot och matar pippisarna under vintern. Som vi ser det, gör vi rätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon