|
I dag köpte jag lutfisk för 49:-/kg. Kunde inte motstå. Det är bland det godaste jag vet, oavsett om det är före, under eller efter jul. Gubben o jag åt glatt upp 1,4 kg fisk med potatis, mjölksås o mkt krydd- och svartpeppar. Vi tycker det är enklast och blir godast om man tillagar den i mikron.
Smaken är ju som baken delad. Har en känsla av att antingen älskar man eller hatar rätten. Har jag rätt?
Irene_L
18-03-2009, 18:11
Jag gillar lutfisk men äter det bara vid jul!
bayrare
19-03-2009, 06:56
Jag älskar verkligen lutfisk. I slutet av november/början av december börjar tandvattnet rinna och jag MÅSTE äta lutfisk några ggr före jul. Sen om jag hittar med extrapris brukar jag köpa upp mig för några måltider. Synd att den är så dyr. Äter enkelt 1 kilo (ca 60:-) och det blir en dyr middag för en pensionär med bara folkpension. Bara att jag skriver om det, känner jag att Gud va gott det skulle vara, men tyvärr har jag inget på lager. Bayrarn
Eva-Helene
19-03-2009, 12:03
Lutfisk - mmmmmuuuuuummmmmmmssssssss!
Gossen Ruda
19-03-2009, 13:02
Det är konstigt att nånting som egentligen inte är nånting och som inte smakar något speciellt kan vara så gott.
anne-li i olofstorp
20-03-2009, 22:20
Lutfisk är ett naturligt inslag på julbordet, smält smör, ärtor och salt svartpeppar och vitpeppar till den sötade vita såsen. men även på påsk är lutfisk en naturlighet..... Ärvt vanan av Pappa
Fågelvägen
21-03-2009, 11:33
Jo, lutfisk!! Både före och efter jul. Men "den sötade vita såsen"???
anne-li i olofstorp
21-03-2009, 21:43
Hahahaha! Svimma inte, såsåså! Liiiiiite socker i en vanlig vit sås.
Härligt att höra Anne-li att det finns någon som äter lutfisk till påsk.  Anne-lies Pappa. Ska nog ta det som ny tradition att äta lutfisk mellan advent o påsk. Då hinner jag med ganska många lutfiskmiddagar per år  . Ska prova med liiiiite socker i såsen nästa gång också...........
Här älskar vi också lutfisk förra året åt vi det dan före midsommarafton  det var jättegott, vi satt ute i värmen men det gjorde inget det var gott iaf
CITAT (zissi @ 18-03-2009, 15:30)  ..../ Smaken är ju som baken delad. Har en känsla av att antingen älskar man eller hatar rätten. Har jag rätt?  Om lutfisk tycker jag inte! Har inte blivit utsatt för denna fasa sedan jag var liten och inte hade mycket till val... (har i ärlighetens namn inte ens provat smaka sedan jag blev vuxen)
CITAT (Betty @ 25-03-2009, 12:38)   Om lutfisk tycker jag inte! Har inte blivit utsatt för denna fasa sedan jag var liten och inte hade mycket till val... (har i ärlighetens namn inte ens provat smaka sedan jag blev vuxen)
Testa igen. Lägg fisken i blöt i rikligt med vatten och byt gärna flera gånger. Om du saltar lutfisken innan du kokar den blir den hårdare. Jag kokar numera min lutfisk i mikron - 1 pkt 10 min på full värme och låt den vila en stund. Under tiden kokar du potatis och gör såsen. Ät sedan lutfisken med extra salt och kryddpeppar över. Socker använder jag inte till såsen, bara salt. Men min mamma sa´ alltid att sockret lyfte fram smaken. (reggae)
Christoffer
23-04-2009, 12:33
Jag är ingen mumsare av lutfisk, utan har bara provsmakat det någon gång. Men var får man tag i lutet? För det är väl knappast oren kaustik soda som ska användas?
Red Top
25-04-2009, 21:37
Här är ett recept på hur man lutar fisk, saxat från Taffel.se:
"Luta fisk: Så funkar det
Receptmakare: Jens linder
Portioner: ca 10 portioner (5 kg färdig fisk)
Traditionellt påbörjar man lutningen på Anna-dagen den 9 december så att fisken hinner bli klar i tid till jul. Urvattningen med dagliga vattenbyten kräver en hel del tålamod. Eftersom soda är lätt frätande bör man vara försiktig och eventuellt använda skyddshandskar när man lutar.
* 1 kg torkad långa eller sej * vatten till blötläggning * 250 g släckt kalk * 100 g soda till sej eller 150 g soda till långa * 6–7 liter vatten"
Själv föredrar jag senapssås till fisken. Dvs vit grundsås med massor av krossade bruna senapskorn. Så åt vi det hemma. Min släkt kommer från skåne(bl a).
Idag blir det lutfisk här hemma, det ska bli såååå gott
CITAT (Bettis @ 03-11-2009, 11:53)  Idag blir det lutfisk här hemma, det ska bli såååå gott   Mmmmmmmmmmmmm, synd att avståndet är så långt mellan oss annars kunde jag komma och äta upp resterna iaf.........ja,ja sådana brukar det ju inte bli..........slicka tallriken då.....eller bara lukta som Ferdinand Jag vill ha lutfisk NUUUUUUUUUUU!!
CITAT (zissi @ 03-11-2009, 14:18)  Vill bara meddela att nu har vi ätit och det var himelskt gott, tyvätt zissi det fanns nästan inget kvar att slicka det lilla som var fick hundarna, men gud så gott det var
Aqvakul
03-11-2009, 18:01
CITAT (Irene_L @ 18-03-2009, 18:11)  Jag gillar lutfisk men äter det bara vid jul!  Dito!
CITAT (Betty @ 25-03-2009, 11:38)   Om lutfisk tycker jag inte! Har inte blivit utsatt för denna fasa sedan jag var liten och inte hade mycket till val... (har i ärlighetens namn inte ens provat smaka sedan jag blev vuxen) Jag håller med Betty jag.... Över min döda kropp, att det kommer på mitt bord.
Får bara lutfisk varannan jul och då äter jag så jag nästan spricker,
MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM
Rosmarin
04-11-2009, 19:26
ÄLSKAR lutfisk ...det ÄR så gott!!! ... blev väldigt sugen nu när jag läst övriga inlägg.
Jag älskar lutfisk men äter det bara kring jul.
För min del finns det bara en orsak att äta lutfisk och det är att mamma lagat den trotts att hon vet att ingen vill ha lutfisk Nu ska jag hugga in på min matlåda (sitter på jobbet till 21 ) Det blir bläckfisk med tomat och ris.
Säsongen första lutfisk serverades här hemma idag. Det är "tokgott"  . Tror det blir godare och godare för varje år  . Gubben min upplyste mig om att jag satt och mmmm:ade hela tiden jag åt.......men vad annat kan man göra?
Stämmer nog att lutfisk är en typisk älska eller hata maträtt. och jag ställer mig till de sistnämnda, trot att min mamma alltid sade att man inte fick hata mat  Tvingades äta lutfisk som barn, varje år trots att mina föräldrar visste att jag inte gillade det. Trodde de att mina smaklökar genomgick någon mystisk förändring under sommaren eller??? Nåja, numera behöver jag inte äta det och skulle aldrit varken köpa eller servera det, än mindre tvinga mina barn att äta det
CITAT (zissi @ 19-12-2009, 16:28)  Säsongen första lutfisk serverades här hemma idag. Det är "tokgott"  . Tror det blir godare och godare för varje år  . Gubben min upplyste mig om att jag satt och mmmm:ade hela tiden jag åt.......men vad annat kan man göra? ÅÅÅÅÅÅÅ så gott, blir lite avis på dig men snart blir det lutfisk här också. Självklart måste man säga mmmmmm när det är så himla gott
Bengalow
19-12-2009, 18:44
Här i Skåne serveras lutfisk gärna med senapssås. Jag är uppvuxen i Västmanland, där det skall/bör vara svart- eller kryddpeppar, men eftersom morsan var skånska, så blev det med senapssås, vilket jag tycker är bäst. Det ÄR gott, men med måtta. Hade det inte varit för traditionen, så hade nog inte lutfisk kommit på vårt bord.
 = är vad jag tycker om lutfisk. OK, jag har inte heller ätit det sedan jag blev äldre men har inga direkta planer på att prova. Men ni som älskar lutfisk, mina föräldrar älskar det och fick tipset om att dricka ett riktigt tungt rödvin till (hör och häpna!) och det är tydligen en riktig smaksensation!
Åt lutfisk till middag idag. Mums!
dicentra
27-12-2009, 20:18
Mmmmmm,älskar lutfisk!! Vi har som tradition att jag står för lutfiskmiddag på annandagen. Så igår åt jag så jag trodde att jag skulle spricka!! Hos oss serveras fisken med hackat kokt ägg,gröna ärtor,knaperstekt bacon o rödvin.....mumsfillibaba!!
Fågelvägen
27-12-2009, 22:40
Lutfisk - MUMS! Äter det flera gånger, både före och efter jul. Att servera rödvin till är nytt för mig - Peztis och dicentra, är det något rödvin ni tycker smakar speciellt bra till lutfisken? Edit: Förlåt Peztis, läste slarvigt! Du kanske undviker kombinationer med lutfisk  så det var korkat att be dig om tips!
anne-li i olofstorp
27-12-2009, 23:42
Åt lutfisk på juldagen, och funderar på en del i morgon också¨..... Med potatis, gröna ärtor, vit och svartpeppar, salt, skirat smör och sås som är (vanlig vitsås) med en aning socker i! Gott gott gott.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|