Full version: Perenn fuchsia?
Sussgirl
Hej!

Såg att bakker hade en perenn fuchsia är det någon som testat den sorten?
Fungerar det verkligen? Bor i zon 3 och skulle vara kul med en fuchsia som klarade sig utan övervintring inne.

/Susanne
Alexander-VG-zon3
Häckfuchsia,Frilandsfuchsia - Fuchsia magellanica klarar i ett varmt och skyddar läge upp till zon3-4. den planterar man djupare som en ros i väldräneradjord runt grenarna och så täcker man den till vintern. oftast fryser den ner till täckningen,marken och sedan skjuter den nya skott efter vintern och blommor sen på sensommaren-hösten.

den är inte perenn som en Akleja. utan en buske som är härdigare än övriga, men som ibland fryser ner. i milda zoner fryser den inte ner och kan då blir rätt så stor.

den trivs i soligtläge, gärna varmt och vindskyddat. vill ha mycket vatten och näring under sommaren.

det finns också andra arter som tål vintern ute men dom är ändå lite känsligare. men vet en del som funkar upp till zon 2.
Sussgirl
Okej var kan man få tag på den sorten? som var härdigast.

Mvh Susanne
Åsa, mälardalen zon 2
Om du ska till trädgårdsmässan nästa vecka i Älvsjö så säljer Rockdala fuchsiasticklingar där och de har en del sorter som går att ha ute året runt i stockholm (de har även F. magellanica i sortimentet ca 8st olika sorter men de har ju aldrig hela sitt sortiment med sig på mässan så man vet ju inte vilka de tar med sig, annars har de ju webbutik) . MEN häruppe fryser de ofta ner helt och börjar om varje vår + man bör plantera ner plantorna djupt ca 1dm under markytan för att ha bättre chans att det överlever + platsen bör ha ganska bra dränering.
ingrids
Rockdala (rockdala.com) säljer sticklingar över nätet - har bara köpt av dem på mässor, men då blivit mycket nöjd. De listar flera frilandsfuchsior härdiga i zon 2, men om du gör som flaxss säger och tar en av magellanicorna bör hans råd funka bra.
Redigerat: Och där ser jag att Åsa sagt något väldigt liknande.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 19-03-2009, 08:03) *
. MEN häruppe fryser de ofta ner helt och börjar om varje vår + man bör plantera ner plantorna djupt ca 1dm under markytan för att ha bättre chans att det överlever + platsen bör ha ganska bra dränering.

repris sleep.gif

CITAT (ingrids @ 19-03-2009, 08:06) *
Rockdala (rockdala.com) säljer sticklingar över nätet - har bara köpt av dem på mässor, men då blivit mycket nöjd. De listar flera frilandsfuchsior härdiga i zon 2, men om du gör som flaxss säger och tar en av magellanicorna bör hans råd funka bra.
Redigerat: Och där ser jag att Åsa sagt något väldigt liknande.

japp planterar man dom i väldräneradjord och djup plantering som man gör med en ros som jag skrev så klarar den i ett ''skyddatläge'' upp till zon 3-4. sedan kan man täcka den extra med torra löv och ev regnskydd. sedan ev snö som kommer ger ett extra skydd. med detta så vet jag pplantor som klarat sig i zon 3-4.

och ovanför zon 1 fryser dom oftast ner helt som jag skrev innan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon