Full version: Sådd av björkfrö
Anki V
Jag behöver hjälp av några framstående björkexperter och om jag förstått det rätt så finns det en och annan här på forumet biggrin.gif .

Den här lilla plantan och en ett tämligen lika syskon har grott i en kruka där jag sådde Aconitum i fjol. Sådden har alltså stått ute övertäckt ett drygt år innan detta kom upp.

Kan jag hoppas att det är en blekrosa stormhatt eller är det två småbjörkar som jag går och tittar kärleksfullt på g.gif .
[attachment=32152:003__Large_.JPG]

Tack på förhand.

/Anki
Kajsa i Arvika
Jag skulle nog satsa mina pengar på en stormhatt... liknar då ingen björk som jag har "sått" wink.gif å andra sidan kanske ni har annorlunda flikar på era björkar norröver...
Margith
Nej, det där är inte en norrländsk björk heller smile.gif

Om det sen är en stormhatt, vet jag inte, men jag håller med Kajsa: jag sätter en slant på att det är det.
Anki V
Tack thanks.gif , då fortsätter jag hoppas.

Anledningen till att jag blev så tveksam är att jag har sått en slingerstormhatt…i alla fall tror jag att det är en så´n från ”fådda” frön och det första bladen ser ganska så olika ut g.gif

Slingerstormhatt
[attachment=32153:005__Large_.JPG]

/Anki
Maggan H
Jag hade satt mina pengar på björk, absolut! Jag har inte sått stormhatt och jag tycker dom liknar mina björkar som dyker upp i snart sagt alla mina sådder.... coolgleam.gif
[attachment=32154:sol.jpg]
Boxer
CITAT (Kajsa i Arvika @ 18-03-2009, 19:02) *
Jag skulle nog satsa mina pengar på en stormhatt... liknar då ingen björk som jag har "sått" wink.gif å andra sidan kanske ni har annorlunda flikar på era björkar norröver...

Håller med!
Lady Hamilton
Ja nu kommer den verkliga "experten" ..........vill bara meddela att dina plantor Anki ser exakt ut som de som kom opp i mina Austrantia krukor naughty.gif ......vilket medförde att jag kastade dem efter att jag identifierat "rätt" planta med hjälp av "Dektektiven Irene L" Så jag gissar på att du har Björkplantor giggle.gif men spara dem iallafall tills vi skall på mässan för som du vet så är ju en mycket kär kamrat till oss intresserad av just Betula
Anki V
Jag tror det är 3 för stormhatt och 2 för björk just nu....
Personligen så röstar jag på björk så egentligen är det 3-3.

Första bladet var oroväckande likt ett av bladen på Maggans björkar sad.gif .
Samtidigt kan jag inte låta bli att fundra på om Ladyn rensade bort en massa stormhattar a0a.gif

Jag sparar mina plantor någon vecka till...det lär väl komma en ny bild på småttingarna laugh.gif .

Det västa är att jag gått och skrytit på jobbet att jag har grodda blekrosa Aconitum. Jag kommer att få äta upp det i åratal sick.gif

/Anki
Boxer
Ooops! Är inte den första och andra bilden samma planta, fast i olika skede?

Det var den andra bilden jag tittade på när jag bestämde mig för att det måste vara stormhatt, men nu ser jag att den har en bildtext ovanför.

Jag spolar tillbaka mitt svar: !dem rellåH flirting.gif
Tosan
Hos mig dyker det upp småbjörk överallt, och de ser inte ut sådär, däremot liknar de mina delphinium som är i ungefär samma storlek nu, så jag skulle nog lägga en slant på aconitumen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon