ride20
Hej alla kunniga planterare,

jag har köpt en massa fröer på impecta som enligt deras odlingsråd skall stratifieras. Detta låter viäldigt jobbigt att hålla på med. Är det någon som gjort det? Eller som jag funderar på nu att plantera ut dom direkt på växtplatsen till hösten så dom får en naturlig stratifiering?

De frön jag köpt är bla:

hängsyren
körsbärsplommon
fjärilsbuske
buskpion
magnolia

Snälla tyck till om ni har någon kunskap eller erfarenhet av detta sätt att plantera?
Hur har ni gjort? Vilket resultat har det gett?

//ride20
Anki V
Risken om du sätter ut fröna direkt på växtplatsen är att :
1. Du rensar bort smågroddarna.
2. De konkureras ut av ”ogräs”
3.

Jag tycker du ska så fröna i krukor och gräva ner hela krukan på en bra plats….skyddad från vind och skuggad. Då har du ju i alla fall kontroll på var du har dina frön och du låter naturen sköta stratifieringen.

3. De torkar bort skulle jag skriva...eftersom du inte riktigt vet var du har dom så är det svårt att få en bra fuktighet.

/Anki
Eva 33c
Håller med Anki!
Jag skulle aldrig plantera (dyra) köpta frön direkt i marken där de ska växa. "Naturen själv" gör ju så, men den är ju ofta så slösaktig med frön... Tänk vad mycket frön det blir av en syrenhäck tex, och ändå översvämmas man inte precis av självsådda syrener. Det finns så många "hot" mot både fröer (möss och fåglar tex) och småplantor (ogräs och bortrensning av "misstag" som Anki säger)
Så i krukor, en sort i varje kruka, och ställ ut nu. Lite beroende på var du bor kanske den vinter som är kvar räcker för en del av dina fröer och du kan få lite amåplantor redan denna sommar.
ride20
hej igen,

tack för hjälpen och synpunkterna.

Har nu bestämt mig för att stratifiera med vermikulit i frysen i 3-7månader beroende på frö och sedan plantera ut i liten kruka med såjord för att sedan flytta över lilla plantan i trädgården i okt-nov....

vad tror ni om detta förfarande?

Det var betydligt krångligare plantering än vad jag hade föreställt mig smile.gif
Anki V
I frysen händer inget med fröna mer än att de blir "konserverade".

Ska de stratifieras så ska temperaturen pendla någonstans mellan -4 och +4. Fröna ska luras stt det börjar bli vår.

Vänta till hösten och så fröna i en kruka som du gräver ner och sedan kollar du nästa vår om något grott. En del frön behöver mer än en vinter/vår på sig för att gro.....så kasta inga sådder förrän efter flera år.

/Anki.
Eva 33c
INTE frysen! Det är inte den kalla temperaturen som väcker fröerna utan växlingarna som blir när vintern går över till vår. I värsta fall kan fröerna förstöras av den sanbba nerfrysningen. Kylskåp fungerar i så fall bättre.
Men det finns ingen anledning för dig att stratifiera fröerna. Stratifiering (när man varvar frön och sand och förvarar ute en vinter) är en metod som används för att spara plats. På så sätt kan man låta många fröer få sin vinterperiod på en liten yta innan man sår dem i krukor. Det är alltså en metod i första hand för den som sår i stor skala. Men det är alltså inget särskilt" extra bra" för fröerna att tillbringa en vinter i just fuktig sand. Du har knappast platsbrist (?) så så dina fröer direkt nu i krukor och ställ ut dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon