pebblelake
Jag undrar om någon har dessa Cornus kousa chinensis eller cornus controversa vareigata i zon 4-5?
Någon som testat?
Uppskattar även rapporter på misslyckade försök... smile.gif

http://www.meli.se/pebblelake/c/f659624f-f...ff-5d5de61d4a0a
Alexander-VG-zon3
jag har ingen erfarenhet av dom i högre zoner. men det känns som om i zon 4-5 att det blir för kallt för bägge arterna en kall vinter(eller normal). dock bägge skulle nog kunna klara ett ''varmt'' och skyddat zon 3-4 läge. skulle det bara smälla till ordentligt och bli en kall vinter så kan dom även i zon 2-3 vara på risk men det är mycket som är det.

någon annan har nog mer erfarenhet av dessa i kallare zoner.
pebblelake
Ingen som har provat?
Christer i Falköping
Har testat och misslyckats med dem. Inget för oss i högre zoner även om de står i lä och sandjord tyvärr.
Christer som bor i zon 4-5.
Anders zon 1
Blomsterkornellerna behöver mycket värme för att blomma bra så risken är att blomningen blir dålig eller helt uteblir om klimatet är för kallt. Tror att dom är mest odlingsvärda i zon 1-2 även om det kanske går att klara själva buskarna i kallare zoner än så.
pebblelake
Tackar för era svar! Ni har besparat mig pengar och besvär 000.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon