Geranium
19-03-2009, 15:57
Hej, jag sådde en herrans massa frön av perenn orientvallmo för några veckor sen, i såjord. Har kört med extrabelysning i källarn. Nu blev det dags häromdagen att plantera om dem, de hade ju bara såjord och började se lite taniga ut. Så jag tog en flyttkartong som jag stoppade en stor plastpåse i, fyllde med riktig jord och planterade de små liven i lådan. Kör nu vidare med extrabelysning. Nu undrar jag vad ni tror på detta experiment? Jag är noga med vattnet.
Och när tror ni man kan ställa ut hela rasket (i skyddat läge) före riktig utplantering?
Tacksam för tips!
ingrids
20-03-2009, 08:50
Risken är kanske att de får det för blött om fötterna med så mycket jord när de är så små och ingen dränering. Vet inte hur just vallmo funkar men jag har själv lyckats dränka omskolningar genom att sätta dem i för stor kruka, men är du noga med vattnet reder det sig nog - jag kan mycket väl ha vattnat för mycket.
Geranium
20-03-2009, 12:32
Hej, tack för svaret. Ja, jag får ju se till att det inte blir en bassäng i lådan.
Får se hur det går.
Jag tänkte att kartong skulle vara bra sen, eftersom man enkelt kan "vattna" den och dra sönder den vid plantering. Tja, jag vet inte...
Geranium
27-05-2009, 11:49
Uppdatering 27 maj!
Allt gick bra, alla plantor överlevde och bor nu i rabatten.
Sussie F-Flower
27-05-2009, 11:57

Det var bra jobbat!!!

Grattis!
Då vet vi andra också att det finns möjlighet att lyckas med dylik odling...
Man måste våga för att vinna...
Marlene z v
27-05-2009, 14:12
Får jag hoppa in på samma tråd och fråga om dom kommer att blomma i sommar eller blir det blom först nästa sommar. Jag har också små plantor som jag nyligen planterat i rabatten.
Får jag då också hoppa in och fråga om orientvallmo tvunget måste förodlas? Vad händer om man sår ute nu – slutet maj? (Dvs den tid då de förmodas självså sig, ifall man hade plantor...?)
lilla mamma
07-06-2009, 18:17
De tar sig när de vill själva. Inget tvång med förodling nej.
Pauline/Sthlm
10-06-2009, 21:41
Men. Vad. Gör. Jag. För. Fel??????
Har försökt i flera år att så diverse vallmor; frön från grannens perenna jättevallmo, inköpta frön av någon orientalisk blandmix, separatköpta ettåringar ss pionvallmo i olika fantastiska varianter MEN INTET? OK omvårdnadsgrad inte så hög men försökt göra enl order i ö?

Kan någon lista sitt förfarande punktvis för att något, någon gång, någonstans, skall visa små gröna blad även hos mig?
Ursäkta om hoppar in men känns osm ett bra ställe...
Instämmer i alla delar med föreg talare!! Ni som vet - låt oss veta!!
En annan sak: För ett par veckor sen köpte jag en planta av orientvallmo och satte i rabatten. Den hade en knopp färdig att spricka ut.
Härom morgonen kom jag ut för att finna knoppen borta, som avskuren, och liggande på marken bredvid plantan.
Vad för djur kan ha gjort detta??? Och hur kan jag hindra att det händer igen??
lena uppsala
11-06-2009, 01:04
Marlene,de kommer inte att blomma i år,men nästa blir det säkert.
Marlene z v
15-06-2009, 08:21
CITAT (lena uppsala @ 11-06-2009, 01:04)

Marlene,de kommer inte att blomma i år,men nästa blir det säkert.
Tack, men dom har växt bra, får bara vänta och se vad som händer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.