Full version: Hur vinterförvara
Betty
Hej!
Hur ska jag vinerförvara min Gladiolus callianthus - Doftlilja? unsure.gif
Den står just nu i kruka på altanen.
Eva i Norrköping
Undrar jag med....man ska väl gräva upp knölarna antar jag, precis som med dahlior?
Jag undrar en sak till med doftliljor, förökar de sig med sidoknölar, eller med frö? Eller bäggedera? De var en riktig hit måste jag säga, så till nästa år vill jag ha fler!
Inger GMT
Jag klipper ner mina doftliljor så det är ca 10 cm kvar av blasten. Låter dom torka utbredda på en tidning.
Sen förvarar jag dem i en pappakartong, mörkt och svalt.
Doftliljor bildar nya sidolökar så man får fler för vart år.
Hälsningar Inger
Betty
Tack för svaret Inger! Så jag ska alltså inte vänta tills de har vissnat ner... eller? Är de mycket köldkänsliga? Känns lite trist att kapa av dem redan, de blommar så vackert ännu...
Ingrid på Västkusten
Jaha och doftliljor är Clidanthus fragrans för mig!!!

Hmmmm dessa namn dessa namn!

Hälsar Ingrid
Betty
Jag beställde mina doftliljor från Odla.nu.
På lappen som var fäst vid lökpåsen står det:
Doftlilja
Gladioluscallianthus / Acidanthera
Den blir 75 cm hög och blommar i vitt, den doftar.

Lilla fiskaregatans trädgårdsbutik kallar Clidanthus fragrans för Klenodlilja.
Den ska enligt dem vara gulblommande och endast 25 cm hög.
Inger GMT
Hej Betty
Jag vet inte hur frostkänsliga doftliljorna är. Mina brukar i regel ha blommat klart så här års. Dom står dessutom i krukor på altanen så det är skyddat läge.
Hälsningar Inger
nina L
Jag tänkte förvara mina doftliljor(som förövrigt INTE blommade! suck) i krukan, som de planterades i, på frostfritt ställe. Har ingen aning om det fungerar. Är det någon som har gjort så? De jag har i landet (som inte heller blommade) tänkte jag ta upp och förvara i torv.
rosennosen
Jag brukar göra som du tänkte, Nina L - sätta den STORA krukan i kaällaren tillsammans med alla Fuchsior och dofttobak och chokladblommerötter och... Sen tar jag upp liljekrukan i rumsvärme på vårkanten och vattnar försiktigt, försiktigt och så är det igång igen! Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon