Full version: Jo jag undrar
netaave
1 Blå ballongblomma
Ska dom fröna ha en kylperiod innan man planterar?
När kan jag sätta dom?

2 Femöring
Har lagt ut auktioner på tradera då jag fick så många
Hur förvarar jag kottarna bäst nu när dom är tagna ur jorden?

3 Mejram
Ska den sås ute eller inne? Är den flerårig utomhus?
Red Top
Ballongblomma brukar jag så i slutet av mars, början av april, inomhus. Behöver inte stratifieras. Gror lika lätt som ogräs.

Femöring brukar jag sätta i krukor i februari, efter att de har stått mörkt och svalt under vintern.

Mejram har jag aldrig sått. Men det borde fungera att så utomhus när marken reder sig. smile.gif

Edit: Det blev fel månad blush.gif , det var nog längtan till sommaren som blev för stark
Eva 33c
CITAT (netaave @ 19-03-2009, 17:02) *
3 Mejram
Ska den sås ute eller inne? Är den flerårig utomhus?

Mejram brukar jag förkultivera inne ungefär nu. De vill ha rätt varmt för att gro och växer lite långsamt, så här hos mig är det inte så lyckat att så direkt ute. Den är inte flerårig utomhus här i allafall.
mojan
Ballongblomma kan sås direkt på växtplatsen också. Håller med om att de gror lika lätt som ogräs.
netaave
CITAT (Red Top @ 19-03-2009, 19:34) *
Femöring brukar jag sätta i krukor i februari, efter att de har stått mörkt och svalt under vintern.

Jo det har jag gjort redan, menar dom kottar som jag ska sälja o som nu är urtagna ur jorden. Har dom nu i ett mörkt skåp i ziplockpåsar, går det bra tror du? Tar ju fem dar innan auktionen är slut.

CITAT (Eva 33c @ 19-03-2009, 20:04) *
Mejram brukar jag förkultivera inne ungefär nu. De vill ha rätt varmt för att gro och växer lite långsamt, så här hos mig är det inte så lyckat att så direkt ute. Den är inte flerårig utomhus här i allafall.

Ok då ska nog jag göra lika här.
Red Top
Det går jättebra, om inte påsarna är helt förslutna. Lite syre skadar inte yes.gif

När du ska skicka dem, måste du nog linda in dem i hushållspapper, så de inte blir "mosade" smile.gif
netaave
CITAT (Red Top @ 20-03-2009, 07:45) *
Det går jättebra, om inte påsarna är helt förslutna. Lite syre skadar inte yes.gif

När du ska skicka dem, måste du nog linda in dem i hushållspapper, så de inte blir "mosade" smile.gif

Skickar i plaströr omlindade med plupplast smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon