Vi har en nyanlagd tomt. Har förberett för gångar genom att gräva ur och fylla på "Väggrus 0-16" (tror jag). Tanken var, och är väl på lång sikt, att lägga plattor, men det är ju så fruktansvärt dyrt. Återstår istället att lägga på ett lager grus, som är trevligt att se på och lite trevligare att gå på än det nuvarande väggruset.
Vilken sorts grus rekommenderas?
Ingrid på Västkusten
29-09-2003, 07:19
Har Du tänkt på att Du kan gjuta egna cementplattor? I olika mönster och kanske t o m med mosaik :-) annars kolla begagnatannonserna för plattor - stooora fynd kan göras!
Grus att gå på är en djungel - det beror på vad man gilalr själv. Det finns inget rakt av val för gånggrus utan man får gå på vad man gillar.
Jag har valt ett fint krossgrus som kompakterar sig - upp till 7 mm - men många föredrar rundare stenar, större stenar etc tänk på att om Du lägger grus på gångarna så måste Du ha en kant annars rinner det ut i environgerna och ser fult ut.
Hälsar ingrid
Jag tycker som Ingrid att det är svårt att ge råd, det handlar så mycket om smak. Själv tycker jag om att ha runda mjuka stenar som inte sticker i fötterna när man går barfota, alltså singel i fina fraktioner, som brukar kallas "gårdsgrus" och likande i handeln. Men jag har förstått av tidigare diskussioner här att många tycker att det är för ostadigt och föredrar krossmaterial liknande det som Ingrid har för att det är stadigare.
En grej ur min tidigare erfarenhet är att det är opraktiskt att ha grus med fina partiklar i i närheten av husets dörrar, särskilt framför entren. Det blir så mycket skräp som följer med in.
Ingrid på Västkusten
29-09-2003, 13:41
Hemskt vettig synpunkt med att inte ha fin fraktion framför ingången! Vår 'mellansten' mellan gruset och plattofrmen intill huset är itne klar och det märks när det fastnar i gummistövlarna ( vanliga skor inga trassel)
Föreslår at Du kikar hemma hos folk och försöker komma på VAD som skulle fungera för Er, det är itne dyrt med grus men tråkigt med allt jobb om det skulle bli fel,
Hälsar Ingrid
För att spara på slantarna har jag köpt begagnade plattor. Det blev några olika storlekar och inte tillräckligt för de ytor jag ville täcka. Jag har använt olika storlekar på olika ställen. Sedan har jag fyllt ut med "kullersten" från naturen, singel, småsten och enstaka större stenar som stöd för kantbrädor mot rabatter.
En nyanlagd uteplats kan du se i mitt album under rubriken kryddträdgård. Där har jag använt gatsten som utfyllnad. Gatstenarna fick jag gratis (c:a 30 st).
Så mitt tips är att samla på dig de olika material du kan komma över billigt och lägg sedan pussel.
Terese på Ingarö
02-10-2003, 10:14
...eller som det är (nästan)!
Snyggt, enkelt och naturligt är stenmjölsgångar - alltså nästan det du har. Det blir mjukt på något sätt, som en väg på landet.
Lägg på ett lager stenmjöl ("väggrus" 0-8mm). Packar ihop sig så det blir platt och fint och svårt att växa i. Om du senare vill lägga sten är det ett utmärkt underlag dessutom.
Om man vill kan man lägga oregelbundna gångstenar i stenmjölet - läckert.
Jag gör uteplats nära entren (jag har förstås en träaltan innan ytterdörren) i ärtsingel (naturgrus) just nu. Jag vill inte ha vassa stenar att gå på. Men man får inte lägga för tjockt lager för DÅ blir det som att vada i sirap eller nåt - hemskt att köra barnvagn i t ex.
Jag grundar med stenmjöl, jämnar av, plattar till och sen blir det max 5 cm lager med ärtsingel.
vänliga hälsningar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.